توضیح تازه ایران در مورد علت لغو سفر احمدی نژاد

توضیح تازه ایران در مورد علت لغو سفر احمدی نژاد

سخنگوی وزارت خارجه ایران اکنون توضیحی متفاوت از معاون این وزارتخانه در مورد علت لغو سفر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، به آمریکا برای سخنرانی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.
ویزا
مقام های ایرانی گفته بودند آقای احمدی نژاد برای دفاع از حقوق هسته ای ایران به شورای امنیت می رود

براساس اظهارات جدید سخنگوی وزارت خارجه ایران و همچنین نمایندگی ایران در سازمان ملل، لغو این سفر نه ناشی از عدم صدور ویزا یا تاخیر در صدور آن برای آقای احمدی نژاد بلکه تاخیر یا عدم صدور ویزا برای گروه پروازی همراه رئیس جمهور است.

این درحالی است یک معاون وزارت خارجه ایران پیشتر لغو سفر را به ندادن ویزا به رئیس جمهور ایران نسبت داده بود.

دولت آمریکا روز جمعه تائید کرد برای محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران و 38 نفر از هیات همراه ویزا صادر کرده تا در جلسه شورای امنیت شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، محمدعلی حسینی سخنگوی وزارت خارجه ایران در تازه ترین توضیحات در این زمینه گفت: "به دلیل قصورهای آشکار و آگاهانه مقامات آمریکایی در عدم صدور مجوز روادید برای هیات همراه و گروه پروازی دکتر احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران، وی عملا از شرکت در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، بازماند."

این درحالی است که عباس عراقچی، معاون بین الملل و حقوقی وزارت خارجه ایران، پیشتر از آنچه "مانع تراشی دولت آمریکا نسبت به صدور روادید" برای رئیس جمهور خوانده ابراز تاسف کرده و گفته بود: "به رغم طی مراحل اداری برای صدور روادید تا این لحظه (روز 23 مارس) ویزای رئیس جمهور و هیات همراه صادر نشده است."

به گزارش ایرنا وی همچنین گفته بود: "به نظر می‌رسد که مقام‌های آمریکایی در راستای سیاست‌های یک سویه و با هدف ممانعت از حضور رییس جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت که باعث تبیین مواضع و حقایق امر خواهد شد، کارشکنی می‌کنند."

به این ترتیب به نظر می رسد آقای حسینی اظهارات قبلی آقای عراقچی را اصلاح کرده باشد.

همزمان یک سخنگوی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در گفتگو با لورا ترولیان، خبرنگار بی بی سی در نیویورک، گفت که علت لغو سفر "تاخیر" آمریکا در صدور ویزا برای خدمه هواپیمای آقای احمدی نژاد بوده است.

اما آلهاندرو وولف، کفیل نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، در واکنش به این اظهارات گفت به نظر او این حرف بهانه جویی است چرا که همه ویزاهایی که تقاضانامه مربوط به آنها به درستی پر شده بود صادر شده است.

هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین اعلام کرد که با وجود لغو این سفر، وزیر امور خارجه ایران که ویزایش صادر شده، سعی می کند خود را به موقع به نیویورک برساند تا در جلسه شورای امنیت سخنرانی کند.

نشست های پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل برای نهایی کردن متن پیش نویس قطعنامه تازه علیه ایران روز جمعه با توافق کلی بر سر آن پایان یافت و قرار است رای گیری در مورد آن روز شنبه (بیست و چهارم مارس) انجام شود.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا ابتدا روز دوشنبه 19 مارس از صدور ویزا برای رئیس جمهور ایران خبر داده بود.

به گفته وزارت خارجه ایران آقای احمدی نژاد قرار بود با شرکت در جلسه رای گیری در مورد قطعنامه مربوط به ایران، از "مواضع اصولی تهران در بحث استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای دفاع کند."

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.