بعضی ملوانان بریتانیایی "در انزوا" بازداشت بودند

بعضی ملوانان بریتانیایی "در انزوا" بازداشت بودند

در حالیکه پانزده نظامی بریتانیایی آزاد شده در ایران ماجرای بازداشت خود در ایران را برای مقامات نظامی شرح می دهند، جزییاتی در مورد نحوه بازداشت آنان در ایران انتشار یافته است.
فی ترنی و خانواده - PA
ساعاتی پس از بازگشت به بریتانیا نظامیان بازداشتی به خانواده های خود ملحق شدند

به نقل از اعضای خانواده برخی از نظامیان بازداشتی گزارش شده که تعدادی از این افراد هنگام بازداشت در ایران در محل هایی جدای از سایر بازداشتیان نگهداری می شدند اما این گزارش هنوز مورد تایید بازداشت شدگان یا مقامات نظامی بریتانیایی قرار نگرفته است.

همزمان، هشت عضو نیروی دریایی و هفت عضو واحد تفنگداران دریایی بریتانیا در مصاحبه با افسران مافوق جزییات نحوه بازداشت خود توسط ماموران ایرانی و اتفاقات بعدی را شرح می دهند.

به گفته منابع بریتانیایی، این افراد روز 23 مارس با دو قایق از ناو کورنوال عازم ماموریت بازرسی یک کشتی تجاری در منطقه ای در شمال خلیج فارس شدند اما پس از خاتمه این ماموریت و هنگام بازگشت به این ناو، نفرات مسلح سپاه پاسداران این افراد را بازداشت کردند و همراه با قایق ها و تجهیزات آنان با خود بردند.

مقامات بریتانیایی تاکید داشته اند که این پانزده نفر در داخل مرز آبی عراق بازداشت شدند اما جمهوری اسلامی آنان را به ورود غیرمجاز به آب های سرزمینی ایران متهم کرد.

روز پنجشنبه، پانزده نظامی بریتانیایی پس از حدود دو هفته بازداشت در ایران به بریتانیا بازگشتند و در یک پایگاه نظامی در جنوب غرب این کشور، با خانواده های خود دیدار کردند.

گزارش شده است که نیروی دریایی بریتانیا در طول تحقیقات جاری، به طور موقت انجام ماموریت ورود نفرات ارتش به کشتی های تجاری برای بازرسی آنها را به حالت تعلیق در آورده است.

اظهارات بلر و واکنش آمریکا

تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، ضمن استقبال از آزادی ملوانان بازداشتی تاکید داشته است بر سر آزادی این افراد "هیچ نوع معامله ای" با ایران صورت نگرفته و امتیازی به این کشور داده نشده است.

تونی بلر
تونی بلر 'عناصری' در ایران را به حمایت از شورشیان عراقی متهم کرده است


آزادی پانزده نظامی بریتانیایی با گزارش کشته شدن چهار تن از نفرات ارتش بریتانیا در اثر بمب گذاری و حمله گروه های مسلح در عراق همزمان شد.

آقای بلر گفت که هنوز نمی توان در مورد مسئولین این حمله اظهار نظر قطعی کرد اما افزود که "عناصری در رژیم ایران از گروه های تروریستی در عراق حمایت می کنند."

اقدام ایران به آزادی پانزده نظامی بریتانیایی با واکنش سردی از سوی ایالات متحده مواجه شده است.

جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، در گفتگویی با نخست وزیر بریتانیا مشخصا تلاش های این کشور برای آزادی نظامیان بازداشتی را مورد ستایش قرار داد.

همچنین، گوردون جاندرو، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری آمریکا، گفته است که آزادی نظامیان بریتانیایی نشانه تمایل جمهوری اسلامی به همکاری با جامعه بین المللی نیست بلکه برای نشان دادن چنین تمایلی، لازم است دولت ایران قطعنامه های شورای امنیت در مورد تعلیق فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را اجرا کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات هم متحده جمهوری اسلامی را متهم کرد از "گروگانگیری" به عنوان ابزاری در سیاست خارجی خود بهره برداری می کند.

همزمان، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - از قول سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش کرده که ممکن است وزیران خارجه ایالات متحده و ایران در حاشیه اجلاس دیگری در باره با یکدیگر ملاقات و در مورد اوضاع این کشور گفتگو کنند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.