کشف واکسن تبخال در ایران

نخستین بار در جهان دکتر رسول توکلی محقق ایرانی روش واکسیناسیون بدن انسان را در برابر ویروس تبخال کشف کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این روش علا‌وه بر هزینه اندک، اثربخشی طولا‌نی و در برخی موارد مادام العمر دارد.

دکتر رسول توکلی کیا پس از سه سال تحقیق و پژوهش با استفاده از بررسیهای کنترل روی 27 انسان توانست به روش اتوواکسینه شدن یا واکسینه انسان در برابر ویروس تبخال دست یابد که اثر آن در حداقل میزان عود ویروس 10 برابر و در حداکثر میزان عود ویروس 26 برابر موثرتر از میان درمانهای رایج است.

این متخصص پوست روش درمان معمول میان مردم برای مبارزه با عارضه تبخال را استفاده از قرص اسیکلوویر عنوان کرد و گفت: دوز مصرف این دارو دو تا سه عدد در روز و درمان با آن شش ماه تایکسال طول می کشد که علا‌وه برهزینه بسیار بالا فقط موجب کاهش میزان عود ویروس می شود و درمان با آن مقطعی است در حالی که در روش جدید علا‌وه بر هزینه اندک اثر بخشی طولا‌نی و در برخی موارد مادام العمر دارد.

به گفته وی، در این روش که بیشتر برای بیمارانی که به صورت مکرر دچار تبخال می شوند مورد استفاده قرار می گیرد، مقداری از خون بیمار گرفته و با مراحل علمی به شخص تزریق می شود.

این محقق استان چهارمحال وبختیاری تاکنون مقالا‌ت علمی متعددی را به جوامع پزشکی دنیا ارائه کرده است که از آن جمله می توان مقالا‌ت مقایسه اثربخشی داخل ضایعه آمپول گلوکانتین با پماد موضعی پارامومایسین، اثربخشی استروژن موضعی در بهبود زخمها، بررسی 20 نوع سندرم افزایش حساسیتهای داروهای ضد تشنج و بررسی عوامل خطر سرطان سینه را نام برد.

دکتر توکلی کیا روش ابتکاری خود را نخستین بار در پانزدهمین کنگره بیماریهای پوست و بیماریهای آمیزشی اروپا در یونان ارائه کرد که این روش با استقبال نمایندگان کشورهای شرکت کننده روبرو شد

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.