رشد تقاضا برای خرید الکل سفید از داروخانه‌ها

رشد تقاضا برای خرید الکل سفید از داروخانه‌ها

بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز مسموم تعداد 12 تن در استان قم جان خود را از دست دادند. همچنین تعداد 104 تن نیز از روز سیزدهم فروردین ماه سال جاری مصدوم و راهی بیمارستان شده‌اند.عدم وجود علائم هشدار دهنده

طی چند روز اخیر، مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز مسموم در قم جان 12 تن را گرفت و 104 تن را نیز راهی بیمارستان کرد و در حال حاضر پلیس در حال تحقیق از 24 متهم دستگیر شده این پرونده است.

بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز مسموم تعداد 12 تن در استان قم جان خود را از دست دادند. همچنین تعداد 104 تن نیز از روز سیزدهم فروردین ماه سال جاری مصدوم و راهی بیمارستان شده‌اند.

فوت و مسمومیت این افراد ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی مسموم بوده و تا کنون در جریان تحقیقات به عمل آمده، 24 تن نیز در این باره دستگیر شده‌اند که 21 تن آنها مرد و سه تن نیز زن هستند و تحقیقات پلیس از آنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش در این حوادث 19 تن نیز به عنوان شاکی اعلام شکایت کرده‌اند.

وجود متانول در مشروبات الکلی دست‌ساز مرگ مصرف کننده را به همراه دارد

یک پزشک متخصص اعصاب از عوارض جبران‌ناپذیر و مرگ‌آور استفاده از مشروبات الکلی دست‌ساز و مسموم به علت وجود متالیک یا متانول خبر داد.

دکتر یزدان‌خواه، گفت: این مصرف کنندگان در کنار مشروبات الکلی، مواد مخدر و نیز ترکیبات آمفتامین را نیز مصرف می‌کنند که این مواد درصد بروز عوارض را تشدید می‌کند.

این متخصص بیهوشی در تقسیم‌بندی مصرف کنندگان مشروبات الکلی اظهار کرد: گروه اول مصرف کنندگان مشروبات الکلی خارجی هستند که در بین مشروبات الکلی در سطح دنیا بیشترین مصرف را هم دارد. این مشروبات دارای الکل‌های اتانول یا اتلیک است. این الکل براحتی وارد سلولهای مغز شده و کاهش سطح هوشیاری را برای فرد مصرف کننده به همراه دارد.

به نوشته سایت پلیس، وی در تشریح گروه دوم گفت: گروه دوم مصرف کنندگان مشروبات الکلی غیراستاندارد، کسانی هستند که با تهیه الکل سفید از داروخانه‌ها که 80 درصد اتانول دارد، با روشهای خاصی آن را مصرف می‌کنند و یا این که خود، مشروبات الکلی را به صورت دست‌ساز تهیه می‌کنند.

این متخصص اعصاب، در خصوص تهیه این مشروبات عنوان کرد: پس از تخمیر میوه، وجود مقداری سلولز یا فیبرهای سلولزی (چوب انگور، سیب) و یا حتی پوست میوه موجب تولید متانول می‌شود که مصرف این گونه مشروبات، برای مصرف کننده مرگ را به همراه دارد.

دکتر یزدان‌خواه گفت: مشروبات الکلی دست‌ساز به علت رقیق نکردن آن 30 درصد الکل دارد که تولید کنندگان غیرقانونی قادر به کنترل ایتیلیک و اتانول موجود در آن نیستند.

رشد تقاضا برای خرید الکل سفید از داروخانه‌ها قابل تامل است

شبکه وسیعی از کانال‌های توزیع الکل سفید در کشور به صورت علنی فعالیت می‌کنند

در همین حال سرهنگ بیات، مدیرکل مطالعات معاونت اجتماعی ناجا در خصوص استفاده جوانان از مشروبات الکلی گفت: طی سال‌های اخیر به نظر می‌رسد داروخانه‌های شهر تهران با تقاضای بی‌شماری از سوی افراد جوان برای خرید الکل سفید مواجه شده‌اند، تقاضایی که شاید غیرطبیعی و فراتر از نیازهای دارویی و بهداشتی بوده و نگران‌کننده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر فروش الکل سفید در داروخانه‌ها اظهار کرد: نتیجه یک بررسی محدود و مصاحبه با برخی داروخانه‌داران سطح تهران نشان می‌دهد که اخیراً تولید الکل سفید در کشور به دلیل تقاضای بی‌شمار افراد، افزایش یافته و در مقیاس وسیع توزیع می‌شود.

سرهنگ بیات افزود: شبکه وسیعی از کانال‌های توزیع الکل سفید در کشور به صورت علنی و رسمی مشغول فعالیت هستند؛ حتی برخی فروشگاه‌ها، الکل سفید را همراه با کالاهای دیگر در بسته‌بندی ویژه عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: به رغم آنکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور نظارت بر تولید و کنترل مصرف غیرمجاز الکل‌سفید، ‌کارخانه‌داران را ملزم به افزودن ماده تلخ‌کننده (دتاتونیوم بنزوات) کرده است، اما این نظارت مختص تولیدکنندگان دولتی بوده و نظارت کمتری بر شرکت‌های خصوصی در این زمینه اعمال می‌شود، از این رو اقدام موردنظر تأثیر چندانی بر کاهش تقاضا نداشته است.

مدیرکل مطالعات معاونت اجتماعی ناجا افزود: شرکت‌های خصوصی همچنان به تولید الکل‌هایی اقدام می‌کنند که حاوی اسانس‌های خوراکی و با طعم‌های مختلف است. از طرفی بالابودن قیمت مشروبات الکلی خارجی و همچنین مشکل دستیابی به آنها، موجب شده است افراد سودجو در سطح کشور نسبت به تهیه و ساخت و توزیع مشروبات دست‌ساز اقدام کنند و در این رابطه کشف و انهدام بیش از‌500 کارگاه تولید مشروبات الکی دست‌ساز در سال 84 مؤید این واقعیت است.

سرهنگ بیات همچنین خاطرنشان کرد: در همین سال حدود 5/2 میلیون لیتر مشروبات الکلی و 5/1 میلیون بطر- قوطی از انواع مشروبات یاد شده از سوی مأموران انتظامی کشف شده است.

هشدار رییس بخش معاینات روانی پزشکی قانونی: مشروبات الکلی دست‌ساز مرگ آورند

رییس بخش معاینات روانی پزشکی قانونی نسبت به افزایش استفاده از مشروبات الکلی دست‌ساز در بین جوانان هشدار داد.

به نوشته سایت پلیس، مهدی صابری، رییس بخش معاینات روانی پزشکی قانونی افزود: در رابطه با گسترش مصرف مشروبات الکلی در سطح جامعه آمار دقیقی موجود نیست، ولی با توجه به آمار افرادی که به پزشک قانونی مراجعه می‌کنند، به نظر می‌رسد میزان شیوع مصرف مشروبات الکلی در بین جمیعت جوان رو به افزایش است.

وی در رابطه با منابع تهیه و توزیع مشروبات الکلی گفت: بیشتر جوانان زیر 25 سال که استفاده کننده اصلی مشروبات هستند در تهیه الکل بیشتر به منابع غیراستاندارد و غیر اصولی رو می‌آورند و طبیعتا این نوع الکل تهیه شده غیراستاندارد یا با ناخالصی زیادی همراه است.

دکتر صابری در ادامه افزود: عده‌ای از مصرف کنندگان، الکل طبی استفاده می‌کنند و با مخلوط کردن اسانس‌های دیگر مشروب به دست می‌آورند و در واقع قسمت کمی از مشروبات خالص بوده و بیشتر به صورت دست‌ساز غیراستاندارد و غیراصولی تولید می‌شود که توأم با عوارض است.

رییس بخش معاینات روانی پزشکی قانونی با تاکید بر این که مصرف مشروبات الکلی با مهار گسیختگی خانواده همراه است، تصریح کرد: استفاره بلند مدت از مواد الکلی موجب اختلال در بینایی، کوری، اختلال در قوه اراده، بیماری‌های خونی و قلبی و......می‌ شود.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.