فعال آذربایجانی به ایران تحویل داده شد

مراجع امنیتی در جمهوری آذربایجان، پنج روز پیش (هفتم آوریل) یکی از فعالان سیاسی آذربایجان ایران را بازداشت و بامداد امروز با هواپیما به تهران فرستاده و به مسئولان امنیتی ایرانی تحویل داده اند.
هادی سید جواد موسوی - عکس از سایت گاموح
هادی سید جواد موسوی از سال گذشته در باکو ساکن بوده است

این فعال سیاسی که هادی سید جواد موسوی نام دارد، آن گونه که گزارش شده از سال گذشته در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان اقامت داشته و به جریانی موسوم به جنبش ملی بیداری آذربایجان جنوبی وابسته بوده که با نام اختصاری اش، گاموح (گونی آذربایجان ملی اویانیش حرکتی) شناخته می شود.

دولت جمهوری آذربایجان پیش از این نیز برخی فعالان آذربایجانی ایرانی را از این کشور اخراج کرده اما این افراد معمولاً به کشورهایی غیر از ایران و بیشتر به ترکیه فرستاده شده اند.

جمهوری آذربایجان در سالهای نخستین پس از استقلال خود و به دنبال رشد حرکتهای ملی گرا و قومی گرا در این جمهوری پایگاه گروهی از فعالان ایرانی شد که با هدف خودمختاری آذربایجان ایران یا جدایی آن از ایران و تشکیل آذربایجان بزرگ فعالیت می کردند.

این گروهها در زمان ریاست جمهوری ابوالفضل ائلچی بگ از حمایت مستقیم دولت جمهوری آذربایجان برخوردار بود اما این حمایتها با سقوط دولت او و روی کار آمدن حیدر علی اف که سیاست کاهش تنش و نزدیک شدن احتیاط آمیز به ایران را دنبال می کرد کاهش یافت.

الهام علی اف، رئیس جمهور کنونی جمهوری آذربایجان از زمانی که جانشین پدر شد روابط دولتش را با ایران، بویژه در زمینه های اقتصادی افزایش داد و در حال حاضر، حمایت از گروههای قومیت گرا در جمهوری آذربایجان از چارچوب سیاستهای دولت جمهوری آذربایجان خارج شده و احزاب مخالف دولت و مطبوعات وابسته به آنها از این گروهها طرفداری می کنند.

طی دو سه سال اخیر که مناطقی از ایران صحنه تنشهای قومی شده، جمهوری آذربایجان پس از سوریه دومین دولتی است که افرادی را که در ارتباط با این تنشها مورد تعقیب دولت ایران قرار دارند به این کشور تحویل می دهد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.