توزیع جرم بدن رضازاده با افراد عادی متفاوت است

توزیع جرم بدن رضازاده با افراد عادی متفاوت است؛ //در نتیجه رضازاده کمتر برای بلند کردن وزنه تلاش می‌کند

:ویژگی‌های کیناتیکی و کنتیکی حرکت لیفت یک ضرب حسین رضازاده قهرمان ایران و المپیک توسط کارشناس ارشد تربیت‌بدنی بررسی شد.  

روح‌الله بساط‌نیا کارشناس ارشد تربیت بدنی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) هدف از انجام تحقیق حاضر را عملی کردن علم ورزش دانست و گفت: با انجام تحقیق حاضر خواستیم فاصله‌ی تحقیقات دانشگاهی را با واقعیت موجود در ورزش کم کرده و علم را به صورت سودمندی در اختیار ورزش قرار دهیم.

وی بیان کرد: کاربردی کردن تحقیقات ورزشی از اهداف عالی همه‌ی محققان تربیت‌بدنی است و تحقیق حاضر می‌تواند با بررسی حرکت لیفت حسین رضازاده، علت موفقیت وی از لحاظ بیومکانیکی را بررسی کند.
بساط‌نیا ابراز کرد: این تحقیق با فرض این‌که مزیت‌های بیومکانیکی نهفته در حسین رضازاده توانایی خاصی را در لیفت یک ضرب ایجاد کرده است، به تعیین بخشی از ویژگی‌های کینماتیکی و کنتیکی حرکت لیفت یک ضرب آزمودنی پرداخته است.
بساط‌نیا گفت: نحوه‌ی توزیع جرم بدن رضازاده با افراد عادی متفاوت است؛ به طوری که جرم تندی وی از سایرین بیشتر بوده و در نتیجه رضازاده کمتر برای بلند کردن وزنه تلاش می‌کند.

وی افزود: رضازاده دست و پای کوتاه‌تری نسبت به سایر مردم داشته و ساعد وی از بازویش کوتاه‌تر است که این به لحاظ بیومکانیکی در بلند کردن وزنه به رضازاده کمک می‌کند.

بساط‌نیا بیان کرد: زانو و آرنج آزمودنی حرکات نامتقارن دارد و به این ترتیب توزیع وزنه را غیر یکسان می‌کند؛ مثلا وی در بلند کردن یک وزنه‌ی 150 کیلویی اول صد کیلو را بلند کرده و بعد با سمت دیگر 50 کیلو را بلند می‌کند و این امر در پیشرفت وی موثر بوده است.

او هم‌چنین اظهار کرد: دست راست رضازاده با اختلاف کمی زودتر از دست چپ وی لیفت را آغاز می‌کند وگشتاور زاویه‌ای اندام‌های فوقانی و تحتانی او در نقاط دورتر از خط میانی بدن کمتر است که این خود شاید یکی از دلایل موفقیت رضازاده در زدن وزنه باشد.


وی ابراز امیدواری کرد: بتوان از الگوی حرکتی رضازاده استفاده کرده و آن را به افراد هم‌وزن او و حتی سایر اوزان تعمیم داد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: این کار یک پروسه‌ی طولانی زمان‌بر و هزینه‌بر است که برای اولین بار در ایران انجام می‌شود و برای موفقیت به حمایت مسوولین نیاز دارد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.