استقبال ایران از مذاکرات سه جانبه اتمی

استقبال ایران از مذاکرات سه جانبه اتمی
همزمان با انتشار پیشنهاد آفریقای جنوبی برای حل بحران هسته ای ایران، وزیر خارجه جمهوری اسلامی تلویحا حمایت خود را از این پیشنهاد ابراز داشته و نخست وزیر بریتانیا را به جلوگیری از حل مسالمت آمیز این بحران متهم کرده است.
منوچهر متکی
متکی نخست وزیر بریتانیا را به "تخریب" تلاشهای صلح جویانه متهم کرده است

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران پس از ملاقات و گفتگو با مقامات آفریقای جنوبی گفت که جمهوری اسلامی از طرح مذاکرات سه جانبه با نمایندگان گروه 1+5 و شورای امنیت سازمان ملل متحد برای حل اختلاف مربوط به برنامه های هسته ای ایران استقبال می کند.

آقای متکی، پس از گفتگو با تابو امبکی، رییس جمهوری، و کلاریس دلامینی-زولا، وزیر خارجه آفریقای جنوبی، گفت که در این ملاقات ها تحولات مربوط به پرونده هسته ای ایران و طرح آن در شورای امنیت بررسی شده است.

وی با اشاره به تاکید جمهوری اسلامی بر ادامه فعالیت های هسته ای خود و ابراز نگرانی بین المللی در مورد این فعالیت ها، گفت که "استیفای حق مسلم ایران و رفع نگرانی ها در خصوص فعالیت های صلح آمیز کشورمان دو روی یک سکه هستند."

وزیر خارجه ایران افزود در عین اینکه جمهوری اسلامی از حقوق خود صرفنظر نخواهد کرد، اما به گفتگو برای یافتن راه حلی جامع برای بحران کنونی پایبند است.

اصلاحیه آفریقای جنوبی
در حالیکه در قطعنامه ها، آغاز مذاکرات مشروط به تعلیق فعالیت های اتمی ایران است، پیشنهاد آفریقای جنوبی تعلیق هم زمان اجرای مصوبات شورای امنیت و آغاز مذاکرات بدون قید شرط را پیش بینی می کند و در حالیکه در قطعنامه ها، تاکید اصلی بر مذاکرات سیاسی در چارچوب شورای امنیت قرار دارد، در اصلاحیه مورد نظر آفریقای جنوبی، حل و فصل بخش مهمی از مسایل مورد اختلاف به آژانس بین المللی محول می شود

به گزارش ایرنا، آقای متکی در مصاحبه ای با این خبرگزاری، نخست وزیر بریتانیا را به "تخریب تلاش های صلح جویانه" برای حل بحران هسته ای ایران متهم کرده و گفته است که کشورهای گروه 1+5 به رهبری بریتانیا، سعی می کنند مانع از به ثمر رسیدن تلاش های صلح جویانه برخی اعضای غیردائم شورا شوند.

بریتانیا، در کنار سایر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل - آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان، گروه موسوم به 1+5 را برای پیگیری پرونده هسته ای ایران تشکیل می دهند.

اصلاحیه پیشنهادی آفریقای جنوبی

در قطعنامه ای که شورای امنیت در ماه دسامبر سال گذشته با حمایت این گروه تصویب کرد، ضمن وضع برخی تحریم های بین المللی علیه ایران، از این کشور خواسته شده بود تا در مهلت مقرر به خواست های شورا عمل کند اما جمهوری اسلامی این قطعنامه را غیرقانونی توصیف و از عمل به آن خودداری کرد.

هفته گذشته اعلام شد که پنج عضو دائم شورای امنیت همراه با آلمان در مورد متن پیش نویس قطعنامه ای تازه به توافق رسیده اند که در صورت تصویب، تحریم های بین المللی موجود علیه ایران را تشدید می کند و تعداد دیگری از شرکت ها و اشخاص ایرانی مشمول محدودیت های مالی و مسافرتی خواهند شد.

نشان آژانس - AFP
بر اساس اصلاحیه آفریقای جنوبی بخش مهمی از مذاکرات در چارچوب آژانس صورت می گیرد

این قطعنامه در اختیار ده عضو غیردائم شورای امنیت قرار گرفته و گفته می شود از روز چهارشنبه، 21 مارس، مذاکراتی بین آنان و اعضای دائم در مورد متن پیش نویس نهایی قطعنامه و همچنین زمان طرح رسمی آن در جلسه شورا برگزار می شود.

در حال حاضر، آفریقای جنوبی، بلژیک، جمهوری کنگو، غنا، اندونزی، ایتالیا، پاناما، پرو، قطر و اسلواکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت هستند و در ماه جاری آفریقای جنوبی ریاست دوره ای شورا را برعهده دارد.

این کشور همچنین یکی از سی و پنج عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

نماینده آفریقای جنوبی در نظر دارد پیشنهاد این کشور را به عنوان اصلاحیه پیش نویس قطعنامه مورد نظر گروه 1+5 در مذاکرات غیر رسمی اعضای دائم و غیر دائم شورا در جلسات خصوصی اعضا مطرح کند.

به گفته منابع خبری، در این اصلاحیه پیشنهاد شده است که شورای امنیت تنبیه های بین المللی علیه ایران را به مدت نود روز به حالت تعلیق در آورد و همزمان، جمهوری اسلامی نیز فعالیت های هسته ای خود را در همین مدت متوقف کند.

در این فرصت، گفتگوهای سیاسی بین ایران و اعضای گروه 1+5 با حضور رییس شورای امنیت با هدف حل اختلاف نظر بر سر پرونده هسته ای ایران برگزار می شود و همزمان، مسایل فنی در این زمینه نیز در آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد بررسی قرار می گیرد.

واکنش آمریکا و سفر احمدی نژاد

گفته می شود که قطر و اندونزی، از دیگر اعضای غیردائم شورای امنیت، نیز در نظر دارند در جریان مذاکرات مقدماتی با اعضای دائم، اصلاحاتی را در مورد پیش نویس قطعنامه پیشنهادی گروه 1+5 مطرح کنند.

اندونزی علاوه بر شورای امنیت در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی عضویت دارد و به گزارش ایرنا، آقای متکی از آفریقای جنوبی عازم این کشور شده است.

احمدی نژاد
احمدی نژاد برای طرح دیدگاههای جمهوری اسلامی در جلسه شورای امنیت سخنرانی می کند

در واکنش نسبت به گزارش های مربوط به اصلاحیه پیشنهادی آفریقای جنوبی، الهاندرو وولف، سرپرست موقت هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، گفته است که این پیشنهاد در قطعنامه قبلی شورای امنیت و پیش نویس قطعنامه گروه 1+5 منظور شده است.

به گفته وی، در هر دو سند آمده است که به محض اینکه ایران فعالیت های هسته ای مورد اختلاف را به حالت تعلیق در آورد و آماده مذاکره شود، گفتگو برای حل این بحران آغاز می شود.

با اینهمه، برخی ناظران با اشاره به تفاوت پیشنهاد آفریقای جنوبی و قطعنامه های شورای امنیت گفته اند که در قطعنامه ها، آغاز مذاکرات تنها بعد از تعلیق قطعی غنی سازی اورانیوم توسط ایران امکان پذیر است در حالیکه پیشنهاد آفریقای جنوبی شامل تعلیق هم زمان اجرای مصوبات شورای امنیت و آغاز مذاکرات بدون قید شرط با ایران است.

همچنین، در قطعنامه های مصوب و پیشنهادی شورای امنیت، تاکید اصلی بر مذاکرات سیاسی بر اساس تصمیم گیری شورای امنیت قرار دارد در حالیکه در اصلاحیه مورد نظر آفریقای جنوبی، بخش مهمی از مسایل مورد اختلاف در قالب آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد مذاکره قرار می گیرد.

جمهوری اسلامی با ارسال پرونده هسته ای خود به شورای امنیت مخالف بوده و همواره تاکید داشته است که مشکلات این پرونده به سوء تفاهم هایی در باره مسایل فنی مربوط می شود که آژانس بین المللی صلاحیت بررسی آنها را دارد.

همزمان، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل اعلام داشته که ویزای ورود به ایالات متحده برای محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، و هیات همراه وی صادر شده است.

آقای احمدی نژاد در نظر دارد در جلسه شورای امنیت برای رسیدگی به بحران هسته ای ایران شرکت و دیدگاه های جمهوری اسلامی در این زمینه را تشریح کند.

مقامات ایرانی در مورد مطالبی که ممکن است در این سخنرانی مطرح شود ابراز نظری نکرده اند اما آقای احمدی نژاد در تعدادی از سخنرانی های قبلی خود، شورای امنیت را مورد انتقاد قرار داده است.

احتمال دارد وی با استفاده از فرصت شرکت در جلسه این شورا، ضمن تاکید بر غیر نظامی بودن برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی و حق این کشور در دنبال کردن این برنامه ها، نظرات خود را در زمینه لزوم تغییر ساختار شورای امنیت و از جمله حذف عضویت دائم کشورهای قدرتمند یا افزایش تعداد اعضای دائم پیشنهاد کند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.