ملوانان بریتانیایی داستان حبس خود را می فروشند

ملوانان بریتانیایی داستان حبس خود را می فروشند

ملوان و تفنگدار دریایی بریتانیا که به مدت ۱۳ روز در بازداشت ایران بودند این اجازه را یافته اند که روایات خود از مدت حبس در ایران را به رسانه ها بفروشند.

ملوانان بریتانیایی
از این اقدام دولت بریتانیا به شدت انتقاد شده است
وزارت دفاع بریتانیا گفته است که تجربیات این افراد در حد "رویدادهای استثنایی" است که می توان در این وضعیت، ممنوعیت معمول برای فروش روایت ماجرا به رسانه ها را برداشت.

سیاستمداران و تحلیلگران نظامی از این اقدام دولت بریتانیا به شدت انتقاد کرده و گفته اند که با این کار، ملوانان بازداشت شده احتمال دارد همدردی و حمایت جامعه را از دست بدهند.

ملوانان و تفنگداران بریتانیایی از سوی ایران به علت ورود غیر قانونی به محدوده آب های این کشور در خلیج فارس بازداشت شدند. بریتانیا این مساله را رد کرده و تاکید کرده که در زمان بازداشت، این نیروها در آب های عراق حضور داشتند.

نظامیان بریتانیایی پس از آزادی و بازگشت گفتند که در ایران به آنها چشم بند زده شده و در سلول انفرادی نگه داشته می شدند.

وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه ای گفته است که افراد شاغل در نیروهای نظامی مجاز به تنظیم قراردادهای مالی با سازمان های رسانه ای نیستند، اما به علت شرایط خاص می توان این اجازه را به نظامیان بازداشت شده داد.

سیاستمداران مخالف دولت تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا به شدت از اقدام دولت انتقاد کرده اند. محافظه کاران مخالف این اقدام را شرم آور خوانده اند و لیبرال دموکرات ها هم هشدار داده اند که استراتژی دولت می تواند نتیجه معکوسی به بار آورد.

لیام فاکس، وزیر دفاع دولت در سایه بریتانیا در این زمینه گفت که بسیاری از مردم بریتانیا که شریک اضطراب و تشویش بازداشت ملوانان بودند این احساس را خواهند داشت که فروش این تجربه به رسانه ها اقدامی بر خلاف شئون است و ضد معیارهایی است که مردم بریتانیا از نظامیان خود انتظار دارند.

یک سخنگوی حزب لیبرال دموکرات بریتانیا نیز از این بیانیه وزارت دفاع ابراز حیرت و تعجب کرده است.

ساندی تایمز و ساندی تلگراف نوشته اند که فی ترنی، ملوان 26 ساله و تنها زن گروه که در کنفرانس خبری پیشین حضور نداشت، داستان بازداشت خود را همزمان به یک روزنامه و شبکه تلویزیونی "ای تی وی یک" به قیمت بیش از یکصد هزار پوند فروخته است.

این روزنامه ها نوشته اند که تفنگداران بازداشت شده تصمیم گرفته اند که 10 درصد از پول های دریافتی خود را به صندوق خیریه نیروی دریایی اهدا کنند اما ملوانان، کل مبلغ دریافتی را برای خود نگه خواهند داشت.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.