فشارها علیه رییس آمریکایی بانک جهانی

فشارها علیه رییس آمریکایی بانک جهانی


هیات اجرایی بانک جهانی، اعلام کرد که قصد دارد فورا درباره اقدامات ضروری علیه رسوایی اخیر "پل ولفوویتز" رییس آمریکایی بانک جهانی و طراح حمله به عراق، تصمیم‌گیری کند.

ولفوویتز اعتراف کرده است که ضمن ارتقای جایگاه دوست دختر خود در بانک جهانی، هزاران دلار به او حقوق اضافی داده است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز روز جمعه در گزارشی با پرداختن به این موضوع، نوشته است: هیات اجرایی ‪ ۲۴‬عضوی بانک جهانی، که ولفوویتز را در سال ‪ ۲۰۰۵‬به عنوان رییس این بانک انتخاب کرد، جلسه‌ای اضطراری برگزار کرد.

به نوشته این روزنامه، به دنبال این رسوایی ممکن است هیات اجرایی از وی بخواهد از مسوولیت خود استعفا کند.

ولفوویتز، روز پنجشنبه در حضور چند صد تن از کارکنان بانک جهانی بخاطر نقش خود در افزایش حقوق و انتقال "شاها رضا" به وزارت خارجه، و در عین حال باقی ماندن نام او در فهرست حقوق بگیران بانک جهانی، عذرخواهی کرده بود.

نیویورک تایمز نوشته است: ولفوویتز، هنگام عذرخواهی توسط کارکنان این بانک هو شد و کارکنان یکصدا خواهان استعفای او بودند.

اتحادیه کارکنان بانک جهانی اعلام کرده بود تحت مدیریت کنونی ادامه فعالیت برای کارکنان غیر ممکن خواهد بود. این اتحادیه به تحقیقات در مورد انتقال و افزایش حقوق خانم رضا کمک کرده بود.

این روزنامه نوشته است :این اتفاقات باعث تیرگی بیشتر روابط بین ولفوویتز و بسیاری از کارکنان بانک جهانی شده که شایستگی او برای این سمت را مورد سئوال قرار داده بودند زیرا از نظر آنان ،وی به عنوان معاون سابق وزیر دفاع آمریکا و طراح جنگ عراق، فرد مناسبی برای این سمت نبوده است.

کارکنان بانک جهانی، همچنین بسیاری از سیاستهای او، بویژه سیاستهای مربوط به مبارزه با مفاسد مالی را که بدون مشورت با هیات اجرایی، اجرا و باعث توقف کمکهای این بانک به چند کشور شده بود، مورد سئوال قرار داده‌اند.

به نوشته نیویورک تایمز ، خانم رضا در پی انتقال و افزایش حقوق، دستمزدش از ‪ ۱۳۲‬هزار و ‪ ۶۶۰‬دلار به ‪ ۱۹۳‬هزار و ‪ ۵۹۰‬دلار افزایش یافته بود، که باتوجه به اینکه او دارای سمتی دیپلماتیک بود، معاف از مالیات بوده است.

به این ترتیب حقوق وی فرا تر از اعضای کابینه دولت آمریکا افزایش یافته است.

خانم رضا پیش از آشنایی با طراح جنگ عراق، از افسران ارتباطات اداره خاورمیانه و آفریقای شمالی بانک جهانی بود. وی در ماه سپتامبر به اداره خاورمیانه و آفریقای شمالی وزارت امور خارجه آمریکا انتقال یافت تا به تاسیس بنیادی نیمه مستقل بمنظور ترویج دمکراسی در این منطقه کمک کند.

در ابتدا رییس خانم رضا در وزارت امور خارجه آمریکا "الیزابت چنی" دختر دیک چنی معاون رییس جمهوری آمریکا بود که پدرش رابطه‌ای بسیار قدیمی با وولفوویتز داشته است. رضا هم اکنون به عنوان مشاور "بنیاد آینده" فعالیت می‌کند، ولی حقوق خود را از بانک جهانی دریافت می‌کند.

به گفته مقامات بانک جهانی، اعضای هیات اجرایی احتمالا منتظر خواهند ماند تا وزرای دارایی آنها که قرار است برای نشست سالانه خود به واشنگتن سفر کنند از این سفر بازگردند و پس از آن تصمیم‌گیری کنند. این در حالی است که اتخاذ تصمیمی بزرگ برای کنار گذاشتن وولفوویتز یا تشویق او به استعفا از سمت خود، به احتمال زیاد رهبران کشورهای اصلی کمک‌کننده به این بانک را نیز در بر خواهد داشت که با "جرج بوش" رییس جمهوری آمریکا مذاکره کنند.

کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه و انگلیس بزرگ‌ترین کمک‌کنندگان به بانک جهانی هستند که هر کدام از آنها یک عضو در هیات اجرایی دارند، ولی قدرت آرای آنها بر اساس سهم آنها در بانک جهانی است.

آمریکا با ‪ ۱۶‬درصد، دارای بیشترین سهم است و لذا تعیین رییس این بانک توسط کاخ سفید، به عادتی برای آن تبدیل شده است.

در سالهای اخیر، بانک جهانی بخاطر وجود این درک که آمریکا بیش از اندازه بر آن نفوذ دارد، مورد انتقاد قرار گرفته است. این جریان نیز بیانگر کاهش نفوذ آمریکا در بانک جهانی است، آن هم در زمانی که کشورهای اروپایی و آسیایی به قدرتهای اقتصادی بیشتری دست یافته‌اند.

نیویورک تایمز می‌نویسد: این گمانه زنی نیز در میان مقامات بانک جهانی وجود دارد که اگر ولفوویتز از سمت خود کناره‌گیری کند، اعضای اروپایی و دیگر اعضای بانک تحریک خواهند شد که خواستار ایفای نقش بیشتری در انتخاب رییس بعدی این بانک شوند، بنابراین، این مساله می‌تواند یکی از عوامل مهم در تصمیم‌گیری بوش نسبت به حذف ولفوویتز باشد.

این روزنامه نوشته است :برخی از مقامات بانک جهانی که خواستند نامشان فاش نشود، گفته‌اند که ممکن است هیات اجرایی تصمیم بگیرد ولفوویتز را اخراج نکند، ولی از قدرت او بکاهد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.