مسبب فشار خون بالا درداخل مغز است

مسبب فشار خون بالا درداخل مغز است
تحقیقی در بریتانیا می گوید بر خلاف آنچه قبلا تصور می شده احتمالا مسبب بیماری فشار خون در مغز است و بروز این بیماری تنها از مشکلات قلبی، کلیوی یا رگ های خونی ناشی نمی شود.
تصویری از مغز
جم - یک در غشای سلول های رگ خونی مغز یافت شده است

محققان دانشگاه بریستول انگلستان می گویند این یافته جدید ممکن است به راه های جدیدی برای درمان فشار خون منجر شود.

آمار مبتلایان به بیماری فشار خون در همه کشورهای جهان نگران کننده است و از جمله در بریتانیا بیست درصد مردم به این بیماری مبتلا هستند.

محققان در مطالعات خود پروتئینی موسوم به "جم - یک" را در گلبول سفید ردیابی کردند که مانع از جریان خون شده بود.

محصور شدن این پروتئین در گلبول سفید باعث تورم سلولی و نرسیدن اکسیژن کافی به مغز می شود.

فشار خون در مغز

پرفسور جولین پاتون و همکارانش در دانشگاه بریستول بر این باورند که تورم سلولی و نرسیدن اکسیژن کافی به مغز باعث بروز تغییراتی می شود که نتیجه آن بالا رفتن فشار خون خواهد بود.

این گروه از محققان که نتیجه کار خود را در مجله "فشار خون" بریتانیا منتشر کرده اند می گویند مطالعه آزمایش بر روی موش ها نشان داده که "جم - یک" با فشار خون بالا مرتبط است اما مکانیزم دقیق آن هنوز روشن نیست. محققان اکنون تغییرات در مغز انسان را تحت نظر دارند.

پروفسور پاتون می گوید: "چالش بعدی ما درک نوع تورمی است که در رگ های خونی مغز رخ می دهد تا دریابیم چه نوع دارویی را استفاده کنیم و چگونه تورم را هدف قرار دهیم. پروتئین جم - یک می تواند به ما این امکان را بدهد که بدانیم چگونه با این بیماری مقابله کنیم."

خانم پاتون در ادامه افزود: "اکنون درصددیم با دارو تورم شریان های مغزی بیمارانی را که با روش های متعارف درمان نشده اند، کاهش دهیم.

"هدف خوبی برای درمان"

پرفسور جرمی پیرسون از بنیاد قلب بریتانیا که هزینه این تحقیق را پرداخته می گوید: "این تحقیق مهیج مهم است چون می توان از آن نتیجه گیری کرد که برای فشار خون بالا در مغز دلایل خارج از انتظاری وجود دارد.

وی در ادامه می گوید: "نتیجه این تحقیق حاکی است که احتمالا راه های جدیدی برای درمان این بیماری رایج وجود دارد."

از مدتی پیش محققان گفته بودند که مغز می تواند بر فشار خون تاثیر داشته باشد.

گروهی از محققان بیمارستان جان ردکلیف آکسفورد کشف کرده اند که می توان با تحریک نقاط خاصی از مغز فشار خون بیماران را کم یا زیاد کرد.

آلکس گرین، یکی از محققان این گروه، گفت تحقیق دانشگاه بریستول "خیلی مهیج" است و جم - یک می تواند هدف خوبی برای درمان های جدید بیماری فشار خون باشد.

اما، پرفسور گراهام مک گرگور، رییس انجمن فشار خون بریتانیا، هشدار می دهد که تحقیق جدید دانشگاه بریستول در مراحل ابتدایی است به تحقیقات بیشتری نیاز است.

وی گفت داروهای فشار خون کنونی اگر درست مصرف شوند و با رفتارهای سالم غذایی و ورزشی همراه شوند، کارساز هستند.

علائم بیماری فشار خون بالا شامل سردرد، سرگیجه و اختلال در دید چشم می شود، اما اغلب کسانی که به این بیماری مبتلا هستند علائم قابل توجهی را تجربه نمی کنند.

فشار خون بالا ممکن است به سکته مغزی، ایست قلب و آسیب به کلیه ها منجر شود اما در صورتی که تغییر رژیم غذایی و فعالیت جسمانی در پایین آوردن فشار خون موفق نباشد با دارو می توان آثار این بیماری را کنترل کرد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.