تحریمهای جدیدعلیه ایران به رای گذاشته می شود

تحریمهای جدید علیه ایران به رای گذاشته می شود

انتظار می رود شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه ای شامل تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران را روز شنبه، 26 مارس، به رای بگذارد.
شورای امنیت
کشورهای غربی تصمیم گرفته اند علیرغم وجود اختلاف هایی در شورا پیش نویس قطعنامه را به رای بگذارند

پیش نویس قطعنامه تازه به این دلیل در شورای امنیت مطرح می شود که ایران از عمل به قطعنامه مصوب ماه دسامبر شورای امنیت حاوی درخواست تعلیق برخی از فعالیت های هسته ای این کشور از جمله غنی سازی اورانیوم خودداری ورزیده است.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، گفته است که مایل است هنگام بررسی و رای گیری پیرامون قطعنامه جدید در جلسه شورای امنیت شرکت و سخنرانی کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - روز پنجشنبه آقای احمدی نژاد در پاسخ به سئوالی در مورد سفر به نیویورک گفت که هنوز زمان انجام این سفر مشخص نیست.

به گفته مقامات آمریکایی، برای رییس جمهوری ایران و هیات همراه وی روادید ورود به آمریکا صادر شده است.

در صورتی که آقای احمدی نژاد همچنان در نظر داشته باشد در جلسه روز شنبه شورای امنیت شرکت کند، انتظار می رود به زودی عازم نیویورک شود.

وی در سخنانی در روز پنجشنبه، شورای امنیت را هدف انتقاد قرار داد و گفت "رفتار برخی قدرت ها، شورای امنیت را از کارکرد خود ساقط کرده است."

آقای احمدی نژاد گفت که شورای امنیت می تواند به نفع بشریت و صلح جهانی تصمیم گیری کند اما قدرت هایی را که از آنها نام نبرد متهم کرد که فقط منافع خود را در نظر دارند و با گذشت زمان، رفتار آنها بدتر شده است.

رییس جمهوری ایران در عین حال گفت که اقدام کشورهای مخالف برنامه های هسته ای ایران صرفا جنگ روانی و تبلیغاتی است و ابراز اطمینان کرد که "آنها می دانند که در عمل کاری نمی توانند بکنند."

گسترش محدودیتها علیه ایران

براساس پیش نویس پیشنهادی، صدور تسلیحات از سوی ایران ممنوع می شود و از تمامی کشورها خواسته می شود وام تازه ای در اختیار ایران قرار ندهند.

احمدی نژاد
آحمدی نژاد: آنها در عمل می دانند که کاری نمی توانند بکنند


در مقایسه با قطعنامه قبلی، پیش نویس جدید محدودیت هایی را در زمینه سفر تعداد بیشتری از دست اندرکاران ارشد برنامه اتمی ایران قائل می شود و دارایی های چهره های کلیدی و موسسات وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مسدود می کند.

قطعنامه پیشنهادی با استناد به فصل هفتم منشور سازمان ملل تدوین شده و در نتیجه، عمل به آن برای تمامی کشورهای عضو سازمان الزام آور است.

آفریقای جنوبی خواستار تغییراتی عمده در متن پیش نویس از جمله "فراغتی" 90 روزه شده بود تا در طول آن، ایران و شورای امنیت به طور همزمان غنی سازی اورانیوم و تحریم ها را معلق کنند و مذاکرات برای حل بحران هسته ای ایران بین این کشور، قدرت های بزرگ و شورای امنیت برگزار شود.

نمایندگان کشورهای غربی این پیشنهاد را رد کردند و گفتند که تعلیق تنبیه ها در صورت اقدام ایران در تعلیق برنامه های هسته ای مورد نظر در قطعنامه های شورا پیش بینی شده است.

با اینهمه، برخی تغییرات جزئی پیشنهاد شده از سوی آفریقای جنوبی و اندونزی در متن پیش نویس گنجانده شده است.

سفیر آفریقای جنوبی، که ریاست دوره ای شورا را برعهده دارد، گفته که او گمراه شده است چرا که به او گفته بودند پیش نویس با رایزنی 10 عضو غیردائمی شورا آماده خواهد شد اما چنین نشده است.

دولت های غربی ترجیح می دهند قطعنامه به اتفاق آرای 15 عضو به تصویب برسد تا حامل پیام قوی تری برای ایران باشد.

اما به نظر می رد این کشورها برای جلوگیری از تضعیف محتوای قطعنامه مصصم بوده اند که متن پیش نویس را کمابیش به شکل کنونی آن به رای گیری بگذارند ولو اینکه این سند تنها با آرای اکثریت کشورهای عضو به تصویب برسد

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.