ایران:'در همکاری با آژانس تجدید نظر می کنیم'

ایران:'در همکاری با آژانس تجدید نظر می کنیم'

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، با غیرقانونی خواندن قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه غنی سازی اتمی کشورش، آن را در راستای مخالفت و کینه ‌ورزی برخی قدرت‌ها با جمهوری اسلامی دانست.

آقای احمدی نژاد در نخستین جلسه هیأت دولت در سال جدید ۱۳۸۶ با فرمایشی دانستن قطعنامه جدید شورای امنیت گفت: " قطعنامه‌های غیرقانونی شورای امنیت نیز حتی یک ثانیه در حرکت هسته‌ای صلح آمیز و قانونی ملت ایران توقف و تردید ایجاد نمی‌شود."

آقای احمدی نژاد همچنین تصمیم اخیر شورای امنیت را دلیلی بر شکست نظام لیبرال دمکراسی و پایان عمر آن دانست و گفت: "اگر صدها کاغذ دیگر نیز صادر کنند مطمئن باشند که در ایران هیچ اتفاقی نمی‌افتد و تنها آبروی نهادهای بین‌المللی بیش از گذشته مخدوش و اعتماد جهانی سلب می‌شود."

در این حال، غلام حسین الهام سخنگوی دولت ایران از تجدید نظر تهران در سطح همکاری خوب با آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.

به گفته آقای الهام بر اساس مصوبه عصر یکشنبه (25 مارس) هیأت وزیران جمهوری اسلامی، بخشی از همکاری های سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تا زمان بازگشت پرونده هسته‌ای این کشور از شورای امنیت به آژانس و عادی شدن آن متوقف می شود.

این تصمیم بر اساس "قانون الزام دولت ایران به تجدید نظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، اتخاذ شده است.

قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز شنبه (24 مارس) علیه ایران به تصویب رسید از این کشور می خواهد هر چه سریعتر خواسته های قطعنامه پیشین از جمله توقف غنی سازی اورانیم را اجرا کند.

محمود احمدی نژاد تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت بر ضد ایران را به معنای شکست نظام لیبرال دموکراسی دانسته است

این قطعنامه صدور و یا انتقال سلاح و مهمات ساخت ایران به خارج از این کشور را ممنوع می کند و از کلیه کشورهای جهان می خواهد خرید و یا حمل سلاح های ساخت ایران توسط شهروندانشان را ممنوع کنند.

قطعنامه یاد شده به کشورهای جهان توصیه می کند محدودیتهایی در زمینه فروش سلاح های سنگین نظیر تانک، هلی کوپتر، هواپیما، کشتی و سیستم های موشکی به ایران اعمال کنند.

'اقدام ناعادلانه'

منوچهر متکی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک با رد تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران گفت: " فشارهای جهانی تغییری در سیاست اتمی ایران ایجاد نخواهد کرد."

آقای متکی، وزیر امور خارجه ایران تحریم ها را غیر قانونی و ناعادلانه خوانده و گفت تعلیق فعالیت های غنی سازی اورانیوم گزینه قابل قبولی برای ایران نیست.

آقای متکی ضمن تاکید بر صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای ایران، گفت: "در واقع طی چهار سال گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی بیش از ‪ ۲۱۰۰‬نفر- روز بازرسی از تمامی تاسیسات هسته ای ایران بعمل آورده است. تمامی گزارشهای آژانس از نوامبر ‪ ۲۰۰۳‬تاکنون حکایت از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران دارد. "

متکی
منوچهر متکی قطعنامه شورای امنیت را غیرقانونی دانسته است

وزیر خارجه ایران با انتقاد از عملکرد شورای امنیت سازمان ملل گفت: "این اولین بار نیست که شورای امنیت از ایران می ‌خواهد که از حقوق خود صرفنظر نماید."

آقای متکی افزود: "بیست و هفت سال پیش یعنی زمانیکه صدام حسین به ایران حمله کرد شورای امنیت هفت روز تمام منتظر ماند تا عراق بتواند سی هزار کیلومتر مربع از سرزمین ایران را اشغال کند و پس از آن قطعنامه ‪ ۴۷۹‬را با اتفاق آرا به تصویب رساند و طی آن از طرفین درخواست نمود به درگیریها خاتمه دهند، بدون آنکه از متجاوز بخواهد از سرزمینهایی که اشغال نموده بودعقب نشینی کند. بعبارت دیگر شورای امنیت عملا از ایران خواست اجرای بخشی از حقوق خود - که در آن زمان به معنای سی هزار کیلومتر مربع از قلمرو ایران بود - را تعلیق نماید."

نگرانی جهانی

سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد پس از صدور قطعنامه ۱۷۴۷ گفت که نگرانی های عمیقی از برنامه هسته ای ایران وجود دارد و تحریم های جدید شامل ممنوعیت صادرات اسلحه از سوی ایران نیز می شود.

نیکلاس برنز، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا نیز ممنوعیت صدور تسلیحات از سوی ایران را چشمگیر خواند و گفت ایران تامین کننده عمده سلاح به دو گروه حزب الله لبنان و حماس بوده است.
آقای برنز افزود که اگر ایران به مفاد این قطعنامه عمل نکند، ایالات متحده بدون هیچ شبهه ای به دنبال صدور یک قطعنامه دیگر علیه این کشور خواهد بود.

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرده که خاویر سولانا و سایر دیپلمات های اروپایی طی روزها و هفته های جاری با دولت ایران تماس برقرار خواهند کرد.

خاویر سولانا، مذاکره کننده ارشد سیاست خارجی اروپا هم به دنبال تصویب قطعنامه جدید گفت که هنوز درهای مذاکره باز است.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل هم به خبرگزاری ایتارتاس روسیه گفت که قطعنامه جدید شورای امنیت به گونه ای تنظیم شده که بر روی همکاری های تجاری، اقتصادی عادی با ایران تاثیر نگذارد.

روسیه قراردادهای اقتصادی وسیعی با ایران دارد و در حال تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر در جنوب ایران است که در حال حاضر به دلیل برخی اختلاف ها بر سر پرداخت مالی دچار تعویق شده است.

احمدی نژاد
آقای احمدی نژاد قطعنامه جدید شورای امنیت را بیانگر کینه ورزی قدرت های جهانی دانست
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.