بازگشت پرونده هسته ای ایران به کانون توجهات

بازگشت پرونده هسته ای ایران به کانون توجهات

سفیر ایران در لندن خواهان واکنش مثبت دولت بریتانیا به آزادی 15 ملوان و تفنگدار این کشور شده که در محدوده آب های ایران در خلیج فارس بازداشت شده بودند.
انعکاس آزادی نظامیان بریتانیایی در روزنامه کیهان
دولت بریتانیا می گوید که برای آزادی نظامیان خود هیچ معامله ای با ایران نکرده است

نظامیان بازداشت شده بریتانیایی روز پنچشنبه پس از دو هفته بازداشت توسط نیروهای ایرانی به لندن بازگشتند.

ایران این افراد را به ورود غیر قانونی به آب های خود متهم کرد. روز گذشته(جمعه، 6 آوریل) چند تن از نظامیان بازداشت شده در کنفرانسی خبری گفتند که آنها وارد محدوده آب های ایران نشده بودند.

این افراد در اظهارات خود بیان داشتند که آنها در سلول های انفرادی نگه داشته می شدند و بر آنها برای اعتراف به ورود غیر قانونی به آب های ایران فشار وارد می شد.

دولت بریتانیا می گوید که برای آزادی نظامیان خود هیچ معامله ای با ایران نکرده است.

رسول موحدیان، سفیر ایران در لندن در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز اظهارات ملوانان و تفنگداران بریتانیایی را رد نکرد اما وی پیشنهاد کرد که دولت بریتانیا باید در مقابل آزادی این افراد از سوی ایران، پاسخ مثبتی دهد.

سفیر ایران در لندن گفته است که کشورش حسن نیت نشان داده و وی خواهان آن است که بریتانیا نیز چنین رویه ای در پیش گیرد و اقدامی مثبت انجام دهد.

سفیر ایران افزوده که ایران از هر اقدام بریتانیا برای استفاده از نفوذش برای کاهش تنش ها در منطقه استقبال می کند.

ایران خواهان آزادی 5 نفری است که در شهر اربیل توسط نیروهای آمریکایی بازداشت شدند. این کشور همچنین بر سر برنامه هسته ای خود تحت فشارهای بین المللی قرار دارد.

برخی تحلیلگران بر این باورند که ایران و بریتانیا به دنبال برقراری تماس های مستقیم در سطح بلندپایه به توافقی دست یافتند که به وجهه طرفین آسیبی وارد نکرد.

این توافق این بحث را به مطرح ساخته که آیا رویکردی مشابه می تواند برای سایر مناقشات با ایران از جمله برنامه هسته ای و دخالت در اوضاع عراق استفاده شود.

اما ایالات متحده، بازیگر اصلی این مسایل، تا کنون ساکت مانده است. مقام های رسمی آمریکا "گروگان گیری" نظامیان بریتانیایی را محکوم کرده اند و گفته اند که فرصت های جدیدی برای حل بحران بوجود نیامده است.

برای واشنگتن، تمام این ماجرا تنها یک انحراف قابل تاسف از موضوع اصلی بود و اینک که موضوع پایان یافته، توجهات می تواند به بحث اصلی (مساله هسته ای) برگردد.

هیچ نشانه ای در دست نیست که نشان دهد آمریکا استراتژی خود را که وادار کردن ایران به تغییر رفتار از طریق افزایش فشارها و تهدید به اقدامات تنبیهی است تغییر داده است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.