پنجمین رأی دیوان عالی کشوردر مورد 'قتلهای محفلی'

نعمت احمدی، یکی از وکیلان پرونده معروف به قتلهای محفلی کرمان می گوید دیوان عالی کشور ایران برای پنجمین بار به این پرونده رسیدگی کرده و رأی داده که رسیدگی به برخی از متهمان پرونده به دادگاه تازه ای در کرمان سپرده شده و در مورد برخی دیگر از متهمان پرونده هم اعتراض خانواده های قربانیان پرونده را پذیرفته است.
قتلهای محفلی کرمان
دیوان عالی جمهوری اسلامی که تحت نفوذ رهبران روحانی تندرو قرار دارد، اقدام این افراد را به دلیل "مهدور الدم بودن مقتولان" قتل شبه عمد توجیه کرده است

به گفته آقای احمدی، با پذیرفته شدن این اعتراضات از سوی شعبه 31 دیوان عالی کشور قرار بر این شده است که اگر دادگاهی در کرمان که اعتراض به حکم آن صورت گرفته، همچنان بر رأی خود پابرجا بماند، موضوع در هیئت عمومی دیوان عالی کشور رسیدگی شود.

پرونده معروف به قتلهای محفلی به افرادی مربوط است که گفته می شود عضو نیروی بسیج بوده اند و چهار سال پیش چهار مرد و یک زن را در کرمان با استفاده از موقعیت خود دستگیر کرده و به قتل رسانده اند.

متهمان انگیزه خود از این قتلها را اجرای مجازات شرعی در مورد آنان اعلام کرده و گفته اند که قربانیان، افراد فاسدی بوده اند که بنابر شرع اسلام، مهدورالدم به شمار می روند، یعنی قتلشان واجب است.

این افراد ابتدا به اعدام محکوم شدند اما این حکم مورد اعتراض دیوان عالی کشور قرار گرفت و روندی طولانی آغاز شد که طی آن پنج بار پرونده به دیوان عالی که بلندپایه ترین مرجع قضائی به شمار می رود رفته و به دادگاههای دیگری برای رسیدگی ارجاع شد.

در این میان خانواده سه تن از قربانیان از خونخواهی آنان گذشت کردند که آن گونه که نعمت احمدی، وکیل خانواده قربانیان می گوید، گذشت آنان به زور صورت گرفته است، هرچند مقامات قضائی این موضوع را رد می کنند.

نعمت احمدی در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفت که او و دیگر وکیلان خانواده های قربانیان همچنان نسبت به احکامی که برای متهمان صادر شده اعتراض دارند.

او می گوید: "متأسفانه فضا به گونه ای است که دو نفر از متهمان را آزاد کرده اند و در مورد چند نفری که باقی مانده اند نیز من باور دارم که نخواهیم توانست حکم مناسب شرعی و قانونی از دادگاه بگیریم".

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.