بلر: ملوانان بریتانیا در آبهای ایران نبوده اند

بلر: ملوانان بریتانیا در آبهای ایران نبوده اند

تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا گفته است که بازداشت یک گروه از ناویهای بریتانیایی در شمال خلیج فارس وضعیت جدی را ایجاد کرده است.
تفنگداران دریایی بریتانیا در حین گشت
تنش دیپلماتیک میان ایران و بریتانیا باعث افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است

آقای بلر افزود امیدوارست ایران اهمیت این موضوع را برای بریتانیا درک کند و باز هم تکرار کرد که ناویها و تکاوران برخلاف ادعای ایران در آبهای این کشور نبوده اند.

این درحالیست که با گذشت سه روز از بازداشت نیروهای انگلیسی در آب های خلیج فارس، دولت بریتانیا هنوز از محل نگهداری این افراد اطلاعی ندارد.

مقامات رسمی در ایران نیز تا کنون در این باره اظهار نظری نکرده اند. منابع انگلیسی به نقل از برخی سایت های ایرانی خبر از احتمال محاکمه این افراد به اتهام جاسوسی داده اند، امری که از سوی ایران تائید و تکذیب نشده است.

جفری آدامز، سفیر بریتانیا در ایران که به تهران بازگشته، با مقامات وزارت خارجه ایران دیدار کرده و خواهان توضیح دولت ایران در مورد محل نگه داری بازداشت شدگان و شرایط آنها شده است. سفیر بریتانیا همچنین بار دیگر خواهان آزادی اتباع کشورش و یا دسترسی سفارت به آنها شده است.

لرد تریسمن، از مقامات ارشد وزارت امور خارجه بریتانیا به شبکه اسکای گفته است که بریتانیا از محل نگهداری این افراد هیچ اطلاعی ندارد و دولت به دنبال آن است که افراد بازداشت شده به چه محلی منتقل شده اند.

آقای تریسمن ادعای ایران مبنی بر ورود ملوانان بریتانیایی به آب های محدوده این کشور را رد کرد اما گفت این یک مساله تکنیکی است اما در هیچ شرایطی بازداشت این افراد توجیه پذیر نیست.

جک استرا، وزیر خارجه پیشین و رییس نمایندگان حزب حاکم در مجلس عوام بریتانیا به تلویزیون بی بی سی گفته است که وزارت خارجه بریتانیا به شدت در تلاش برای آزادی بازداشت شدگان است.

تنش دیپلماتیک میان ایران و بریتانیا که با صدور قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل درباره فعالیت های اتمی ایران همزمان شده باعث افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.

هشت ملوان و هفت تفنگدار دریایی بریتانیا روز جمعه، 3 فروردین در هنگام گشت عادی خود در آب های اروند رود (شط العرب) توسط نیروهای ایرانی بازداشت شدند.

بریتانیا می گوید این بازداشت در محدوده آب های عراق صورت گرفته اما ایران اعلام کرده که این افراد به صورت غیر قانونی به آب های ایران وارد شده اند.

وزارت امور خارجه بریتانیا تا کنون دو بار سفیر ایران در لندن را احضار کرده و خواهان آزادی هر چه سریعتر اتباع خود شده است.

ایران نیز در غیاب سفیر بریتانیا در تهران، کاردار این کشور را به وزارت امور خارجه احضار کرده است.

آلمان نیز که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد خواهان آزادی فوری اتباع بریتانیا شده است.

بریتانیایی های بازداشت شده تحت فرماندهی ناو اچ م اس کورنوال، قرار داشتند. این ناو فرماندهی نیروهای ائتلاف بین المللی و عراقی را که در آب های عراق در شمال خلیج فارس برای مبارزه با قاچاق به گشت زنی مشغول هستند، بر عهده دارد.

در ژوئن سال 2004 نیز هشت ملوان و تفنگدار دریایی بریتانیایی در اروندرود بازداشت شدند اما پس از چهار روز در پی مذاکرات دیپلمات های بریتانیایی با مقامات ایران، آزاد و به سفارت بریتانیا در تهران تحویل داده شدند.


نقشه منطقه عملیاتی ناو اچ ام اس کورنوال

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.