'منع خروج از ایران به دلیل تحقیق در مورد اهل سنت'

'منع خروج از ایران به دلیل تحقیق در مورد اهل سنت'

روزنامه فرانسوی لوفیگارو مصاحبه ای با استفان دودوانیون، پژوهشگر فرانسوی در تهران چاپ کرده که وی در آن از دلیل ممنوع الخروج شدنش از ایران سخن گفته است.
 استفان دودوانیون - عکس از لوفیگارو
استفان دودوانیون بارها برای تحقیقات به ایران سفر کرده بوده است

آقای دودوانیون که مورخ و اسلام شناس است و برای مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) کار می کند، سی ام ژانویه (دهم بهمن) گذشته در شهر کنارک در استان سیستان و بلوچستان ایران دستگیر گردید و پس از آزادی، گذرنامه اش از او گرفته شد تا نتواند از ایران خارج شود.

روز دستگیری استفان دودوانیون مصادف با روز عاشورا بوده که شیعیان در آن به سوگواری کشته شدن امام سوم خود می پردازند.

آقای دودوانیون به روزنامه لوفیگارو گفته در حال عکسبرداری از دسته عزاداری روز عاشورا و همچنین واکنش مردم بومی سنی مذهب بوده که به دست مأموران بازداشت شده است.

وی به لوفیگارو گفته هنگامی که برای مسئولان امنیتی محلی توضیح داده که در حال تحقیق در مورد مسلمانان سنی مذهب ایران بوده در پاسخ وی گفته اند: "روی موضوع جالبی کار می کنید، اما نمی خواهیم این مسائل مطرح شود".

لوفیگارو از قول استفان دودوانیون نوشته که مسئولان امنیتی به ملاقاتهای او با سران قبائل و مراجع مذهبی محلی در استان سیستان و بلوچستان و همچنین سفرش به کنارک که دارای اهمیت نظامی است ابراز مخالفت کرده اند و پس از گرفتن گذرنامه او، وی را به تهران فرستاده و گفته اند که از تهران خارج نشود.

آقای دودوانیون به لوفیگارو گفته که ده روز پس از بازگشت به تهران، احضار گردیده و به او گفته شده که دفعه آینده که به ایران سفر می کند تنها حق دیدار از خویشاوندانش را خواهد داشت، همین و بس.

استفان دودوانیون که عمده تحقیقات او بر اسلام و آسیای میانه متمرکز است پیشتر همسر ایرانی داشته و بارها برای تحقیقات به ایران سفر کرده و آن گونه که لوفیگارو نوشته، به زبان فارسی مسلط است.

وزارت خارجه فرانسه موضوع مشکل امنیتی را که برای آقای دودانیون پیش آمده با سفیر ایران در پاریس مطرح کرده و خواستار آن شده که دولت ایران هرچه زودتر راه حلی برای اعطای اجازه خروج از ایران به وی بیابد

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.