جزئیاتی ازمتن پیش نویس قطعنامه در شورای امنیت

جزئیاتی از متن پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت

  اعضای دائم شورای امنیت پس از توافق بر سر متن پیش نویس قطعنامه‌ای ضد ایرانی، آن را در اختیار اعضای غیردائم قرار دادند تا دیدگاههای خود را درباره آن در نشست‌های آتی این شورا که از روز دوشنبه آغاز می شود، ارائه دهند.

اعضای دائم شورای امنیت پس از توافق بر سر متن پیش نویس قطعنامه‌ای ضد ایرانی، آن را در اختیار اعضای غیردائم قرار دادند تا دیدگاههای خود را درباره آن در نشست‌های آتی این شورا که از روز دوشنبه آغاز می شود، ارائه دهند.

این پیش نویس قطعنامه در چهار صفحه تنظیم شده که یک فهرست سه صفحه‌ای از اسامی شرکتها و افراد ایرانی نیز که قرار است مورد تحریم قرار گیرند، به آن ضمیمه شده است.

در این پیش نویس از کشورها خواسته شده تا در خصوص شرکتها و افراد ذکر شده در متن ضمیمه قطعنامه محدودیتهایی را اعمال و تردد آنها را در نظر داشته باشند.

مخالفت با تعهدات مالی تازه کشورها به ایران و درخواست از مدیر کل آژانس برای ارائه گزارشی درباره میزان عمل تهران به درخواست‌های این شورا طی یک یک دوره دوماهه از دیگر مفاد مندرج در این پیش نویس است.

طبق این پیش نویس ‪ ۱۳‬شرکت و بانک ایرانی و ‪ ۱۵‬نفر از ایرانیان با نام مشخص شده اند.

امرجونز پری سفیر انگلیس در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: ما درباره متن پیش نویس به توافق رسیدیم و امروز آن پیش نویس را در اختیار اعضای غیردائم قرار دادیم.

وی افزود: تا دوشنبه دیگر بحثی نخواهد بود و به عبارتی ادامه مذاکرات از دوشنبه آغاز می‌شود.

الهاندرو ولف سفیر موقت آمریکا نیز به خبرنگاران گفت: ما با این قطعنامه در حقیقت به دنبال دو هدف هستیم اول اینکه ایرانیان را متقاعد کنیم که بسته پیشنهادی را بپذیرند و فعالیتهای غنی‌سازی را با هدف شروع مذاکرات متوقف کنند.

وی افزود: هدف دیگر ما تشویق ایران به پذیرش قطعنامه نخست این شورا است. طبق منشور شورای امنیت ما نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم.

ویتالی چورکین سفیر روسیه نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص برخورد دوگانه شورای امنیت گفت: ما امیدواریم یک منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای داشته باشیم.

وی افزود: ایران کشوری بزرگ و با مردمی تحصیلکرده است . ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا به درخواست‌های جامعه بین‌المللی احترام بگذارد همانطور که انتظار دارد جامعه بین‌المللی به او و خواسته‌هایش احترام بگذارد.

سفیر روسیه مدعی شد: متاسفانه ایران تاکنون به برخی سوالات آژانس به طور کامل پاسخ نداده است و آژانس از پاسخهای ایران راضی نیست.

ما خواستار آن هستیم که مقررات محدودکننده سلاحهای هسته‌ای به خطر نیافتد و درعین حال خواهان احترام متقابل بین ایران و جامعه جهانی هستیم.

چورکین گفت:پیشنهاد گروه شش پیشنهادی برای ایران و منطقه است و ما به دنبال آن هستیم که ایران به جای استناد به تجربه گذشته به وضعیت کنونی توجه داشته باشد.

وی افزود: ما با این قطعنامه امیدواریم که ایران را بیشتر تحت تاثیر قرار دهیم. چین و روسیه با ایران رابطه بسیار خوبی دارند و با این کشور نیز هیچ مساله‌ای ندارند همانگونه که به همتای ایرانی خود گفته‌ام ایران باید گذشته را فراموش و شرایط فعلی را بپذیرد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.