'مذاکرات هسته ای ایران و اروپا برگزار می شود'

'مذاکرات هسته ای ایران و اروپا برگزار می شود'

یک مقام جمهوری اسلامی گفته است که دور دیگری از مذاکرات هسته ای با اتحادیه اروپا به زودی برگزار می شود.
لاریجانی و سولانا در اکتبر
دور قبلی مذاکرات رو در روی لاریجانی و سولانا به نتیجه مشخصی دست نیافت

روز جمعه، 20 آوریل، منابع خبری ایران گزارش کردند که دور جدید مذاکرات علی لاریجانی، دبیر شورای امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی، با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای دستیابی به راه حلی برای بحران هسته ای ایران هفته آینده برگزار می شود.

خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - می گوید که دعوت برای از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران و اروپا از سوی خاویر سولانا در جریان تماس تلفنی با علی لاریجانی مطرح شد و مورد پذیرش قرار گرفت.

این گفتگو شامگاه روز پنجشنبه صورت گرفت و، به گزارش ایرنا، دو طرف درباره مسایل هسته ای و آغاز دور جدید مذاکرات گفتگو کردند.

ظاهرا قرار است این مذاکرات روز چهارشنبه هفته آینده، 25 آوریل، آغاز شود اما در مورد محل برگزاری آن گزارشی نرسیده است.

 ایران ضمن محفوظ داشتن اعمال حقوق مسلم خود در توسعه برنامه صلح آمیز هسته ای، همواره آماده مذاکرات سازنده با طرف های ذیربط بوده است
 
علی لاریجانی


خبرگزاری ایرنا می افزاید که در مکالمه تلفنی با خاویر سولانا، آقای لاریجانی گفت که "ایران ضمن محفوظ داشتن اعمال حقوق مسلم خود در توسعه برنامه صلح آمیز هسته ای، همواره آماده مذاکرات سازنده با طرف های ذیربط بوده است."

آقای لاریجانی در سخنانی در روز ملی فن آوری هسته ای در روز 9 آوریل گفته بود که به زودی مذاکراتی را با آقای سولانا انجام خواهد داد.

تمایل به مذاکرات

سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی در آن زمان اعلام داشت که مقامات اتحادیه اروپا در تماس تلفنی به وی اعلام کرده اند که مایلند "مذاکرات جدیدی با ایران انجام دهند و به توافق برسند."

خاویر سولانا نیز در سخنانی در برابر پارلمان اروپا در اواخر ماه مارس گفت که بحران هسته ای ایران را باید از راه مذاکره حل و فصل کرد.

احمدی نژاد
احمدی نژاد: احدی حق وقفه در مسیر پیشرفت هسته ای ایران را ندارد


آقای سولانا به عنوان نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات گروه موسوم به 1+5 - متشکل از پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان - در مورد مساله هسته ای ایران شرکت داشته است.

خبر برگزاری دور دیگری از مذاکرات آقایان لاریجانی و سولانا در حالی انتشار می یابد که ایران قطعنامه های شورای امنیت حاوی درخواست تعلیق بخشی از برنامه های هسته ای این کشور - به خصوص غنی سازی اورانیوم - را رد کرده است.

در مقابل، جمهوری اسلامی در روز 9 آوریل اعلام کرد که ظرفیت غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی را ایجاد کرده هرچند برخی منابع خارجی در مورد توانایی ایران در این زمینه تردیدهایی ابراز داشته اند.

آخرین دور مذاکرات رو در رو بین آقایان سولانا و لاریجانی در پاییز سال گذشته برگزار شد اما به نتیجه خاصی نرسید و در ماه دسامبر همان سال، نخستین قطعنامه حاوی برخی تحریم های بین المللی علیه ایران به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید.

همزمان، گزارش شده که محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، در سخنانی در روز جمعه، 20 آوریل، مجددا بر ادامه برنامه های هسته ای تاکید نهاد و کسانی را که قدرت های زورگو می خواند متهم کرد که "می خواهند فن آوری هسته ای در اختیار خودشان باشد و از طریق آن، ملت ها را چپاول کنند."

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.