'نماینده ایران با پنج دیپلمات بازداشتی ملاقات می کند'

'نماینده ایران با پنج دیپلمات بازداشتی ملاقات می کند'

برای نخستین بار از زمان بازداشت پنج شهروند ایرانی در دفتر جمهوری اسلامی در شهر اربیل، قرار است یک مقام دولتی ایران با آنان ملاقات کند.
دفتر نمایندگی ایران در اربیل
پنج شهروند ایرانی در حمله نیروهای آمریکایی به دفتر نمایندگی ایران در اربیل بازداشت شدند

روز چهارشنبه، 4 آوریل، خبرگزاری ایرنا به نقل از یک منبع موثق گزارش کرد که با تلاش سفارت ایران در بغداد و همکاری مقامات عراقی و کمک نماینده سازمان ملل متحد در این کشور، قرار است نماینده سفارت جمهوری اسلامی با این پنج نفر ملاقات کند.

روز سه شنبه، 3 آوریل، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - به نقل از "منابع دولتی عراق" گزارش کرده بود که "تماس هایی برای پیگیری موضوع دیپلمات های ربوده شده ایرانی در عراق در جریان است."

پنج شهروند ایرانی در ماه ژانویه سال جاری در ساختمان متعلق به جمهوری اسلامی در شهر اربیل، مرکز کردستان عراق، توسط نیروهای آمریکایی بازداشت شدند.

دولت ایران این دفتر را کنسولگری این کشور در اربیل و بازداشت شدگان را دیپلمات های ایرانی توصیف کرد که با موافقت دولت عراق به اربیل اعزام شده بودند.

در مقابل، نیروهای آمریکایی گفتند که بازداشت شدگان از اعضای سپاه پاسداران ایران بوده و برای کمک به شورشیان مسلح در این کشور به سر می بردند.

جمهوری اسلامی این اتهام را به شدت رد و ایالات متحده را به نقض مقررات مربوط به حفاظت از مراکز دیپلماتیک متهم کرده است.

خبر ملاقات نماینده دولت ایران و پنج کارمند بازداشتی در دفتر نمایندگی این کشور در اربیل یک روز پس از خبر آزادی جلال شرفی، دبیر دوم سفارت جمهوری اسلامی در بغداد، انتشار می یابد که اوایل ماه فوریه توسط مردان مسلح در این شهر ربوده شد.

جمهوری اسلامی نیروهای آمریکایی را به دست داشتن در ربوده این دیپلمات ایرانی متهم کرده است اما آمریکاییان گفته اند که در مورد ربایندگان و شرایط آزادی آقای شرفی اطلاعی ندارند.

همچنین، آزادی آقای شرفی و گزارش ملاقات نماینده سفارت ایران با پنج شهروند بازداشتی این کشور در حالی انتشار می یابد که پانزده نظامی بریتانیایی از روز 23 ماه مارس در بازداشت ایران به سر می برند.

مقامات ایرانی گفته اند که این افراد به دلیل ورود غیر مجاز به آب های سرزمینی ایران بازداشت شدند و هر گونه ارتباطی بین این اقدام و ادامه بازداشت کارمندان دفتر جمهوری اسلامی در اربیل را رد کرده اند.

همچنین، هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، گفته است که بین مساله پنج ایرانی بازداشتی در عراق و پانزده بریتانیایی بازداشتی در ایران ارتباطی وجود ندارد.

در مورد واکنش ایالات متحده، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد گزارش کرده که این کشور به درخواست دولت عراق رسیدگی به وضعیت پنج ایرانی بازداشتی را "سرعت بخشیده است."

وی از اظهار نظر در مورد گزارش ایرنا خودداری ورزید.

هنوز مراجع رسمی جمهوری اسلامی در مورد ملاقات نماینده سفارت ایران با پنج ایرانی بازداشتی در اربیل اطلاعیه رسمی انتشار نداده اند

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.