'دارو ممکن است به قدرت یادگیری کمک کند'

'دارو ممکن است به قدرت یادگیری کمک کند'

محققان بریتانیایی در حال بررسی تاثیر نسل جدیدی از داروها هستند که ادعا می شود قدرت یادگیری و ادراک را زیاد می کند.
قرص
روشی آسان برای باهوش تر شدن؟

وزارت بهداشت بریتانیا، آکادمی علوم پزشکی این کشور را مامور کرده داروهای "تقویت کننده ادراک" را، که از چندی پیش به طور گسترده در آمریکا مصرف می شود، مورد آزمایش قرار دهد.

در دهه شصت میلادی دکتر تیموتی لیری، (Timothy Leary)، که خود را معلم و مرشد معرفی می کرد، از جوانان آمریکا مصرانه می خواست که با مصرف برخی داروها، "روی موج قرار بگیرید، روشن شوید و ترک تحصیل کنید."

اکنون نسل جدیدی از داروهای روانگردان (که به داروهای "طراحی شده" نیز موسوم هستند)، در دسترس همه مردم قرار گرفته اند اما این بار موضوع اشاعه فرهنگ "ترک تحصیل" نیست بلکه گفته می شود که این داروها کیفیت یادگیری درس و همچنین سرعت انجام تکالیف و کار را بهتر می کند.

"مودافینیل"، (Modafinil)، یکی از این داروهاست که در اصل برای درمان بی خوابی تجویز می شود.

تاثیرات عمیق

دکتر دانیال تورنر، از دانشگاه کمبریج بریتانیا، مودافینیل را روی شصت داوطلب، که از صحت جسمی برخوردار بودند، آزمایش کرده است.

این دارو نه تنها آنها را بیدار نگه داشت بلکه تاثیرات عمیق تری نیز برجای گذاشت.

خانم تورنر گفت: "ما داوطلبان را دو ساعت پس از مصرف دارو مورد آزمایش قرار دادیم و متوجه شدیم که عملکرد ذهنی آنها به شدت بهتر شد، به خصوص وقتی که با درسها و ظایف پیچیده تر روبرو شدند."

یکی از داوطلبین در این تحقیق می گوید: "در زمان آزمایش، احساس می کردم خیلی هوشیار هستم و می توانم خوب روی مسائل پیچیده تمرکز کنم. حفظ کردن تعداد زیادی ارقام اصلا دشوار نبود. احساس می کردم خیلی به همه امور مسلط هستم."

مصرف در میان دانشجویان

مودافینیل در آمریکا مصرف زیادی دارد و رسما برای اختلالات خواب استفاده می شود.

اما بنابه نظراتی که در "اتاق های گپ" اینترنتی رد و بدل می شود، این دارو در آمریکا به ویژه توسط دانش آموزان و شاغلین در حرفه های تخصصی مصرف می شود.

به این ترتیب این دارو به گروه جدیدی از داروهای تقویت کننده ادارک پیوسته است. گروه دیگری از این دست داروها با نام "آمپاکاینز"، (Ampakines)، تولید می شود.

آمپاکاینز توسط پرفسور گری لینچ، از دانشگاه کالیفرنیا، و برای افزایش قدرت حافظه و ادارک طراحی شده است.

وی ادعا می کند که این دارو به مغز این امکان را می دهد که ارتباطاتی خنثی را میان نواحی مختلف مغز برقرار کند؛ ارتباطاتی که در حالت عادی صورت نمی گیرد.

پرفسور لینچ همچنین ادعا می کند که ارتباطات جدید در مغز به افراد این توانایی را می دهد که "افکاری را تولید کنند که از توان مغزی فرد عادی فراتر می رود."

وی می گوید: "امیدواریم که به حیطه ای از ادارک دست یابیم که نابغه هایی مانند اینشتین و داوینچی به آن دسترسی داشته اند."

تاثیر بالقوه

قاعدتا دولت بریتانیا به اندازه ای نگران مصرف این داروها شده که از کارشناسان خواسته است تاثیرات اجتماعی و همچنین دارویی آنها را بررسی کند.

کارشناسان آکادمی علوم پزشکی بریتانیا کارگاه هایی را در سراسر این کشور برپا کرده اند تا از نظر مردم باخبر شود.

آنها در این کارگاه ها متوجه شدند که به غیر از تاثیرات سوء مصرف این نوع داروها در دراز مدت، آنها ممکن است تاثیرات نگران کننده دیگری نیز داشته باشند.

مثلا یکی از زنان شرکت کننده در این کارگاه ها گفت برای او این سوال مطرح است که در صورتی که در آینده، "قرص های یادگیری و ادراک" برای امتحانات درسی وجود داشته باشد، بچه هایی که از مصرف آنها منع شده اند در مقابل آنهایی که این دارو را مصرف کرده اند نمرات کمتری خواهند گرفت و "این وضعیت بی عدالتی" است.

یکی دیگر از نظرات چنین بود: "چه کسی می داند که ما به کجا می رویم؟ آیا می خواهیم که در آینده حکومت ها، مستبدانه ما را وادار به مصرف این نوع داروها کنند تا ما بهتر و سریع تر و طولانی تر برای آنها کار کنیم؟"

نتیجه مطالعات آکادمی علوم پزشکی بریتانیا در طی سال جاری منتشر خواهد شد و قرار است به ارزیابی دولت این کشور در مورد تاثیرات احتمالی تولید و توزیع "داروهای تقویت هوش و ادراک" کمک کند.

 
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.