انجمن شیمی آمریکا عضویت ۳۶ شیمیست ایرانی را لغو کرد!

انجمن شیمی آمریکا عضویت 36 شیمیست ایرانی را لغو کرد!

انجمن شیمی آمریکا (ACS) با این استدلال که داشتن اعضای ایرانی، خلاف قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران است، عضویت 36 دانشمند ایرانی را لغو کرد!

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این انجمن در عین حال ابراز امیدواری کرده است که پس از کسب یک مجوز دولتی، دوباره این دانشمندان را به عضویت خود در آورد!

اقدام خلاقانه! انجمن شیمی آمریکا در لغو عضویت اعضای ایرانی و موکول کردن عضویت مجدد آنها به کسب مجوزهای دولتی که حتی با تحریم‌های اعمال شده علیه ایران نیز مغایرت دارد می‌تواند یک رویه قضایی را برای سایر انجمن‌های آمریکایی با اعضای ایرانی به دنبال داشته باشد.

موسسات آمریکایی از کار کردن و تجارت با افراد در ایران، کوبا، و کره شمالی منع می‌شوند اما یک قانون معافیت تجارت مفاد اطلاعاتی را مجاز می‌داند. این شرط به انجمن‌های علمی آمریکا اجازه می دهد که روابطشان را با اعضاء خود در این کشورها حفظ کنند؛ اما دیوید اسمورودین، مشاور دستیار کل انجمن شیمی آمریکا با بازخوانی قوانین تحریم اقتصادی آمریکا چنین نتیجه گیری کرده که فروش نشریات به اعضاء با تخفیف در نرخ‌ها به عنوان یک اقدام معمول، نشان دهنده ارائه خدماتی فراتر از تجارت مفاد اطلاعاتی است و پس از آن بود که موضع انجمن شیمی آمریکا تغییر کرد.

وی همچنین معتقد است که مزایای اعضاء از جمله بیمه، مشاوره شغلی، دعوت به نشست‌ها و فرصتهای آموزشی از این قوانین معاف نمی‌شوند اگر چه خود اذعان دارد که اعضای خارجی معمولا از چنین مزایایی استفاده نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، اسمورودین می‌گوید: ما به عنوان یک سازمان در منشور دولت فدرال هیچ چاره‌ای جز تابعیت از قانون را نداشتیم.

به نوشته «ساینس»، اداره عضویت انجمن شیمی آمریکا در ماه ژانویه به 36 عضو ایرانی این انجمن اعلام کرد که عضویت آنها دیگر ادامه ندارد؛ اگر چه آنها می‌توانند هنوز نشریات و مفاد اطلاعاتی را با هزینه کامل آنها از انجمن خریداری کنند.

دکتر داود رهنی، استاد ایرانی شیمی دانشگاه پیس نیویورک و عضو انجمن شیمی آمریکا که از این اقدام به شدت خشمگین است در این باره گفت: انجمن شیمی آمریکا باید سیاست‌های مجازشمارنده را در جهت به دست آوردن آزادی‌های علمی تعبیر کند.

اسمورودین نیز اظهار کرد که این انجمن به زودی از اداره کنترل داراییهای خارجی وابسته به دپارتمان تجارت برای کسب مجوز برای خدمات رسانی مجدد به اعضای ایرانی خود درخواست خواهد کرد.

راه حل ارائه شده از سوی انجمن شیمی آمریکا سایر انجمن‌ها و موسسات علمی آمریکا را به هم دردسر انداخته با این حال جودی فرانز از انجمن فیزیک آمریکا در کالج پارک در مری‌لند که اعضایی در ایران دارد، در این زمینه می‌گوید: ما برنامه‌ای برای اقدامی شبیه به اقدام انجمن شیمی آمریکا نداریم.

وی گفت: ما برای کسب مجوز تا جایی که می‌توانیم پافشاری خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، انجمن بین‌المللی مهندسی اپتیک (SPIE) نیز اخیرا در اقدامی مشابه از تحویل مجلات و کتاب‌های درخواستی محققان ایرانی با استناد به تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران خودداری کرده است.

دکتر رضا منصوری، استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و عضو شورای پنج‌ نفره «فرهنگستان علوم جهان سوم» (TWAS) با اعلام این مطلب به خبرنگار علمی ایسنا از مکاتبات و پیگیری‌هایی برای لغو این تحریم‌های غیرقانونی خبر داد.

اقدام غیرمنطقی انجمن شیمی آمریکا و انجمن بین‌المللی مهندسی اپتیک در لغو عضویت یا اعمال محدودیت علیه اعضای ایرانی با استناد به قوانین تحریم‌ها از جمله قانون قدیمی و ملغی شده دفتر نظارت بر سرمایه‌های خارجی اداره خزانه‌داری آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که طی سال‌های اخیر حرکت‌های سیاسی و غیر علمی برخی دیگر از انجمن‌ها، موسسات و مجلات آمریکایی از جمله موسسه آمریکایی هوانوردی و فضانوردی (AIAA)، مجله علمی شیمی محلول‌ها (US Journal of Solution Chemistry)، ژورنال آمریکایی زمین‌شناسی نفت (The American Journal of Petroleum Geologists)، موسسه بین‌المللی مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) امریکا و ... با مخالفت شدید جامعه علمی در داخل و خارج آمریکا در اغلب موارد با شکست مواجه شده و این موسسات ناچار به عقب‌نشینی از مواضع تبعیض‌آمیز و خصمانه خود شده‌اند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.