تأکید ایران بر بی اطلاعی از سرنوشت شهروند مفقود آمریکایی

تأکید ایران بر بی اطلاعی از سرنوشت شهروند مفقود آمریکایی

در پی انتشار گزارشهایی حاکی از اینکه شهروند مفقود شده آمریکایی در ایران در واقع به دست مأموران ایرانی دستگیر شده است، سخنگوی دولت ایران این گزارشها را تکذیب کرد و گفت که مقامات ایرانی همچنان به دنبال یافتن سرنخها و اطلاعاتی از این شهروند آمریکایی هستند.
غلامحسین الهام
سخنگوی دولت ایران دستگیری شهروند آمریکایی در جزیره کیش را تکذیب می کند

رابرت لوینسون، مأمور سابق پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) ماه مارس گذشته در پی سفر به جزیره کیش در جنوب ایران ناپدید شد؛ دولت آمریکا اعتقاد دارد که وی همچنان در ایران است و مقامات ایرانی همواره اعلام کرده اند که هیچ اطلاعی از سرنوشت او ندارند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، رابرت لوینسون از طریق امیرنشین دوبی به جزیره کیش سفر کرده و پیش از سفر نیز با کنسولگری آمریکا در دوبی تماس داشته است.

سفر به جزیره کیش حتی برای شهروندان آمریکایی نیازی به اخذ روادید از کنسولگری ایران ندارد.

وزارت خارجه آمریکا تاکنون دو بار از طریق ارسال نامه برای وزارت امورخارجه ایران رسماً خواستار آن شده که دولت ایران هر اطلاعاتی در مورد رابرت لوینسون دارد در اختیار دولت ایالات متحده بگذارد.

این نامه ها از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا در ایران است در اختیار وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

آن گونه که دولت آمریکا اعلام کرده، رابرت لوینسون در بخش مبارزه با جرائم سازمانیافته در پلیس فدرال آمریکا شاغل به کار بوده اما ده سال پیش بازنشسته شده است.

از یازدهم مارس گذشته که خانواده آقای لوینسون از ناپدید شدن او خبر دادند، اطلاعاتی بیش از این در مورد او و سرونشتش در ایران از مجراهای رسمی منتشر نشده اما سه شنبه گذشته (سیزدهم آوریل) روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز از قول یک شهروند دیگر آمریکایی در ایران گزارش داد که مأمورانی با لباس شخصی، رابرت لوینسون را ساعت یازده شب در هتل محل اقامتش در جزیره کیش دستگیر و پس از آنکه وی را در مورد ورودش به ایران مورد پرس و جو قرار دادند بعدازظهر فردای آن روز او را آزاد کردند که وی نیز پس از آن راهی دوبی شد و پس از آن بود که دیگر خبری از او به دست نیامد.

این اطلاعات از قول یک آمریکایی مسلمان به نام داوود صلاح الدین نقل شده که در ایران با نام حسن عبدالرحمن شناخته می شود و از سال 1980 که به اتهام قتل یک دیپلمات سابق ایرانی در ایالت مریلند آمریکا تحت تعقیب قرار گرفت در ایران زندگی می کند.

حسن عبدالرحمن به فایننشال تایمز گفته که رابرت لوینسون تنها برای دیدار با او به جزیره کیش در ایران آمده بوده و هر دوی آنها در هتل وی در کیش در یک اتاق به سر می برده اند.

به گفته وی، رابرت لوینسون برای یک شرکت تولید دخانیات کار می کرده و در جستجوی اطلاعاتی در مورد شبکه های قاچاق دخانیات بوده و در ارتباط با مأموریت خود با حسن عبدالرحمن ملاقات کرده بوده تا او وی را با مسئولان ایرانی مرتبط سازد.

حسن عبدالرحمن به فایننشال تایمز گفته که رابرت لوینسون ناپدید نشده و افرادی هستند که دقیقاً خبر دارند او کجاست اما نمی خواهد انگشت اتهام را بسوی کسی نشانه برود.

رابرت لوینسون در شرایطی ناپدید شد که پنج شهروند ایرانی در عراق به دست نظامیان آمریکایی بازداشت شده بودند و همچنان در بازداشت به سر می برند.

این همزمانی این گمان را ایجاد کرد که شاید مقامات ایرانی رابرت لوینسون را مخفیانه دستگیر کرده اند تا معامله ای برای آزادی شهروندان بازداشت شده خود در عراق صورت دهند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.