تغییرات آب و هوایی در زندگی شما چه تاثیری داشته؟

تغییرات آب و هوایی در زندگی شما چه تاثیری داشته؟

در گزارشی که گروه پژوهشی "تیم بین المللی ناظر بر تغییرات محیط زیست" در ماه فوریه منتشر کرده، آمده است: "با توجه به شواهد بدست آمده از افزایش دمای متوسط هوا و اقیانوس و همچنین آب شدن یخ و برف و بالا رفتن سطح آب دریاها، دیگر در مورد گرم شدن محیط زیست تردیدی وجود ندارد."
سیلاب
در مناطقی از بسیاری از کشورهای جهان تهدید سیل رو به افزایش است.

اگر چه مردم عادی، ممکن است به دلیل ابعاد گسترده این تغییرات متوجه آن نشوند اما در ابعاد کوچکتر می توانند تغییرات آب و هوایی غیر عادی را که در اطراف محل زندگیشان پدیدار شده احساس کنند.

سایت انگلیسی بی بی سی در طی یک نظر سنجی که از ماه دسامبر تا ماه مارس ادامه داشت، از مخاطبان خود در اقصی نقاط جهان خواسته بود تا مشاهدات خود را از تغییرات آب و هوایی در محل زندگیشان بازگو کنند.

انستیتو استراتژی های جهانی محیط زیست به درخواست بی بی سی، پیامهای ارسالی مخاطبان را با در نظر گرفتن داده ها و تحقیقات علمی مربوط به تغییرات آب و هوایی مورد بررسی قرار داد.

اگر چه بسیاری از مخاطبان نظرهای علمی و سیاسی خود را در مورد تغییرات آب و هوایی و نقش انسان در این مسئله ابراز کرده بودند، اما هدف اصلی از تحلیل نظرات این بود که مشخص شود علایم مشهود تغییر آب و هوا در زندگی روزمره مردم چه بوده است، فارغ از اینکه عامل این تغییرات انسان یا پدیده های طبیعی بوده است.

ارتباط گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی محلی

نظرات مخاطبان نشان می دهد که بسیاری از مردم در گوشه و کنار جهان تغییرات مشهود آب و هوایی در محیط زیست و محل زندگی خود را مربوط به پدیده گرم شدن کره زمین می دانند.

در برخی از موارد اطلاعات و تحقیقات علمی چنین ارتباطی را تایید می کند اما در موارد دیگر شواهد کافی وجود ندارد که بتوان گرم شدن زمین را عامل مستقیم این تغییرات دانست.

اکثریت نظرات ارسالی از آمریکای شمالی و اروپا - خصوصا از بریتانیا، از زمستانهای گرمتر، کاهش بارش برف، آب شدن یخچالها و تغییراتی در حیاط وحش و پوشش گیاهی حکایت دارد. تغییراتی که اغلب دانشمندان آنرا مربوط به گرم شدن زمین می دانند.

از جمله موضوعات دیگری که در پیامهای مخاطبان مطرح شده، اما به نسبتی کمتر، می توان از تغییر زمانبندی فصول، سرد و گرم شدن شدید هوا و بارش غیر عادی برف و باران نام برد. هرچند مطالعات علمی نشان می دهد که تاثیر گرم شدن زمین روی این پدیده ها چندان قطعی نیست.

تغییرات مشهود در باغچه های خانگی

یکی از موضوعاتی که مورد توجه خاص مخاطبان ساکن آمریکای شمالی و اروپا قرار گرفته بود، گرمای بی سابقه زمستان گذشته بود. بسیاری از آنها در پیامهایشان از مشاهده گل و میوه و حشراتی چون زنبور و پروانه در اواسط فصل زمستان صحبت می کنند.

اغلب دانشمندان برای ارزیابی گرم شدن زمین و پیامدهای آن، به جای مطالعه دوره ای کوتاه مدت، دوره ای به مدت چندین سال و یا چند دهه را مورد نظر قرار می دهند. اما با این حال اداره هواشناسی بریتانیا می گوید زمستان گذشته در این کشور بطور کم سابقه ای سرد بوده بطوری که با توجه به اطلاعات ثبت شده موجود، تنها یک زمستان سردتر از آن وجود داشته است. این موضوعی است که با پیشبینی های مربوط به گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی همخوانی دارد.

اداره ملی هواشناسی آمریکا نیز روند گرم شدن کره زمین را یکی از عوامل مسبب گرمای بی سابقه تابستان سال 2006 در این کشور دانسته است. تابستان سال گذشته در آمریکا گرمترین تابستانی بود که در تاریخ این کشور ثبت شده است.

پروژه اینترنتی "اسپرینگ واچ" که هدف از آن گرداوری مشاهدات مردمی از نخستین علایم فرارسیدن بهار است، نیز مشاهده زودرس برخی گونه های حیوانی و گیاهی از جمله انواعی از زنبور عسل و پروانه را تایید می کند.

"اسپرینگ واچ" که توسط بی بی سی و دو سازمان دیگر بریتانیایی اداره می شود، می گوید که ظهور برخی از انواع زنبور عسل آنقدر زودرس است که آنها فرصت می یابند دو نسل از خود بر جای بگذارند. به علاوه محیط زیست آنها نیز طی30 سال گذشته به مناطق شمالی تر بریتانیا گسترش یافته است.

همچنین تحقیقات متعدد نشان می دهد که با گرم شدن آب و هوا محدوده جغرافیایی مناسب برای حیات پشه گسترش یافته است. مسئله ای که می تواند باعث گسترش بیماری هایی همچون مالاریا شود.

یک تحقیق زیست شناسان دانشگاه اورگون آمریکا که در سال 2001 منتشر شد، نشان می دهد که پشه ها به دلیل گرم شدن آب و هوا دچار تغییرات ژنتیکی شده اند که باعث طولانی تر شدن بقای آنها در طول زمستان شده است.

ناپدید شدن یخ و برف

آمریکایی ها و کانادایی ها از زمستانهای گرمتر و کاهش بارش برف خبر می دهند.

در حالی که این موضوع شامل حال خیلی از مناطق آمریکا می شود، اما بارش برف در سال گذشته در برخی از مناطق غربی این کشور و همچنین غرب نیویورک کم سابقه بوده است.

برخی از ساکنان کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی در پیامهای خود گفته اند که دوره یخزدگی سطح دریاچه ها و رودخانه های اطراف محل زندگیشان نسبت به گذشته کوتاهتر شده است. در تایید این مشاهدات می توان به تحقیقات یک گروه بین المللی از دانشمندان که در سال 2000 منتشر شده اشاره کرد. تحقیقات این دانشمندان نشان داد که نسبت به سالهای 1850 یخ سطح رودخانه ها و دریاچه های نیم کره شمالی دیرتر شکل می گیرد و زودتر هم آب می شود.

گرم شدن آبهای روی زمینی با مشاهدات یک کشاورز اهل پنسیلوانیا نیز همخوانی دارد که کاهش ماهی سردسیری غزل آلا و افزایش ماهی سردسیری کپور را گزارش داده بود.

در همین حال، کوهنوردان می گویند طولانی تر شدن دوره گرمی هوا باعث ناپدید شدن یخ در مناطقی مانند کوههای آلپ فرانسه شده است. تحقیقات متعددی وجود دارد که ارتباط میان آب شدن یخچالها و گرم شدن آب و هوا را تایید می کند. دانشمندان در دانشگاه زوریخ در سوییس پیشبینی کرده اند که تا سال 2100 به دلیل گرم شدن زمین 80 تا 100 در صد یخ رشته کوههای آلپ ممکن است آب شود.

خشکسالی و سیلاب

مخاطبان ساکن برخی مناطق انگلستان، غرب آمریکا، آفریقا و استرالیا روایتهایی را از کاهش باران و افزایش خشکسالی نقل می کنند. این موضوع بخصوص در مورد استرالیا صدق می کند که در آنجا خشکسالی باعث محدودیت و قطع آب در برخی مناطق شده است.

تحقیقات مرکز مطالعات صنعتی و علمی استرالیا نشان می دهد که خشکسالی در این کشور عمدتا به دلیل تغییر و تحولات طبیعی در آب و هواست اما شدت آن ممکن است به دلیل گرم شدن زمین افزایش یافته باشد.

این تحقیقات با مطالعات مشابه دیگری که در سایر مناطق جهان در مورد ارتباط گرم شدن زمین و خشکسالی انجام گرفته سازگاری دارد.

بر عکس، نظر دهندگان ساکن زلاندنو و بخشهایی از آسیا به جای خشکسالی، از باران شدید و سیلاب حرف می زنند.

تحقیقات مختلف نشان می دهد گرمتر شدن آب اقیانوسها در اثر گرم شدن زمین ممکن است هم اکنون باعث تشدید بارش باران در برخی مناطق شده باشد. هر چند در مورد برخی وقایع خاص، مانند سیلاب های بی سابقه ای که نمونه آن در ماه دسامبر و ژانویه در مالزی رخ داد، استفاده از چنین توجیهی دشوار است.

آب و هوای طوفانی و عجیب و غریب

چیزی که توجه ساکنان سواحل غربی آمریکا و کانادا را به خود جلب کرده آب و هوای طوفانی و عجیب و غریبی است که در محل زندگی خود شاهد آن بوده اند. مانند سرمای ناگهانی کالیفرنیا در زمستان گذشته که با بارش کم سابقه برف در بخشهایی از لس آنجلس همراه بود. نمونه دیگر آن طوفانی است که در ایالت بریتیش کلمبیای کانادا، بیش از 3000 درخت را از جا کند.

با این حال اغلب دانشمندان هم عقیده اند که یک موج گرما یا سرمای بخصوص یا یک طوفان بخصوص را نمی توان مستقیما به گرم شدن زمین ارتباط داد.

در واقع، یک تحقیق جدید آلودگی ناشی از کارخانه های آسیایی را مسبب اصلی طوفانهای شدید در ناحیه اقیانوس آرام دانسته است.

اگر چه مربوط دانستن آب و هوای عجیب و غریب و گرم شدن کره زمین چندان هم بی جا نیست. همانطور که تحقیقات مرکز ملی هواشناسی آمریکا و دانشگاه واشنگتن پیشبینی می کند که گرم شدن کره زمین احتمالا باعث ایجاد شرایط آب و هوایی غیر عادی بیشتری خواهد شد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.