بلر: به دنبال رویارویی با ایران نیستیم

بلر: به دنبال رویارویی با ایران نیستیم

در حالی که ایران از آغاز مذاکره با بریتانیا درباره پانزده نظامی بازداشتی این کشور خبر داده، نخست وزیر بریتانیا دو روز آینده را روزهایی 'حساس' در این مذاکرات خوانده است.
تونی بلر
بلر می گوید دو راه مشخص پیش روست

آقای بلر در مصاحبه ای با یک شبکه رادیو اسکاتلند گفته بریتانیا به دنبال بازگرداندن ملوانان بازداشت شده در سلامت کامل است نه "به دنبال رویارویی با ایران"، اما مشدار داده که اگر مذاکرات به آزادی پانزده نظامی کشورش منجر نشود، دولت او روز به روز موضع سخت تری علیه ایران اتخاذ خواهد کرد.

از توقیف هشت ملوان و هفت تفنگدار دریایی بریتانیایی در خلیج فارس یازده روز می گذرد؛ ایران همچنان اصرار دارد که این ملوانان را در آبهای خود بازداشت کرده و بریتانیا با رد این موضع تأکید می ورزد که ملوانان در آبهای عراق به دست نیروهای ایرانی افتاده و گروگان محسوب می شوند.

علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته که کشورش علاقمند است این مسئله از راههای دیپلماتیک حل شود و تماس مقدماتی میان دو دولت در این زمینه آغاز شده است.

آن گونه که دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته، ایران خواهان آن است که هیئتی مأمور بررسی مسائلی که به بازداشت نظامیان بریتانیایی شده بینجامد، دولت بریتانیا اذعان کند که ملوانانش وارد آبهای ایران شده بودند و تضمین دهد که دیگر چنین اقدامی انجام نخواهد شد.

در پی پخش اظهارت آقای لاریجانی از رادیو ایران، تونی بلر نخست وزیر بریتانیا نیز در گفتگو شبکه رادیویی رییل (Real) در اسکاتلند گفت که چهل و هشت ساعت آینده از این لحاظ اهمیت زیادی خواهد داشت.

او که در شهر گلاسگو در اسکاتلند به سر می برد، سپس طی نشستی خبری در این شهر گفت دو راه مشخص پیش روست، یکی اینکه موضوع از طریق مسالمتجویانه حل شود و نظامیان بازداشتی هر چه زودتر به کشور بازگردند، دیگر اینکه بریتانیا نشان دهد که اگر چنین راه حلی امکان پذیر نشود، ناچار خواهد موضع سختی اتخاذ کند و روز به روز بر شدت موضعگیری خود بیفزاید.

وی افزود، اکنون دیگر با دولت ایران است که پاسخ دهد.

از سوی دیگر، ایران از لحن بریتانیا در قبال مسئله بازداشت ملوانان انتقاد می کند و مقامات ایرانی که پیشتر وعده داده بودند تنها زن بازداشتی در میان ملوانان را بزودی آزاد خواهند کرد، اشاره کردند که به دلیل آنچه "درشت گویی و رفتار نادرست" دولت بریتانیا می دانند، آزادی او را به تعویق انداخته اند.

در عین حال، مقامات ایرانی و بریتانیایی می گویند مسئله بازداشت نظامیان بریتانیایی در ایران و اقداماتی که دو کشور در این زمینه اتخاذ کرده اند وارد مسیر متعادلتری شده است.

پرویز داوودی، معاون اول رئیس جمهور ایران که در مراسم افتتاح واحد پشتیبانی نخستین نیروگاه اتمی ایران در بوشهر شرکت کرده، طی این مراسم به خبرنگاران گفته: "انگلستان در روزهای گذشته سعی داشته است به سمت حل مسئله به وجود آمده بر سر ملوانان انگلیسی از طریق حقوقی و فنی عمل کند، ما از این روند استقبال می‌کنیم".

در این میان، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران نیز، نخستین نشست خود با خبرنگاران در سال نوی خورشیدی را که انتظار می رفت در آن در مورد ملوانان بازداشتی دست به اظهارنظرهایی بزند، به تعویق انداخته است

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.