شهروند آمریکایی 'در ایران ناپدید شد'

شهروند آمریکایی 'در ایران ناپدید شد'

دولت آمریکا می گوید از ایران خواسته است اطلاعاتی درباره یک شهروند این کشور که تصور می شود چند هفته قبل در ایران ناپدید شده باشد فراهم کند. با این حال یک مقام آمریکایی گفت شاهدی دایر بر نقش دولت ایران در مفقود شدن این مرد آمریکایی دیده نشده است.
شان مک کورمک
آمریکا می گوید خانواده مرد آمریکا نگران سرنوشت وی هستند

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت یک درخواست رسمی از طریق دیپلمات های سفارت سوئیس در تهران برای دولت ایران ارسال کرده است. از آنجا که ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک ندارند سفارت سوئیس به عنوان واسط میان آنها عمل می کند.

مقام های وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده اند برای حفظ حقوق شخصی فرد ناپدید شده نمی توانند اطلاعاتی چندانی از او در اختیار عموم قرار دهند.

شان مک کورمک گفت که این مرد آمریکایی برای کسب و کار شخصی ظاهرا به جزیره کیش در جنوب ایران رفته بود اما خانواده و کارفرمایش حوالی روز 11 مارس گفتند از او بی خبر مانده اند.

به گفته پلیس فدرال آمریکا، "اف بی آی"، شخص ناپدید شده کارمند سابق این سازمان است.

"اف بی آی" با صدور بیانیه ای رسمی اعلام کرد فرد ناپدید شده مامور بازنشسته اف بی آی است و در گذشته در بخش مبارزه با جرائم سازمان یافته فعالیت داشته است اما بیش از 10 سال پیش بازنشسته شد.

وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرد فرد مفقود شده دیگر برای دولت آمریکا کار نمی کرد.

شان مک کورمک گفت: "شخص ناپدید شده یک شهروند عادی است و برای کار شخصی به ایران رفته بود. هیچ ارتباطی بین این مورد و موارد دیگری که به تازگی در رسانه های گروهی از آن صحبت می شود وجود ندارد."

وی به دستگیری اخیر 15 خدمه نیروی دریایی بریتانیا توسط اعضای سپاه پاسداران ایران اشاره داشت که در رسانه های گروهی جهان پوشش خبری گسترده ای داشته است.

او می گوید مقام های آمریکایی همچنان برای جمع آوری اطلاعات درباره سرنوشت شهروند ناپدید شده تلاش می کنند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت آمریکا مدرکی دال بر دخالت دولت ایران در ناپدید شدن شهروند آمریکایی در دست ندارد.

دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است مفقود شدن اتباع آمریکایی در ایران یک رویداد غیرعادی نیست.

وی گفت: "این سناریویی کاملا منحصر به فرد نیست که یک شهروند آمریکا در آنجا ناپدید شود و احتمالا به حمایت کنسولی نیاز داشته باشد."

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.