«با زنان بدحجاب، برخورد فیزیکی نمی شود»

«با زنان بدحجاب، برخورد فیزیکی نمی شود

»خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت که بیش از هشتاد درصد شهروندان تهرانی، خواهان «برخورد با بی حجابی» هستند.

در آستانه آغاز برخورد با زنانی که از نظر پلیس ایران «حجاب اسلامی» ندارند، یکی از مقام های نیروی انتظامی گفت که پلیس، با زنان «برخورد فیزیکی» نخواهد کرد.

پیش از این فرمانده نیروی انتظامی گفته بود که در عملیات تازه پلیس که از روز اول اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد، زنانی که «حجاب کامل اسلامی» نداشته باشند، دستگیر خواهند شد.

اما محمد تقی عصار، معاون آموزشی نیروی انتظامی در پاسخ به ابراز نگرانی هایی که برای سخت گیری بیشتر برای «رعایت حجاب» از سوی زنان و دختران، بیان شده، افزود: «رفتار و گفتار نیروی انظامی نسبت به سال گذشته، استانداردتر شده است.»

«طرح مبارزه با بدحجابی»، عنوان عملیات پلیس ایران است که در سال های اخیر و همزمان با گرم شدن هوا، انجام می شود. در این عملیات، زنان و دختران، بیش از روزهای دیگر سال تحت فشار قرار خواهند گرفت تا آنچه که نیروی انتظامی، «حجاب اسلامی» توصیف می کند را، کامل، رعایت کنند.

فشار مذهبیون در ایران به زنان و دختران برای پوشاندن موهای خود و همچنین پوشیدن لباس هایی که «اسلامی» خوانده می شوند، همواره به عنوان یکی از موارد بارز «نقض حقوق بشر» از سوی سازمان ها و فعالان مدافع حقوق بشر، سرزنش شده است.

«استاندارد نیروی انتظامی»

معاون آموزشی نیروی انتظامی، در مصاحبه با خبرگزاری مهر، گفت که بین آنچه این نیرو، «حجاب» می خواند و آنچه در عرف جامعه ایران، «حجاب» خوانده می شود، «اختلاف نظر» وجود دارد.

وی افزود: «نیروی انتظامی استانداردهای خود را دارد ولی جامعه فاقد چنین مولفه ای است و ممکن است یک چالش هایی به وجود آید که سعی می کنیم با فضا سازی آن را کاهش دهیم تا در نقطه تقابل با مردم قرار نگیریم.»

«پوشیدن شلوارهای کوتاه، استفاده از شال های کوچک که مو را نمی پوشاند و استفاده از مانتوهای تنگ یا چسبان و یا بدن نما در خانم ها از موارد برخورد نیروی انتظامی با این افراد است.»

فرمانده نیروی انتظامی تهران

پیش از این احمد رضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی تهران، درباره آنچه از نگاه پلیس ایران، «بی حجابی» است، گفته بود: «پوشیدن شلوارهای کوتاه، استفاده از شال های کوچک که مو را نمی پوشاند و استفاده از مانتوهای تنگ یا چسبان و یا بدن نما در خانم ها از موارد برخورد نیروی انتظامی با این افراد است.»

همزمان معاون آموزشی نیروی انتظامی نیز از شهروندان ایرانی خواست تا این موارد را رعایت کنند تا به گفته او « پلیس کمتر مجبور باشد که با مردم برخورد کند.»

«شلوار بیاورند، فرزند خود را ببرند»

سرتیپ پاسدار احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی، در زمان اعلام رسمی انجام شدن عملیات برخورد با زنان ایرانی، ضمن تصریح اینکه زنان بازداشت خواهد شد، گفته بود: «افرادی که دارای وضعیت بدحجابی هستند و در محل مورد اصلاح قرار نمی گیرند دستگیر و به مرکز انتظامی برای مشاوره توسط مشاوران زن هدایت می شوند تا پس از آن با دعوت از خانواده های ایشان برای اصلاح وضعیت فرزند خود  با آوردن شلوار و یا لباس مناسب اقدام به اصلاح پوشش فرزند خویش کنند.»

بنا به گفته این مقام بندپایه پلیس ایران همچنین تشکیل پرونده قضایی و محاکمه کسانی که «دستور العمل نیروی انتظامی» برای لباس زنان و دختران را رعایت نمی کنند، بخشی از «طرح مبارزه با بدحجابی» است.

وی همچنین زمان پایان این طرح را روزی اعلام کرد که «مشکل حل شده باشد.»

چنانکه آقای رادان گفته است، «مبارزه با بدحجابی آقایان»، طرح بعدی نیروی انتظامی است که اجرا خواهد شد. هنوز درباره جزئیات این طرح، خبری منتشر نشده است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.