لاریجانی: مذاکرات بریتانیا و ایران آغاز شده است

لاریجانی: مذاکرات بریتانیا و ایران آغاز شده است

یک مقام ایرانی گفته که مذاکرات بریتانیا و این کشور برای آزادی نظامیان بازداشتی بریتانیایی آغاز شده است.
علی لاریجانی
لاریجانی حل مساله بازداشت نظامیان از طریق مذاکره را پیشنهاد کرده است

رادیو جمهوری اسلامی بامداد روز سه شنبه، 3 آوریل، متن مصاحبه ای با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را پخش کرد که در آن وی گفته است که دولت بریتانیا گفتگوهای دپپلماتیک با وزارت خارجه ایران در مورد پانزده نظامی بازداشتی بریتانیایی را آغاز کرده است.

آقای لاریجانی گفت که این تماس ها در مرحله مقدماتی قرار دارد و افزود که ادامه اقدامات بریتانیا برای حل بحران جاری از راه های دیپلماتیک می تواند شرایط کنونی را تغییر دهد و زمینه را برای حل مساله کنونی فراهم سازد.

روز دوشنبه دبیر شورای امنیت ملی ایران گفته بود که جمهوری اسلامی علاقمند است مساله بازداشت نظامیان بریتانیایی از راه های دیپلماتیک حل شود.

آقای لاریجانی گفت که جمهوری اسلامی در نظر ندارد نظامیان بازداشتی را محاکمه کند.

در عین حال، وی از برخی واکنش های بریتانیا نسبت به بازداشت نظامیان این کشور از جمله طرح این موضوع در شورای امنیت انتقاد کرد.

دبیر شورای امنیت همچنین اتحادیه اروپا را به پیش داوری درباره ایران متهم کرد و گفت که کشورهای عضو "بدون اطلاع از واقعیات" ایران را به خاطر بازداشت نظامیان بریتانیایی محکوم کردند.

بررسی پیشنهاد مذاکره

آقای لاریجانی مجددا نظامیان بریتانیایی را به ورود غیرقانونی به آب های ایران متهم کرد و گفت که دولت بریتانیا این واقعیت را نمی پذیرد.

وزارت خارجه بریتانیا در واکنش نسبت به اظهارات روز دوشنبه آقای لاریجانی در مورد گفتگو برای حل مساله بازداشت نظامیان گفت که در انتظار توضیحات بیشتری در این زمینه از سوی ایران است.

احمدی نژاد
مصاحبه مطبوعاتی احمدی نژاد یک روز به تعویق افتاده است


سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا گفت که این کشور برای آگاهی کامل از پیشنهاد آقای لاریجانی با مقام های ایرانی تماس خواهد گرفت.

به نظر می رسد اظهارات روز سه شنبه علی لاریجانی حاکی از برقراری چنین تماسی بوده است.

همزمان، گزارش شده است که محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، مصاحبه مطبوعاتی خود را به تعویق انداخته است.

قرار بود این مصاحبه، که نخستین نشست خبری وی با خبرنگاران داخلی و خارجی در سال جدید ایرانی است، روز سه شنبه برگزار شود اما به گفته منابع جمهوری اسلامی، خبرنگاران درخواست تعویق آن را کرده اند.

انتظار می رفت در این مصاحبه خبری، آقای احمدی نژاد نظرات خود را پیرامون تحولات اخیر در زمینه روابط خارجی جمهوری اسلامی از جمله بازداشت نظامیان بریتانیایی تشریح کند.

شکایت ایران به سازمان ملل

همزمان، اعتراضیه جمهوی اسلامی در مورد آنچه که تعرض نیروهای بریتانیایی به سرکنسولگری جمهوری اسلامی در بصره خوانده شده در سازمان ملل به ثبت رسیده است.

جمهوری اسلامی نیروهای بریتانیایی را به تعرض به سرکنسولگری ایران در بصره متهم و نسبت به این اقدام به شدت اعتراض کرده است


به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - نمایندگی این کشور در سازمان ملل متحد در نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان گفته است که نیروهای بریتانیایی مستقر در شهر بصره، در جنوب عراق، ساختمان سرکنسولگری ایران را محاصره کردند.

جمهوری اسلامی این اقدام را مغایر مقررات بین المللی ناظر به موقعیت اماکن دیپلماتیک و خارج از شرح وظایف نیروهای بریتانیایی مستقر در عراق توصیف کرده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل ضمن تاکید بر لزوم جلوگیری از تکرار چنین حوادثی، از دبیرکل خواسته است نامه اعتراضی این کشور به عنوان سند شورای امنیت و مجمع عمومی ثبت شود.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.