احمدی نژاد: مستکبران به جای عذرخواهی طلبکارند

احمدی نژاد: مستکبران به جای عذرخواهی طلبکارند

با گذشت هشت روز از بازداشت هشت ملوان و هفت تفنگدار بریتانیایی در ایران و بروز تنش سیاسی میان دو کشور، رئیس جمهور ایران که طی این مدت اظهارنظر چندانی از وی در این زمینه گزارش نشده بود، به جمع مقامات ایرانی که موضع بریتانیا در این زمینه را نکوهش می کنند پیوست.
محمود احمدی نژاد - عکس از خبرگزاری فارس
احمدی نژاد مستقیماً اشاره ای به این نکرد که خواهان عذرخواهی رسمی دولت بریتانیاست

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران به استان خوزستان سفر کرده که بازداشت نظامیان بریتانیایی توسط نظامیان مستقر در آن صورت گرفته و طی سخنرانی در پادگانی در این استان، ملوانان بریتانیایی بازداشتی را "نیروهای اشغالگر" خوانده و گفته است: "مستکبران به خاطر روحیه استکباری و خودخواهی، به جای عذرخواهی از ملت ایران طلبکار هستند".

موضع رسمی دولت ایران تاکنون این است که بریتانیا تضمین دهد نظامیانش دیگر به حریم آبی، هوایی یا خاکی ایران تجاوز نمی کنند و آقای احمدی نژاد نیز مستقیماً اشاره ای به این نکرد که خواهان عذرخواهی رسمی دولت بریتانیاست یا اینکه شرط آزادسازی ملوانهای بازداشتی این کشور را عذرخواهی مقامات آن می داند.

ایران دلیل بازداشت ملوانان و تفنگداران دریایی بریتانیایی را ورود غیرقانونی آنان به آبهای خود خوانده اما دولت بریتانیا این موضوع را بشدت تکذیب می کند و علاوه بر قطع روابط کاری خود با دولت ایران، بیانیه ای به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسانده که در آن از بازداشت ملوانان ابراز نگرانی شده و ملاقات با آنان درخواست گردیده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا نیز از موضع بریتانیا جانبداری می کنند.

یکی از ملوانان و یکی از تفنگداران دریایی بازداشت شده بر صفحه تلویزیون ایران ظاهر شده و اعتراف کرده اند که به اشتباه وارد آبهای ایران شده بودند اما مقامات بریتانیایی می گویند این اعترافات تحت فشار از آنان گرفته شده و نمایش دادن تصاویر ملوانان بازداشتی از تلویزیون ایران را مورد انتقاد قرار داده و خلاف موازین بین المللی دانسته اند.

همزمان با سخنرانی رئیس جمهور ایران در استان خوزستان، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز اظهارات وزیرخارجه بریتانیا در نکوهش پخش این تصاویر تلویزیونی را توهین آمیز و تحریک کننده دانسته و علاوه بر دعوت کردن دولت بریتانیا به "رعایت ادب و نزاکت" از مقامهای بریتانیایی خواسته به قوانین و مقررات بین‌المللی ناظر بر احترام به تمامیت ارضی کشورها عمل کنند و "نشان دهند که قادر به کنترل خویش هستند".

مارگارت بکت، وزیرخارجه بریتانیا که در محل اجلاس وزیران خارجه دولتهای عضو اتحادیه اروپا در آلمان به سر می برد، علاوه بر نکوهش پخش تصاویر تلویزیونی ملوانان بازداشتی، به خبرنگاران گفته که خواهان حل مسئله این ملوانان از طریق مذاکره است.

دولتهای ایران و بریتانیا در این زمینه یادداشتهای دیپلماتیکی رد و بدل کرده اند که هنوز متن آن منتشر نشده است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.