الکل و توتون، خطرناک‌تر از اکستازی

الکل و توتون، خطرناک‌تر از اکستازی

در حالی که همه کارشناسان بر این باورند که مجرمانه خواندن مصرف توتون و تنباکو و الکل می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما معتقدند که دولت‌ها باید در تعیین مجازات‌های ناشی از مصرف مواد غیرقانونی تجدیدنظر کنند.

بنا بر تحقیقات اخیر بریتانیایی‌ها، الکل و توتون بسیار خطرناک‌تر از بعضی مواد غیرقانونی دیگر مانند ماری‌جووانا و اکستازی شناخته شده است و نتیجه گرفته شده که این مواد نیز باید در سیستم کیفری، لحاظ شوند.

به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب» به نقل از «کریستین ساینس مانیتور»، در گزارشی که چندی پیش در مجله «The Lancet» منتشر شد، پروفسور دیوید نوت از دانشگاه بریستون انگلیس و همکارانش، طبقه‌بندی جدیدی از مواد خطرناک و آسیب‌رسان بر اساس خطرهای آنها برای جامعه ارایه دادند. در طبقه‌بندی آنها، الکل و توتون نیز در میان 10 ماده خطرناک اول این لیست قرار گرفته‌اند.

سه عنصر اصلی برای تعیین آسیب مواد مدنظر بود: آسیب فیزیکی به مصرف‌کننده، توانایی بالقوه مواد برای ایجاد اعتیاد و تأثیرات استفاده از این مواد بر جامعه.

تحقیقات بر روی دو جامعه متخصص انجام شد. روانکاوان متخصص در امر اعتیاد و مقامات قضائی یا پلیسی، تجربه علمی یا پزشکی در برخورد با مسئله داشتند و 20 ماده مهم مدنظر بود که از جمله آنها می‌توان به هروئین، کوکائین، اکستازی، آمنتامین و LSD اشاره کرد.

در پایان طبقه‌بندی کل به این نتیجه رسید که طبقه‌بندی کنونی انگلیس از مواد اشتباه است. هروئین و کوکائین به عنوان خطرناک‌ترین مواد شناخته شده barbiturate (مواد آرام‌بخش و توهم‌زا) و methadone در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

در این میان، الکل در رده پنجم و توتون در رده نهم قرار گرفت. پیش از این نیز یک کمیته پارلمان انگلیس، منطق علمی و طبقه‌بندی مواد خطرناک در بریتانیا را زیر سؤال برده بود.

در حالی که همه کارشناسان بر این باورند که مجرمانه خواندن مصرف توتون و تنباکو و الکل می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما معتقدند که دولت‌ها باید در تعیین مجازات‌های ناشی از مصرف مواد غیرقانونی تجدیدنظر کرده، تلاش کنند تا آنها را بیش از قبل و با توجه به خطرات و آسیب‌های واقعی آنها، کارآمدتر و مناسب‌تر کنند.

پرفسور نوت در این زمینه خواستار آموزش بیشتر مردم در مورد خطرهای مواد مختلف شد. اساتید بسیاری از دانشگاه‌ها نیز از نتایج این تحقیق دفاع کرده و به حمایت از آن برخاسته‌اند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.