قطر اجازه حمله از خاک خود به ایران را نمی دهد

قطر اجازه حمله از خاک خود به ایران را نمی دهد

شیخ حامد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر مشارکت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حمله احتمالی به ایران را رد کرد.
شیخ حامد بن جاسم آل ثانی
نخست وزیر قطر:هرگز در اقدام نظامی علیه ایران شرکت نمی کنیم

نخست وزیر قطر در گفتگویی تلویزیونی خاطرنشان کرد که ایران دوست قطر است و دوحه هیچ وقت به طور مستقیم یا غیر مستقیم اجازه نخواهد داد که از خاک این کشور برای حمله به ایران استفاده شود.

قطر از متحدان اصلی آمریکا در جهان عرب به شمار می رود و مرکز فرماندهی ارتش آمریکا در جنگ عراق در این کشور قرار دارد. آمریکا همچنین از این کشور به عنوان پایگاهی برای حمله علیه طالبان در افغانستان در سال 2001 استفاده کرد.

شیخ حامد بن جاسم آل ثانی در این مصاحبه گفت که میان قطر و آمریکا موافقت نامه همکاری های نظامی وجود دارد که شرایطی را برای استفاده از تجهیزات نظامی در قطر تعیین می کند.

نخست وزیر قطر افزود که دولت قطر این موضع خود را شفاف اعلام کرده است که قطر هرگز در اقدام نظامی علیه ایران شرکت نمی کند.

تنش ها بر سر برنامه هسته ای ایران باعث برخی گمانه زنی ها در مورد اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران شده است. کاخ سفید چنین احتمالی را رد کرده و گفته است که مایل است از راه های دیپلماتیک، مناقشه هسته ای ایران را حل کند.

نخست وزیر قطر در ادامه مصاحبه خود گفت که پرونده هسته ای ایران باید مانند پرونده هسته ای کره شمالی از طریق مذاکره حل و فصل شود.

شیخ حامد بن جاسم آل ثانی افزود که استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای طبق قوانین بین المللی حق ایران است.

وی ماجراجویی جدید نظامی در منطقه را غیر عاقلانه خواند و گفت خاورمیانه طی سه دهه گذشته از چندین جنگ از نظر اقتصادی لطمه دیده است.

نخست وزیر قطر در مورد رای مثبت این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه 1747 گفت که عضویت قطر در شورای امنیت مصادف با بحران در لبنان، دارفور سودان، کره شمالی و سومالی بود.

وی افزود که در هنگام صدور قطعنامه 1737، قطر علی رغم حمایت 14 کشور از قطعنامه صادر شده با آن مخالفت کرد و حتی ایران نیز از این رای شگفت زده شده بود اما در هنگام صدور قطعنامه دوم، زمانی که هیچ کشوری با آن مخالفت نکرد، قطر خواهان گنجاندن بندی در متن قطعنامه شد که خواهان خاورمیانه ای عاری از سلاح های هسته ای می شد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.