اعتراض کارگردانان ایرانی به سکوت یونسکو در برابر فیلم «۳۰۰»

پس از نمایش فیلم دروغ پرداز و موهن ۳۰۰ که در آن به تاریخ و فرهنگ ایرانى اهانت شده، گروه تخصصى سینما در فرهنگستان هنر، در تلاش است تا یونسکو را براى داورى و ممانعت از ادامه توهین به یارى بطلبد.

به نوشته «ایران»، این گروه تخصصى با توجه به منشور جهانى یونسکو که در آن قهر، تعرض و تقابل تقبیح شده است و با توجه به تحرکات یونسکو در حفظ و صیانت از میراث فرهنگى و معنوى جهان، از سازمان جهانى یونسکو درخواست خواهند کرد که همه تلاش خود را براى حفظ و صیانت از فرهنگ ایرانى که بخشى از فرهنگ غنى جهانى است، به کار بندد.

محمدعلى حسین نژاد یکى از اعضاى گروه تخصصى سینما در فرهنگستان هنر با تأیید این خبر، نگارش این نامه را که متنى حقوقى مبتنى بر منشور سازمان جهانى یونسکو است، گفت: یونسکو در قبال تخریب مجسمه‌هاى بودا در بومیان افغانستان و سایر مواریث فرهنگى و هنرى بشرى واکنش‌هاى لازم را نشان می‌دهد، با توجه به این حساسیت که جامعه جهانى میراث گذشتگان را میراث جهانى می‌داند و حتى در مقوله ساده ترى چون مسأله میدان امام اصفهان و برج جهان نما دخالت می‌کند، سینماگران ایرانى معتقدند که یونسکو به عنوان حافظ میراث معنوى جهان باید مانع گسترش نفرت و ایجاد تقابل در عرصه فرهنگ باشد، چرا که این روش علاوه بر تحریف تاریخ، صلح و همدلى و همزیستى جهانى را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

اعضاى گروه تخصصى سینما در فرهنگستان هنر را مجید مجیدى، سیف الله داد، داریوش مهرجویى، منوچهر طیاب، محمدعلى حسین نژاد، مهدى حیدریان، سید محمد بهشتى، محمدعلى نجفى، مجتبى راعى و مهدى ارگانى تشکیل می‌دهند.

واکنش جهانى به دروغ‌پردازى ‌هالیوود
در حالى که موج اعتراضات مردمى بویژه ایرانیان به فیلم موهن و‌ هالیوودى «۳۰۰» رو به افزایش است خبرگزارى‌ها و مطبوعات غرب به انعکاس واکنش گسترده ایرانیان داخل و خارج از کشور به این فیلم و تبعات این خشم مردمى پرداخته‌اند.

خبرگزاری فرانسه در تازه‌ترین گزارش خبرى خود از این فیلم که محصولى از کمپانى یهودى برادران وارنر است، به سرکوبى آن به وسیله رسانه‌هاى ملى، مقام‌ها و حتى وبلاگ نویسان ایرانى اشاره می‌کند و می‌نویسد که ساخت چنین فیلمى در‌ هالیوود از سوى تهران، یک جنگ روانى با مردم ایران زمین خوانده شده است. این خبرگزارى همچنین به تیتر مطبوعات داخلى کشور در نکوهش این فیلم اشاره می‌کند و یادآور می‌شود که واکنش گسترده مردم در برابر این فیلم، فارغ از هر گونه جهت‌گیرى سیاسى‌اش همه آنها را در برابر اثرى که تاریخ اصیل و پرقدمت کشورشان را به سخره گرفته و تحریف کرده متحد کرده است. فرانس پرس می‌نویسد: وبلاگ نویسان غیور ایرانى از هم اکنون دست به اعتراض اینترنتى زده‌اند و در سایت گوگل این اعتراض را به گوش دیگران رسانده‌اند. این خبرگزارى در پایان گزارش خود یادآور می‌شود که این نخستین بارى نیست که ایرانیان در جهت گیرى فرهنگى غرب در برابر کشورشان ابراز خشم و نارضایتى کرده اند. در سال ۲۰۰۴؛ فیلم «اسکندر» درباره تسخیر امپراتورى پارس و همچنین در سال ۲۰۰۵ چاپ نقدى در یک روزنامه بریتانیایى درباره برگزارى نمایشگاهى از عتیقه جات که ایران باستان را «قلمرو شیطان» خوانده بود، خشم بسیارى‌ها را برانگیخت.

در حال حاضر، هر لحظه به تعداد ایرانى‌هاى داخل و خارج از کشور که با مراجعه به بخش نقد فیلم سایت یاهو، مخالفت شدیدشان را با این فیلم ضد ایرانى اعلام می‌کنند، اضافه می‌شود و اگر چه فقط چند روز از اکران این فیلم می‌گذرد اما بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر با مراجعه به سایت یاهو و بیش از ۸ هزار نفر با مراجعه به سایت Petition online.com نظراتشان را در این باره ثبت کرده اند. آنچه در اظهارنظرهاى به ثبت رسیده جلب توجه می‌کند توافق واجد بر دروغ بودن محتواى فیلم است و این که سازندگان فیلم ابتدا باید نگاهى به تاریخ بیندازند.

کارگردان ‌هالیوودى در این فیلم ایرانیان را افرادى وحشى، نادان، خونریز و غیرمتمدن و در مقابل «یونانیان» را افرادى بسیار غیور، شریف و دلاور معرفى کرده است. در پوستر این فیلم نیز نامى که به عنوان «۳۰۰» براى فیلم برگزیده شده است مشابه کلمه انگلیسى باغ وحش به تحریر درآمده است.

کارشناسان سینمایى، ساخت این فیلم و نمایش آن در چنین زمان حساسى را مرتبط با اهداف سیاسى آمریکایى قلمداد می‌کنند و بر این باورند که هدف از نمایش این فیلم در نهایت به تحریک افکار عمومى بر ضد ایران و فرهنگ و تمدن ایرانى منتهى خواهد شد.

کمپانى‌هالیوودى «برادران وارنر» فیلم جدید خود با نام ۳۰۰ را بر اساس کتابى از «فرانک میلر» ساخته و پس از «بى باک» و «شهر گناه» سومین اثر سینمایى است که از روى کتاب‌هاى کمیک استریپ فرانک میلر ساخته شده است با این تفاوت که این فیلم در مورد جنگ میان شاه یونانى (لئونیداس) در مقابل خشایارشاه ایرانى با ارتش یکصد و بیست هزار نفرى می‌باشد.

اما این فقط ایرانى‌ها نیستند که بر پوچى و عبس بودن محتواى ۳۰۰ تأکید دارند. رسانه‌هاى جهان نیز پیکان تیز انتقادشان را به سوى این فیلم نشانه گرفته اند.

«بوستون گلوب» این فیلم را کسالت بار و همراه با صحنه‌هاى ساختگى و بى روح توصیف کرد و «یو.اس.اى تودى» نوشت: هیجان این فیلم فقط کمى بیشتر از یک بازى ویدیویى است. آنچه که محرز بوده این است که ۳۰۰ ساخت یک کمپانى فیلمسازى یهودى است و در شرایطى که برنامه‌هاى هسته‌اى ایران در کانون توجه رسانه‌هاى غربى است، ساخت چنین اثر موهنى چیزى نیست جز بهانه‌اى براى تشویش اذهان عمومى و آغاز جنگ روانى!

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.