اقامت دائم آلمان را دارم، هنوزبه تابعیت فکرنکرد‌ه‌ام

اقامت دائم آلمان را دارم، هنوزبه تابعیت فکرنکرد‌ه‌ام //دوست دارم، بازهم درهامبورگ بمانم

پس از 8 سال بازى در تیم هامبورگ، مهدى مهدوى‌کیا کهنه‌کارترین فوتبالیست تیم کنونى هامبورگ محسوب مى‌شود. او در تیم ملى فوتبال ایران نیز هم‌اکنون به عنوان پرسابقه‌ترین بازیکن، سمت کاپیتانى تیم ملى را بر عهده دارد.

مهدوى‌کیا درگفت‌وگویى با صداى آلمان از وضعیت فعلى خود در هامبورگ، جدایى احتمالى از این تیم در پایان فصل و هم‌چنین عملکرد تیم ملى فوتبال ایران سخن گفته است.

متن کامل این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

* با توجه به فراز و نشیب‌هاى زیادى که تیم هامبورگ در این فصل داشته، وضعیت خودتان و تیم فوتبال هامبورگ را در این فصل بوندس لیگا چگونه ارزیابى مى‌کنید؟

- در واقع تیم هامبورگ و ما فصل خیلى بدى داشتیم و واقعا خیلى بد این دوره را شروع کردیم و نتایج اصلا قابل قبول نبود، با توجه به فصل خیلى خوبى که ما در سال گذشته داشتیم همه انتظار داشتند تیم هامبورگ امسال حتا بهتر از سال گذشته باشد، ولى دیدیم که همه چیز برعکس شد و ما با مشکلات جدیدى روبه رو شدیم. البته دلایل خیلى زیادى دارد که الان نمى‌شود به آن پرداخت. ولى در کل آن چیزى که انتظار بود نبود و ما با مشکلات زیادى روبه رو شدیم. ولى در این چهاربازى پایانى فکر مى‌کنم که نتایج خوبى گرفتیم و امیدواریم که هرچه زودتر از این وضعیت بیرون بیاییم.


* این را ما چگونه مى‌توانیم درک کنیم و بفهمیم که با تعویض یک مربى خوش شانسى به تیم دوباره باز مى‌گردد، با تعویض مربى هامبورگ و جایگزین شدن توماس دل از طرف هوب استونس، دیدیم که تیم هامبورگ پس از یک برد در عرض 17 بازى در نیم فصل اول ناگهان توانست 4 بازى را پى درپى پیروز از زمین بیرون بیایید.آیا تعویض مربى یک حالت شوک دارد. این مسئله را شما از دیدگاه خودتان چگونه می‌بینید؟


- من فکر مى‌کنم که همه موارد به خوش شانسى برنمى‌گردد. تیم‌مان یکسرى مشکلات داشت. ما چندتا بازیکن اصلى‌مان را از دست دادیم در فصل گذشته و بازیکن‌هاى جدیدى را که خدمت گرفتیم بیشتر اوقات مصدوم بودند و ما تیم کاملى را هیچ وقت در اختیار نداشتیم. ولى الان با آمدن مربى جدید فکر مى‌کنم که یک شوک روحى خیلى مناسبى به تیم وارد شده و بازیکن‌هاى مصدوم تیم هم برگشته‌اند و شاید یک مقدار هم شانس با ما همراه بوده، آن چیزى که در نیم فصل اصلا با ما همراه نبود و توانستیم این چهارتا بازى را ببریم و امیدوارم که ما بتوانیم این روند را ادامه دهیم، با توجه به اینکه الان وضع در پایان جدول خیلى بحرانى است و با یک برد یا یک باخت خیلى وضعیت فرق مى‌کند. امیدوارم که هرچه زودتر از این پایین جدول فاصله بگیریم.


* آقاى هوب استونس، پس از برعهده گرفتن سرمربی‌گرى تیم فوتبال هامبورگ در ماه گذشته یک نکته جالبى را اشاره کرد. او گفت وقتى من مربى تیم‌هاى هرتا برلین، شالکه یا کلن بودم و مقابل هامبورگ بازى مى‌کردم، مهدوى کیا همیشه جزو قویترین بازیکن‌هاى هامبورگ بود و من اعتماد خاصى به مهدى مهدوى‌کیا دارم. این مسئله را شما چگونه مى‌بینید؟


- خیلى خوشحالم که مربى‌اى که در حال حاضر مربى تیم هامبورگ هست، چنین نظرى نسبت به من دارد و چندین بار هم با خود من صحبت کرد. خوشبختانه من در زمانى که ایشان مربى شالکه و هرتابرلین بود، بازى خیلى خوبى مقابل تیمش انجام دادم و این باعث شده که مربى اعتماد خاصى به من داشته باشد. ولى این باعث نمى‌شود که من تمام اوقات به عنوان یار فیکس بازى کنم. باید سعى و تلاشم را بیشتر کنم، چون تیم الان در وضعیتى است که همه بازیکن‌ها باید من فکر مى‌کنم که دو برابر گذشته کار کنند تا این‌که بتوانند در جاى اصلى شان قرار بگیرند. من از این مسئله خیلى خوشحالم، ولى تمریناتم را بصورت خیلى محکم دنبال می‌کنم که بتوانم بعنوان یار فیکس در خدمت تیممان باشم.


* آقاى مهدوى کیا الان 8 سال است که در تیم هامبورگ بازى مى‌کنید. در پایان این فصل قراردادتان به پایان مى‌رسد و تیم هامبورگ اعلام کرده که هنوز تمایل به تمدید قرارداد با شما ندارد. از سوى دیگر به گوش مى‌رسد که تیم فوتبال آنیتراخت فرانکفورت علاقمند به خدمت گرفتن شماست. برای آینده‌ی خودتان در فصل آینده تا حالا چه تصمیم‌هایى گرفته‌اید و آیا مى‌توانید اخبار جدیدى بدهید.


- در مورد این مسئله من به اندازه کافى قبلا صحبت کردم. ولی یک‌بار، یک توضیح کلى بدهم که من در این هشت سالى که در هامبورگ بودم واقعا زمان خیلى خوبى را با این تیم داشتم و خیلى راضى هستم از شرایط و خیلى دوست دارم که بتوانم بازهم در این تیم بمانم. ولى باید ببینیم دیدگاه هاى باشگاهى به چه صورت است و چه برنامه ریزى براى سال‌هاى آینده دارد. فعلا تمام تمرکز من و کل تیم بر این است که هرچه زودتر از پایین جدول فاصله بگیریم و ماندنمان در دسته یک بوندس لیگا را حتمى کنیم و بعد از آن به اندازه کافى وقت هست براى اینکه ما در مورد ماندن یا رفتن از تیم هامبورگ بحث کنیم. درحال حاضر هیچ صحبتى نشده و من منتظرم که ما هرچه زودتر از این شرایط فاصله بگیریم و بعد از آن صحبت‌هاى نهایى را انجام مى‌دهیم.


* شما در کنار سابقه درازمدت در تیم هامبورگ، الان کاپیتان تیم ملى فوتبال ایران نیز هستید. حالا یک نگاهى بیندازیم به تیم ملى فوتبال ایران. با توجه به صعود به مرحله نهایى جام ملت‌هاى آسیا در تابستان سال جارى، شما وضع تیم ملى را چگونه ارزیابى مى‌کنید؟


- باید بگویم که براى من واقعا یک افتخار است که در حال حاضر بعنوان کاپیتان تیم ملى ایران هستم و این مسئولیت بزرگى است براى هر بازیکنى. امیدوارم که بتوانم از این مسئولیت با سربلندى بیرون بیایم. ما راه دشوارى را پیمودیم تا به جام ملت‌ها و به مرحله نهایى صعود کردیم و این‌بار امیدواریم آن حادثه‌اى که در چین اتفاق افتاد تکرار نشود و ما بتوانیم در فینال مسابقات بازى کنیم. با توجه به اینکه کار خیلى مشکلى است، چون همه تیم‌ها دارند کار مى‌کنند و همه سرمایه گذارى کرده اند. این دوره فکر مى‌کنم که این یکى از قوى ترین دوره‌هاى جام ملتهاى آسیا باشد. ولى فوتبال ما همیشه در سطح آسیا یکى از قدرت‌هاى اصلى بوده و من امیدوارم که بتوانیم با یک تیم خوب وارد مسابقات بشویم. چند تا بازى تدارکاتى حتما قبل از این مسابقات انجام دهیم، بتوانیم با آمادگى کامل وارد مسابقات بشویم و بتوانیم بعد از چندین سال فینال این مسابقات راه پیدا کنیم.


* آقاى برانکو ایوانکویچ چهارسال سرمربی‌گرى تیم فوتبال ایران را برعهده داشت، و مى‌توان گفت که ما یک دست خط مربى از دیدگاه تاکتیکى را در تیم ملى مى‌دیدیم با سیستم چهار، دو، سه، یک یا چهار، چهار، دو. حالا با آمدن امیر قلعه نویى سبک بازى تیم ملى فوتبال ایران بازگشته به آن حالت قدیمى و سنتى سه، پنج، دو ایرانى. آیا به نظر شما این سبک تاکتیک مطابق با فهم فوتبال روز دنیا مى‌تواند باشد؟


- تاکتیک در زمین فوتبال نمى‌توانم بگویم نقش مهمى ندارد، ولى اگر بازیکن‌ها آن وظایفى که باید انجام بدهند انجام ندهند، هیچ تاکتیکى به نظر من نمى‌تواند کمکى بکند در زمین که ما با سیستم چهار، دو، سه، یک بازى کنیم و یا با سه،پنج، دو بازى کنیم. اگر هر بازیکنى در داخل زمین وظیفه اش را به نحو احسن انجام بدهد و بازى خوب بکند، به نظر من تمام این مسایل پوشیده می‌شود و این برمی‌گردد به نظر کادر فنى تیم که چه سیستمى را انتخاب می‌کنند و ما با چه نفراتى باید بازى کنیم. من اصلا در این مقوله نمى‌توانم دخالتى داشته باشم، فقط به عنوان بازیکن در خدمت تیم ملى هستم و امیدوارم بتوانم بازى خوبى انجام دهم.


* شما در ماه ژانویه امسال در دوبى در یک بازى دوستانه تدارکاتى با تیم هامبورگ مقابل تیم ایران به میدان رفتید. چه احساسى داشتید، وقتى مقابل تیم فوتبال ایران بازى کردید؟


- این یک بازى دوستانه و تدارکاتى بود. ولى احساس واقعا ناخوشایندى بود، اینکه در مقابل تیم فوتبال کشورم بازى می‌کردم. ولى از یک طرف هم خیلى دوست داشتم مقابل تیمى بازى کنم که هیچ وقت مقابلش بازى نکرده بودم. ببینم واقعا جوان‌هاى ما در چه مرحله اى هستند که واقعا دیدم که تیم ما با توجه به اینکه نفرات جدیدى را دراختیار دارد بازى خیلى خوبى انجام داد.


* آقاى مهدوى کیا الان شما بیش از 8 سال است که در کشور آلمان هستید و طبیعتا یک مقدار از فرهنگ آلمانى را هم داخل شخصیت و فرهنگ خودتان قرار داده‌اید. با توجه به قوانین آلمان این نکته عملى است که شما بعد از 5 یا 8 سال تابعیت کشور آلمان را بگیرید، آیا تمایل به این مسئله دارید که دو ملیتى شوید و در کنار ملیت ایرانى ملیت آلمانى را هم تقاضا کنید و بگیرید؟


- سوال غافلگیرکننده‌اى است. من بعد از 5 سال، اقامت دائم گرفتم و این چیزى که شما فرمودید بعد از 5 سال، فکر نمى‌کنم. فکر مى‌کنم بعد از 8 یا 9 سال یک نفر مى‌تواند ملیت کشور دیگرى را قبول کند. ولى هنوز در مورد این مسئله فکر نکردم و فعلا اقامت دائم آلمان را دارم و هنوز فکرى در مورد این مسئله نکردم. افتخار مى‌کنم که ایرانى‌ام و در تیم ملى ایران بازى مى‌کنم. گرچه داشتن یک پاس خارجى به نظرم نمى‌تواند ایرادى هم داشته باشد. کسى که 8 یا 9 سال در یک کشورى زندگى کرده دیگر با مردم و با تمام آن مسایلى که در کشور هست آشناست، ولى هنوز به این مسئله فکر نکرده ام و اگر انشااله انجام شد، به شما هم خبر می‌دهم.


* چه مقدار فرهنگ آلمانى جزو وجود مهدى مهدوى کیا شده؟

- واقعا مسایل مثبتى است که ما باید ازش استفاده کنیم. آن نظم است که آلمانی‌ها دارند. به نظر من در دنیا بى‌نظیر است. من فکر مى‌کنم این را ما در زمین فوتبال هم گفته‌ایم، یعنى نظمى که آلمانى‌ها دارند یک چیزی است که فکر مى‌کنم در هیچ جاى دنیا نیست. من سعى می‌کنم مسایل مثبت را بگیرم و بالاخره بعد از 8 سال زندگى کردن با آلمانى‌ها، فکر مى‌کنم چیزهاى خیلى خوبى یاد گرفته‌ام و امیدوارم این تجربه‌اى که به دست آورده‌ام، جدا از همه این مسایل فرهنگى و مسایل اجتماعى، آن چیزى که در حوزه کار خودم یاد گرفتم، در مورد کار فوتبال و آن چیزى که در کشور آلمان انجام مى‌شود، بتوانم این تجربه‌هایم را به جوان‌ها که در ایران هستند و نبودند و این شرایط را ندیده‌اند، انتقال دهم.


* شما دویست‌مین بازی‌تان را در بوندس لیگا نیز پشت سر گذاشتید. چیزى که در هفته‌هاى گذشته در بوندس لیگا خیلى بحث مى‌شد این جو ضدخارجى و نژادپرستى در بین برخى از تماشاگران در داخل استادیوم‌ها است و داوران بوندس لیگا موظفند که به محض اینکه یک نوع حالت ضدخارجى در بین تماشاگران و یا حتی در بین بازیکن‌ها در داخل زمین می‌بینند، بازى را متوقف کنند و این مسئله باعث جریمه شدیدى براى تماشاگران و یا باشگاه‌هاى فوتبال بوندس لیگا مى‌شود. شما در طول فعالیت‌تان در بوندس لیگا تا حالا چه نوع موارد ضدخارجى و نژادپرستى خودتان در این استادیوم ها شاهد بودید؟


- من خوشبختانه اصلا با این مورد مواجه نشده‌ام در این 8 سال که در بوندس لیگا هستم و این مسئله جالبى نیست و بعضى موقع‌ها اتفاق مى‌افتد. در همه جاى دنیا هم هست و مخصوص آلمان هم نیست. بالاخره یک‌سرى از آدم‌ها نظر شخصى دارند. بعضى موقع‌ها در اثر فشار زیاد و در یک شرایط خاص آن را بروز مى‌دهند. ولى من خوشبختانه در این 8 سال با این مسئله مواجه نشده‌ام و صددرصد هم با این مسئله مخالف هستم و امیدوارم که اصلا این مسایل در میادین ورزشى و ورزش فوتبال اتفاق نیفتد.


* آقاى مهدوى کیا شما حتما فوتبال داخل ایران را از هامبورگ دنبال مى‌کنید. همانطور که خودتان هم شاهدش بودید، تیم فوتبال استقلال تهران، قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران، از شرکت در مسابقات جام باشگاه‌هاى آسیا هفته پیش محروم شد، بخاطر این‌که لیست بازیکن‌هایش را دیر ارسال کرده بود به کنفدراسیون فوتبال آسیا. این نکته فوق‌العاده عجیب و غریب است و براى ما قابل درک نیست. این را شما چگونه مى‌بینید؟


- این اتفاق نادرى دیگری است که در فوتبال ایران افتاده است. فکر مى‌کنم که شاید خیلى کم در دنیا این اتفاق بیفتد. من شنیدم که در آسیا سال گذشته هم یکى از تیم‌هاى شرق آسیا با این مشکل روبه رو شده، ولى واقعا یکى از اتفاقات نادر است که تیمى لیستش را دیر به کنفدراسیون فوتبال آسیا برساند و واقعا باعث تاسف بود. من هم خیلى ناراحت شدم که تیمى که یک‌سال زحمت کشیده و کادر و بازیکن هاى این تیم خیلى زحمت کشیدند تا به اینجا رسیده بودند، به این راحتى از جام باشگاه‌هاى آسیا کنار گذاشته شود. این یک مسئله ناراحت کننده است و براى سالهاى آینده یک تجربه می‌شود

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.