شیوع بیماری ام اس رو به افزایش است

شیوع بیماری ام اس رو به افزایش است

رییس مرکز فوق تخصصی ام اس گفت هم اکنون در دنیا بیش از دو میلیون نفر به بیماری ام‌اس مبتلا هستند و آنچه اهمیت این بیماری را بیشتر می‌کند شیوع رو به رشد این بیماری در سالهای اخیر است. دکتر "محمدعلی صحرائیان" متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و فلوشیب ‪MS‬ در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان این مطلب افزود: متاسفانه آمار دقیقی از تعداد بیماران مبتلا به ام اس در ایران وجود ندارد اما به طور تقریبی بیش از سی‌هزار نفر در کشور مبتلا به این بیماری هستند.

وی گفت: با توجه به شیوع رو به افزایش این بیماری راه اندازی و تشکیل کلینیک-‌های تخصصی و فوق تخصصی ویژه بیماران مبتلا به ام اس و تشکیل پرونده ویژه این بیماران ضروری است که در همین راستا بیمارستان سینا اقدام به راه اندازی کلینیک ویژه ام اس کرده است.

دکتر صحرائیان گفت ام‌اس بیماری مزمنی است که عمدتا افراد جوان و بخصوص زنان جوان را مبتلا می‌کند این بیماری می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

‪ MS‬مخفف اصطلاح علمی ‪ Multiple Sclerosis‬است که با درگیری سیستم عصبی مرکزی باعث بروز علایمی مانند اختلال دید، اختلالات حرکتی و اختلال در تعادل فرد مبتلا می‌شود.

دکتر صحرائیان با بیان اینکه پیشرفت و علایم اختصاصی ام‌اس در هر فردی متفاوت است و این روند قابل پیش بینی نیست گفت این بیماری در افراد مبتلا سیر متفاوتی دارد بطوریکه یک فرد مبتلا ممکن است تا مدتها هیچ گونه علایم و نشانه بالینی نداشته باشد ولی بیمار دیگری در یک مدت زمان کوتاه دچار ناتوانی قابل توجهی شود.

وی گفت تاکنون درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده ولی داروهای موجود می‌تواند باعث کاهش حملات و در نتیجه ناتوانی ناشی از بیماری شود.

رییس کلینیک فوق تخصصی ام‌اس یادآور شد ثبت دقیق علایم بالینی و مقایسه آنها در طول زمان از اهمیت قابل توجهی در انتخاب نوع درمان و شیوه مصرف داروهای موجود برخوردار است.

بیماری "ام‌اس" (‪ (MULTIPLE SCLEROSIS‬ازبیماری‌های شایع سیستم عصبی مرکزی است که بیشتر افراد جوان و میانسال را گرفتار می‌کند و بر اثرآن سیستم عصبی مغز برای دفاع از خود تحلیل می‌رود و آسیب می‌بیند.

علت اصلی این بیماری نسبتا نوشناخته، هنوز مشخص نیست، اما متخصصین مغز و اعصاب معتقدند که محیط و ژنتیک در بروز این بیماری موثر است و محیط گرم و مرطوب، استرس و آلودگی صوتی در تشدید آن دخیل است.

میانگین سن ابتلا به این بیماری ‪ ۳۰‬سال اعلام شده است که در زنان سه برابر بیشتر از مردان دیده می‌شود.

کلینیک ام‌اس بیمارستان سینا روزهای یکشنبه و سه شنبه عصر با حضور دکتر "محمد علی صحرائیان" متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و فلوشیب ام اس از سوییس پذیرای بیماران است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.