آقازاده:تاخیر راه اندازی نیروگاه بوشهر سیاسی است

آقازاده: تاخیر راه اندازی نیروگاه بوشهر سیاسی است

همزمان با آغاز به کار برخی از واحدهای نیروگاه هسته ای بوشهر، مقامات ایرانی تاخیر در راه اندازی این نیروگاه در موعد مقرر را اقدامی سیاسی دانسته و از اقدام برای احداث نیروگاه های هسته ای جدید خبر داده اند.
غلامرضا آقازاده
آقازاده اقدام روسیه در تاخیر راه اندازی نیروگاه بوشهر را سیاسی دانسته است

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - روز سه شنبه، 3 آوریل، غلامرضا آقازاده، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، در اشاره به تصمیم پیمانکار روسی برای تعویق در راه اندازی نیروگاه بوشهر گفت که "برداشت ما این است که مسایل فنی باعث تاخیر در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر نشده بلکه بحث های سیاسی موجب این تاخیر شده است."

در ماه فوریه، شرکت روسی اتم استروی اکسپورت، پیمانکار طرح نیروگاه بوشهر، اعلام داشت که دولت ایران در انجام پرداخت های خود تاخیر کرده و به همین دلیل، تکمیل این طرح بر اساس جدول زمانبندی به تعویق افتاده است.

آقای آقازاده اتهام روسیه را رد کرد و گفت که روسیه نمی تواند به تاخیر در راه اندازی نیروگاه ادامه دهد زیرا، به گفته وی، ایران بازدر بزرگی است و روسیه مایل نیست با ایجاد بی اعتمادی، موقعیت آتی خود در این بازار را به خطر اندازد.

در این گفتگوی مطبوعاتی، از آقای آقازاده در مورد اظهارات هنری کسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا، در استقبال از تاخیر در تحویل سوخت نیروگاهی از سوی روسیه به ایران سئوال شد.

 اگر روس ها نخواهند سوخت نیروگاه را به ماه تحویل دهند، این مساله اثبات می شود که باید به طور جدی غنی سازی را دنبال کنیم
 
غلامرضا آقازاده - رییس سازمان انرژی اتمی ایران


رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که به نظر وی، روسیه در صدد نیست تا از تحویل سوخت هسته ای به بوشهر خودداری کند هرچند ممکن است این اقدام را به تاخیر اندازد.

در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است روس ها از موضوع تحویل سوخت نیروگاهی به ایران برای کسب امتیاز از این کشور و همچنین غرب بهره برداری کنند، آقای آقازاده گفت که "اگر روس ها نخواهند سوخت نیروگاه را به ماه تحویل دهند، این مساله اثبات می شود که باید به طور جدی غنی سازی را دنبال کنیم."

اقدام روسیه برای تعویق تحویل سوخت هسته ای برای راه اندازی نیروگاه بوشهر با طرح مجدد پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت و صدور قطعنامه جدید شورا در تشدید تنبیه های بین المللی علیه جمهوری اسلامی همزمان شد.

روسیه ارتباط بین تعویق در تحویل سوخت و ادامه بحران هسته ای ایران را رد کرده و علت تصمیم شرکت روسی را صرفا مسایل مالی دانسته اند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در عین حال گفت که روز 20 فروردین روز ملی فن آوری هسته ای ایران نامگذاری شده و افزود که "در هفته آینده خبر خوش هسته ای را اعلام می کنیم."

راه اندازی واحدهای پشتیبانی و احداث نیروگاههای جدید

روز سه شنبه، واحدهای پشتیبانی نیروگاه بوشهر از جمله سیستم املاح زدایی آب صنعتی سیستم تامین آب خنک کننده با حضور پرویز داوودی، معاون اول رییس جمهوری، افتتاح شد.

کارکنان روسی و ایران در بوشهر
معاون سازمان انرژی اتمی خروج کارکنان روسی را تکذیب کرده است


در همانحال، یک مقام سازمان انرژی اتمی ایران خروج کارکنان روسی از نیروگاه بوشهر را تکذیب کرده و از برنامه احداث نیروگاه های هسته ای جدید خبر داده است.

به گزارش ایرنا، محمد سعیدی، معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران که به بوشهر سفر کرده است، به خبرنگاران گفت که کارکنان روسی همچنان به وظایف خود در این طرح ادامه می دهند.

به گفته وی، این افراد به صورت دوره ای از نیروگاه خارج می شوند و گروهی دیگر جایگزین آنها می شود.

آقای سعیدی در این مصاحبه از اقدامات مقدماتی برای اجرای برنامه احداث نیروگاه های هسته ای جدید نیز خبر داد.

وی گفت که جمهوری اسلامی برنامه هایی برای تولید 20 هزار مگاوات برق هسته ای در دست دارد.

آقای سعیدی افزود که "برای ساخت نیروگاه های هسته ای برای تولید دو هزار مگاوات از مجموع 20 هزار مگاوات برق هسته ای پیش بینی شده، ظرف سه چهار ماه آینده مناقصه برگزار می شود."

معاون سازمان انرژی اتمی گفت که تا دو ماه دیگر، برای انتخاب محل احداث سایر نیروگاه های مشمول این برنامه اقدام خواهد شد

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.