حمله به تلویزیون طلوع به دستور دادستان افغانستان

به دنبال اعتراض دادستان کل افغانستان به پخش یک خبر از تلویزیون خصوصی طلوع در کابل، ماموران پلیس به ساختمان این تلویزیون یورش برده و دست کم سه نفر از کارمندان آن را با خود بردند.
عبدلجبار ثابت، دادستان کل افغانستان
آقای ثابت می گوید تلویزیون طلوع اظهارات او را "تحریف" کرده است

این حادثه پس از آن صورت گرفت که عبدالجبار ثابت، دادستان کل افغانستان اعلام کرد تلویزیون طلوع از اظهارات او در یک کنفرانس خبری، گزارش نادرستی پخش کرده و به گفته او اظهارات اش از سوی این تلویزیون "تحریف" شده است.

مسئولان تلویزیون طلوع این اتهام را رد کرده و با انتشار اعلامیه ای گفته اند که پس از تحقیقات روشن شده که در پخش اظهارات آقای ثابت از این تلویزیون، هیچ تحریفی در کار نبوده است.

اعلامیه همچنین آورده که نیروهای پلیس در زمان یورش به ساختمان تلویزیون طلوع، هیچ اسناد و اوراقی با خود نداشتند که مجوز قانونی آنان برای بازداشت کارمندان این تلویزیون را نشان دهد.

سه کارمند تلویزیون طلوع، پس از حدود نیم ساعت، از بازداشت نیروهای پلیس آزاد شدند و از طریق این تلویزیون ادعا کردند که از سوی نیروهای پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

این موضوع اعتراض های زیادی را در محافل روزنامه نگاران و نهادهای اجتماعی برانگیخت.

'خلاف قانون'

کریم خرم، وزیر اطلاعات و فرهنگ
آقای خرم گفت کمیسیون بررسی تخطی های رسانه ای این موضوع را از نزدیک دنبال می کند
شکریه بارکزی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان نیز در سخنانی که ساعاتی پس از این حادثه از طریق تلویزیون طلوع پخش شد، این عمل را محکوم کرد و آن را خلاف قانون اساسی افغانستان دانست.

قانون رسانه های همگانی افغانستان حکم می کند که هر شکایتی از برنامه های رسانه های فعال در این کشور، اول باید از طریق کمیسیون ویژه بررسی تخطی های رسانه ای مورد ارزیابی قرار گیرد.

فعالان اجتماعی انتقاد کرده اند که دادستان کل افغانستان بدون در نظر داشت این ماده از قانون رسانه ها، مستقیما دست به عمل زده است.

وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان که ریاست کمیسیون بررسی از تخطی های رسانه ای را به عهده دارد، با انتشار یک اعلامیه گفته این موضوع را از نزدیک دنبال خواهد کرد.

در این اعلامیه همچنین آمده که پیگیری این موضوع وظیفه کمیسیون بررسی تخطی های رسانه ای است.

با این حال، آقای ثابت، دادستان کل افغانستان در یک کنفرانس خبری در کابل اعلام کرد که در گذشته نیز چندین بار برخوردهای مشابهی از سوی تلویزیون طلوع صورت گرفته و به گفته ای او، شکایات در این زمینه جایی را نگرفته است.

به دنبال این حوادث، بیش از صد نفر از روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی در گردهمایی اعتراض آمیز در برابر ساختمان پارلمان افغانستان در کابل حضور یافتند و یورش پلیس به تلویزیون طلوع را محکوم کردند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.