رای‌گیری امروزشورای امنیت درباره قطعنامه ضدایران

شورای امنیت " امروز" درباره قطعنامه ضد ایرانی رای‌گیری می‌کند

دیپلمات‌ها اعلام کردند، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته روی بند‌های قطعنامه ضد ایرانی به توافق اصولی دست یافتند و عصر شنبه درباره آن رای‌گیری خواهند کرد.  

دیپلمات‌ها گفتند:اعضای شورای امنیت صبح روز شنبه بعد از بررسی این توافق در پایتخت‌های خود، عصر روز شنبه ساعت 15 به وقت محلی( 19 به وقت گرینویچ) درباره پیش‌نویس تشدید تحریمها علیه تهران رای‌گیری می‌کنند.
"امیر جونز پاری" سفیر انگلیس در سازمان ملل به خبرنگاران گفت:"ما بر سر این متن به توافق اصولی دست یافتیم و امیدواریم روز شنبه هنگام رای‌گیری متحد و با هم باشیم."
آلخاندرو ولف»، جانشین سفیر آمریکا گفت" ما به توافق کلی رسیدیم و امیدواریم امروز شنبه اجماع باشد."
"دومیسانی کومالو"سفیر آفریقای جنوبی نیز گفت:"رای‌گیری با حضور منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران انجام خواهد شد."
این در حالی است که یک منبع رسمی ایرانی روز جمعه گفت متکی که قرار بود عازم نیویورک شود، به دلیل تاخیر در اعطای روادید نمی‌تواند در نشست شورای امنیت حضور یابد.
دیپلماتها گفتند: آنها درباره درخواست سه کشور آفریقای جنوبی، اندونزی و قطر که درباره پیش‌نویس قطعنامه ملاحظاتی داشتند، به راه حلی دست یافته‌اند.
قدرت‌های بزرگ اصلاحات ناچیزی در پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی اعمال کردند.
در متن این پیش نویس بندی مربوط به قطعنامه شورای حکام برای خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی وارد کردند.
در یکی از بندهای اصلاحی تاکید شده است، آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان تنها نهاد بین‌المللی ذی صلاح باقی خواهد ماند که صلاحیت تحقیق درباره احترام کشورها به تعهداتشان بر اساس توافقهای پادمانی از جمله استفاده نکردن از تجهیزات هسته‌ای برای اهداف غیر صلح آمیز را خواهد داشت.
در این پیش نویس پیشنهاد آفریقای جنوبی برای تعلیق تحریم‌ها علیه ایران به مدت 90 روز نادیده گرفته شد.
آفریقای جنوبی خواستار تعلیق تحریم‌های ایران به مدت 90 روز شده بود تا در این مدت در آژانس بین المللی انرژی اتمی بحث‌های فنی صورت گیرد و با ایران نیز مذاکرات سیاسی به عمل آید.
در متن این پیش نویس همچنین تاکید شده است، پیشنهاد اقتصادی که سال گذشته از سوی کشورهای غربی به ایران برای توقف غنی سازی اورانیوم ارائه شده، همچنان به قوت خود باقی است.
در پیش‌نویس جدید قطعنامه، ایران از صادرات تسلیحات منع شده و از همه کشورها خواسته شده از فروش یا انتقال هرگونه «تانک‌های جنگی، خودروهای زرهی، سیستم‌های توپخانه‌ای کالیبر سنگین، هواپیماهای جنگی، هلی‌کوپترهای جنگی، کشتی‌های جنگی و موشک» و دیگر تسلیحات به ایران خودداری کنند.
این متن همچنین خواستار ممنوعیت داوطلبانه سفر برخی مقامات دیگر و شرکت‌های مرتبط با برنامه‌های موشک بالستیک و برنامه هسته‌ای شده است.
در این متن محدودیت‌های داوطلبانه‌ای بر «تعهدات جدید برای ارائه کمک‌هزینه، کمک مالی و اعطای وام» و همچنین گسترش مسدود کردن دارایی‌های نهادهای دیگر و افراد مرتبط با برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران اعمال شده است.
این متن به ایران 60 روز فرصت می‌دهد به درخواست مکرر شورای امنیت برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم عمل کرده و یا با «اقدامات بیشتر مقتضی» بر اساس فصل 41 منشور سازمان ملل (تحریم‌های اقتصادی و نه زور) روبرو شود.

 

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.