دانش آموزان ایرانی و ۱۸۰۰ نوع روانگردان داخل کشور !

دانش آموزان ایرانی و 1800 نوع روانگردان داخل کشور !

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و مواجهه با بلایای طبیعی آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم فعالیت جدی‌تر ستاد «پاد» (پیشگیری از استعمال دخانیات) در مدارس، گفت: ورود 1600 تا 1800 نوع ماده روانگردان جدید به کشور زنگ خطر جدی برای دانش‌آموزان است.

به گزارش آموزش نیوز محسن فریدی در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا ایجاد همبستگی و وحدت بین دانش‌آموزان را از عوامل مؤثر در کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس خواند و تصریح کرد: افزایش سلامت اجتماعی، انحراف اخلاقی یا رفتارهای نابهنجار اجتماعی دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد.

وی نخستین رویکرد مهم معاونت پرورشی این وزارتخانه را تعمیق باورهای دینی و افزایش خودباوری در بین دانش‌آموزان دانست و افزود: دانش‌آموزانی که به هویت ایرانی خود ارزش ‌گذاشته و عزت نفس پایداری دارند، کمتر به آسیبهای رفتاری دچار می‌شوند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و مواجهه با بلایای طبیعی آموزش و پرورش بر تأثیر انسجام خانوادگی بر رفتارهای دانش‌آموزان تأکید و اظهار کرد: ارائه راهکارهای مناسب به دانش‌آموزان برای ایجاد ارتباطات صحیح با دوستان و گنجاندن برنامه‌های فرهنگی و هنری برای اوقات فراغت آنها در جهت ارتقای سطح دانایی و کاهش آسیبهای اجتماعی دانش‌آموزان بسیار مؤثر است.

وی اولیا، مربیان و دانش‌آموزان را سه گروه اصلی مخاطب معاونت پرورشی برشمرد و بیان کرد: آگاه‌سازی والدین با چاپ نشریات، توانمندسازی مربیان با افزایش توجه به نقش الگویی آنها برای دانش‌آموزان و گسترش اطلاعات دانش‌آموزان با چاپ جزوات پیشگیری از اعتیاد از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از برنامه‌های در دست پیگیری اداره پیشگیری از آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش است.


کمبود مالی ستاد پیشگیری از استعمال دخانیات در مدارس رفع شود

فریدی در ادامه با اشاره به ورود بیش از 1600 تا 1800 ماده روانگردان جدید به کشور، این معضل را خطری جدی برای سلامت اجتماعی دانش‌آموزان برشمرد و به ایسنا گفت: مدارس ایرانی از ایمن‌ترین و سالم‌ترین مدارس دنیا هستند؛ زیرا استرس، ترس و خشونت در آنها کمتر از دیگر کشورها یافت می‌شود؛ اما این امنیت دلیلی بر در نظر گرفتن واقعیات و چشم‌پوشی از خطرات تهدید کننده سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان محسوب نمی‌شود.

وی با تأکید بر این که نکات آموزشی کمک کننده به پیشگیری از اعتیاد باید در کتب درسی و جزوات آموزشی وارد شود، افزود: جلسات زیادی با سازمان پژوهش، برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی در این زمینه برگزار شده و برنامه‌هایی نیز در دست پیگیری است.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و مواجهه با بلایای طبیعی آموزش و پرورش با اشاره به این گرایش به اعتیاد اغلب در دوران نوجوانی و جوانی رخ می‌دهد، بر توجه بیشتر والدین به گرایشهای دانش‌آموزان در این دوران تأکید و بیان کرد: نیاز به بزرگنمایی کردن و جلب توجه و همچنین تحت تأثیر دوستان قرار گرفتن از مهمترین علل گرایش جوانان به گذشتن از دروازه ورود به اعتیاد یعنی مصرف سیگار است؛ لذا کنترل این گرایشها، رسیدگی جدی‌تر مسؤولان امر و همچنین مربیان پرورشی مدارس برای افزایش اطلاعات دانش‌آموزان از مضرات مواد مخدر را، می‌طلبد.

وی بهره‌گیری از خود دانش‌آموزان را در اجرای طرحهای کاهش آسیب اعتیاد در مدارس را بسیار مؤثر ارزیابی کرد.

فریدی در ادامه به فعال‌سازی مجدد ستاد «پاد» (پیشگیری از استعمال دخانیات) در آموزش و پرورش اشاره و تأکید کرد: فعالیتهای این ستاد در مدارس باید در سال جاری جدی گرفته شود؛ اما گسترش برنامه‌های آن نیازمند رفع کمبود منابع مالی و حمایت جدی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است.

وی آموزش و پرورش را مناسبت‌ترین بستر برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و واکسیناسیون فرهنگی جامعه دانست و بیان کرد: با احتساب 15 میلیون دانش‌آموز و والدین آنها و همچنین یک میلیون و 200 هزار فرهنگی، به طور متوسط 46 میلیون نفر در کشور مخاطب مستقیم آموزش و پرورش هستند؛ لذا سرمایه‌گذاری در این بخش به خصوص در فعالیتهای پیشگیرانه و سالم‌سازی محیط، بسیار مفید است.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و مواجهه با بلایای طبیعی آموزش و پرورش در پایان با خودداری از ارائه آمار دانش‌آموزان مصرف کننده مواد مخدر، گفت: از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت ایران از بهترین شاخصهای سلامت اجتماعی دانش‌آموزان در منطقه غرب آسیا برخوردار است و دانش‌آموزان کشور بیشتر در معرض خطر مواد مخدر نه مصرف کننده آن هستند.

وی ادامه داد: لذا اعلام آمار موجود در این زمینه نه تنها مشکلی را حل نکرده، بلکه تنها به نگرانی بیشتر خانواده دانش‌آموزان منجر می‌شود

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.