سوت‌ها برای که به صدا در می‌آید؟

سوت‌ها برای که به صدا در می‌آید؟

اشتباهات داوری جزوی از فوتبال است اما این نسبت جزء به کل رفته رفته در فوتبال ما تغییر می کند و کل به جزء شده است که قطعا ادامه این روند تاثیرات منفی و مخربی بر کیفیت داوری فوتبال کشورمان بر جای خواهد گذاشت.

فوتبال ورزشی است که همواره بحث داوری آن بیش از سایر رشته ها نقل محافل خبری بوده است. آلمانی‌ها هنوز از توپی که توفیق بهرامف کمک داور آذربایجانی فینال جام جهانی 1966 به اشتباه به نفع انگلیسی‌ها ، گل اعلام کرد دل پرخونی دارند. این قبیل اشتباهات در عصر مدرن هم دامنگیر بعضی تیم‌ها شده که مهم ترین آن حذف تیم فوتبال چلسی از رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا توسط لیورپول است.


به گزارش خبرنگار مهر، تیم خوزه مورینیو در مرحله نیمه نهایی رقابت های لیگ قهرمانان در فصل 05-2004 با گلی که هرگز از خط دروازه اش عبور نکرد، بازی را به لیورپول باخت.

امروزه داوران به تجهیزات مخابراتی مجهز شده اند و قرار است در توپ تراشه هایی کار بگذارند تا رد شدن آن از خط دروازه را اعلام کند. در واقع وقتی به وضعیت داوری فوتبال دنیا نگاه می کنیم متوجه می شویم روند رو به رشدی داشته تا آنجا که اشتباهات انسانی با توسل به فناوری ، روبه کاهش گذاشته است. اشتباهات داوری هم جزوی از فوتبال است تا آنجا که هیتزفلد پس از شکست 2 بر صفر تیمش مقابل میلان در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا، هرگز به گل دوم میلان که از روی یک موقعیت آفساید به دست آمد اشاره ای نکرد چون ... چون او می داند اشتباهات داوری گاهی علیه او و گاهی هم به نفع اوست.
فوتبال ما و البته وضعیت داوری اش با سایر لیگ ها متفاوت است. در فوتبال ما اشتباهات داوری آن هم در حالی که داوری دنیا به پیشرفت های فراوانی دست پیدا کرده ، سرنوشت قهرمانی یک تیم را عوض می کند. در لیگ فوتبال ایران همواره مربیان طلبکار و معترض، امتیازات بیشتری کسب می کنند . تیمی مثل پرسپولیس از آنجا که مربی ای ندارد تا مدام طول و عرض خط طولی و عرضی را طی کند و دمار از روزگار داور چهارم ، کمک داور و داور وسط دربیاورد، ساده تر از دیگر مربیان حقش خورده می شود.
دیدار روزگذشته فجرسپاسی - پرسپولیس یکی از این موارد است که اشتباهات داوری به مرز بحران رسید.
رییس کمیته داوران در پاسخ به این سوال مهر که چرا در دیدار فجر سپاسی - پرسپولیس از یک داور گمنام استفاده شده می گوید: صالحی بیش از10 مسابقه لیگ برتر را قضاوت کرده و داورگمنامی نیست . او قبل از این مسابقه دیدارهای حساسی چون استقلال اهواز و ابومسلم، برق شیراز و سایپا را قضاوت کرده بود و نمی توان او را داور کم تجربه ای تلقی کرد. ضمن اینکه قرار نیست تمام بازی های لیگ برتر را داوران سرشناس ما قضاوت کنند.

مسعود عنایت همچون همیشه به حمایت از داوران می پردازد و اما این تیم ها - البته بعضی تیم ها - هستند که حامی ندارند. عنایت پس از اینکه سعید مظفری زاده به بدترین شکل ممکن دیدار تیم های پرسپولیس و سایپا را قضاوت کرد و مانع از پیروزی تیم پرسپولیس شد گفت مسئولان این تیم بهتر است به جای خرده گرفتن از وضعیت داوری، به معدنچی یاد بدهند تک به تک ها را گل کند. این مقایسه یک ایراد بزرگ دارد که عنایت به آن عنایت نداشته و آن این است که گل نکردن دروازه خالی ، تاوانی است که یک تیم باید به خاطر سوء انتخاب مهاجمش بهای آن را بپردازد اما اشتباه داوری آن هم یکسویه، چه بهایی است؟
از قدیم الایام گفته اند که ظلم علی اسویه عدل است اما به واقع در حال حاضر هیچ تناسبی در روند اشتباهات داوری مشاهده می شود؟ تیمی مثل راه آهن هم یکی از تیم هایی است که بیش از 10 امتیاز به دلیل اشتباهات داوری از دست داده و قطعا باید جایگاهی بهتر از این می داشت.
ضمن اینکه در خصوص صحبت های عنایت باید یک پرانتز باز کرد و آن اینکه داور سرشناس هم دیگر برای فوتبال ما افاقه نمی کند. در جایی که قهرمانی 3 پنالتی مسلم دیدار راه آهن و استقلال را نادیده می گیرد ( البته گل راه آهن به استقلال هم از روی اشتباه داوری حاصل شد) و مسعود مرادی در دقیقه 90 دیدار استقلال - صبا باتری ، خطای محرز انصاریان بر روی المیرتولیا دروازه بان حریف را نادیده می گیرد ، باید از ایشان پرسید: کدام داور سرشناس؟ داوری ما اگر وضعیت درستی می داشت از جام جهانی بی بهره نمی ماند.
جان کلام اینکه وضعیت داوری کشور نگران کننده است و این روند ، ناهنجاری های بسیاری را برای فوتبال کشور به همراه خواهد داشت. اینکه کمیته داوران پس از بازبینی هر مسابقه ، رای به محرومیت داوران خاطی بدهد برای تیم ها نان و آب نمی شود و نوشدارو پس از مرگ سهراب است. اگر قرار است بهترین و شایسته ترین تیم های ایران راهی رقابت های آسیایی شوند، باید داوری ها به گونه ای باشد که این اتفاق روی دهد. چراکه در حال حاضر اشتباهات داوری در معرفی قهرمانان ایران یس تاثیر نیست. این امر که برخی سوت های اشتباه سهوی باعث مشخص شدن قهرمان یک دوره لیگ شده است در دوره های گذشته لیگ بارها مشاهده شده و با شرایطی که برای داوری فوتبال ایران پیش رو داریم هیچ بعید نیست که در آینده نیز این اتفاقات بازهم تکرار شود.


+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.