آخرین وضعیت شهرام جزایری

آخرین وضعیت شهرام جزایری

بلافاصله بعد از این که جزایری وارد شد بر اساس درخواست وزارت اطلاعات و برای بررسی زوایای مختلف پرونده و تکمیل اطلاعات جزایری در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفت. جزایری در حال حاضر در اختیار وزارت اطلاعات است». این خبر را علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه در اولین نشست مطبوعاتی خود در سال 86 در جمع خبرنگاران بیان کرد.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین با اشاره به اینکه قرار است وزارت اطلاعات تا 15 اردیبهشت تحقیقات را تکمیل و اطلاع‌رسانی جامعی صورت گیرد به تشریح روند فرار شهرام جزایری پرداخت و اظهار داشت: جزایری همان روز فرار با پاسپورت «وحید عیوض‌خانی» از فرودگاه تهران به کیش می‌رود و از آن‌جا وارد بندرعباس شده و نقشه از قبل طراحی شده این بوده که به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس و جزایر متروکه اطراف برود و از آن‌جا با همان پاسپورت که تقریباً شباهت زیادی با جزایری داشته به کانادا عزیمت کند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در این فاصله اطلاع‌رسانی رسانه‌ها سبب خیر شد چرا که جزایری که از طریق اینترنت اخبار را پیگیری می‌کرد و خبر فرار خود با پاسپورت «عیوض‌خانی» را می‌بیند و نقشه‌اش را عوض می‌کند.
جمشیدی افزود: جزایری قبلا در زندان با یک افغان هم‌بند بوده؛ با او تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد که پاسپورت افغانی تهیه کند که این امر نیازمند تهیه شناسنامه افغانی هم بود. در این مرحله تلاش‌های وزارت اطلاعات با همکاری دستگاه قضایی منتهی شد به دستگیری افرادی که در فرار جزایری نقش داشتند و همچنین محل استقرار او هم شناسایی شد و در نهایت با هماهنگی وزارت اطلاعات و پلیس آن کشور و موافقتنامه‌ای که انجام شد به ایران بازگردانده شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از برخی جوسازی‌ها علیه قوه قضائیه در پی فرار جزایری گفت: امیدمان این بود که با دستگیری جزایری سوال‌ها تمام شود اما گویا سوالات دیگری نیز به وجود آمده است.

وی افزود: بعد از فرار جزایری گویا عزم جدی از سوی برخی به وجود آمد که از این موضوع برای تخریب قوه قضاییه استفاده کنند که جای تاسف است و باید بگویم در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که نظام قضایی و قضات را تضعیف کنند که متاسفانه این اتفاق افتاد.

جمشیدی گفت: در برخی جوامع و روزنامه‌ها و حتی گاهی در رسانه ملی این موضوع منتشر شد اما عزم نظام قضایی از ابتدا بر دستگیری جزایری بود و اتفاقی هم که افتاد خیلی مهم نبود چرا که ممکن است حتی در کشورهای پیشرفته که برای مراقبت از محکومان سیستم پیشرفته‌ای دارند، متهمی فرار کند اما متاسفانه این موضوع مهم و بزرگ شد که امیدوارم دقت لازم در این مورد صورت گیرد.

جمشیدی با بیان این‌که پرونده جزایری هم اکنون در شعبه 5 دادسرای کارکنان دولت رسیدگی می‌شود گفت که پرونده 4 مسوول برکنار شده مرتبط با پرونده جزایری نیز در مرحله تحقیقات است و هنوز از سوی قاضی پرونده تقاضای تعلیق برای این افراد نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره زمان اجرای حکم پرونده سابق جزایری مبنی بر 10 سال تبعید گفت: طبق قانون تبعید، مجازات تتمیمی است و بعد از مجازت اولیه اجرا می‌شود.

در ادامه،‌ خبرنگاری درباره آخرین وضعیت زنان بازداشت شده در پارک لاله سوال کرد که جمشیدی گفت: دو خانمی که هم اکنون در بازداشت هستند قرار کفالت برایشان صادر شده که قرار سبکی است و آنها می‌توانند با کفالت آزاد شوند.

وی عنوان اتهامی این افراد را تشویش اذهان عمومی و مباحث امنیتی عنوان کرد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.