نماز حجله
شماری از عروس و دامادها نگاهی آسمانی به ازدواج خود ندارند هر چه هست همین شهوت جنسی است که باید ارضاء شود. بنابراین ممکن است حتی نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را نخوانند چون عروسی دارند پس فرصت کارهای آسمانی نیست در حالی که تمام کارها در دست خداوند است و اوست که قضا و قدر هر چیز را در اختیار دارد بنابراین آن دسته از عروس و دامادها که می خواهند ابعاد آسمانی زندگی مشترک را توجه داشته باشند نباید لحظه ای از خالق منان غافل شوند. اولین مباشرت جنسی یا زفاف را با روح فرشته ای انسان همراه سازیم و این مهم با معراج نماز ممکن می شود. یعنی زوجین علاوه بر آن که نماز مغرب و عشاء خود را می خوانند در حالی که وضو دارند دو رکعت نماز بخوانند که خداوند نسلی پاک و آبرومند و آبروآفرین برای عروس و داماد فعلی و پدر و مادر آینده مقرر فرماید.
نماز شب زفاف آغاز اتصال به بی نهایت برای ساختن خاندانی پاک است. شبی که اولین مباشرت با یاد و نام خداوند آغاز می شود؛ زمانی است که زوجین به یاد خداوند هستند و برای او عمل می کنند خداوند نیز به یاد آنهاست و خداوند هرگز در وعده خود تخلف نمی کند. نماز حجله نیایش شکوهمند عاشق و معشوق و تطبیق عشق مجازی با عشق حقیقی است. تلفیق دو روح برای ساختن یک روح دیگر با ذکر و نام خداوند خالق، فضایی آسمانی و جوی روح افزا می آفریند که به عشق بازی عابدانه می رساند. عبادت یعنی بندگی خداوند و بندگی خداوند یعنی هر گفتار و رفتاری که برای خداوند باشد و زفاف نیز از این قلمرو خارج نیست. چرا زفاف تنها بر روی حیوانی انسان در آمیزش دو جنس مخالف تعریف شود! چرا بعد الهی و آسمانی و عرفانی نداشته باشد؟ چرا همین کار نوعی عبادت حضرت دوست برای ساختن بهتر نباشد؟ عروس و داماد به نماز می ایستند تا نشان دهند سرگردان نیستند بلکه هدف دارند و هدف آنان خداست که در نتیجه تحویلی نسلی شایسته را به همراه دارد.
ب: مستحبات مباشرت
مباشرت عملی است که انسان در طی مسیر عمر خود بعد از ازدواج ناگزیر آن را تجربه خواهد کرد و اسلام داده ها و معارف فراوانی درباره این مهم بیان کرده است، که بعضا توسط علم کشف شده است. ولی بسیاری از آن معارف همچنان به لحاظ حکمت و فلسفه ناشناخته است اما عده ای که معتقد هستند و می خواهند تا آنجا که ممکن است مباشرت را با ترجیحات معارف دینی همراه سازند، مطالب ذیل را پیگیری کنند و شاید برای اولین بار بسیاری از این معارف به سمع و نظر خوانندگان محترم می رسد. مستحبات مباشرت به لحاظهای متعددی قابل بررسی و مطالعه است، به ویژه آن که اگر مباشرت برای فرزنددار شدن و ساختن نسل آینده باشد. ما برای خیلی از کارها ارزش و اهمیت قائل هستیم. اما برای بچه دار شدن شاید لحظه ای تامل نکنیم و این بسیار دور از انصاف است در حالی که تکوین و شکل گیری متاثر مستقیم از نحوه شکل گیری لقاح سلولهای جنسی و تشکیل زیگوت است اضطرابها و استرسها یا آرامش و توجه و خداوند هر یک به نوعی در تشکیل سلول تخم موثر است. چگونه ممکن است والدین به این امور مهم توجهی نداشته باشند و تنها با فکر صرف لذت جویی جنسی انتظار بچه کامل و مطلوب را داشته باشند!؟
زمانها و موقعیت
بعد از بیان زمانها و موقعیت های مکروه و حرام مباشرت جنسی اکنون به زمانها و موقعیت هایی می پردازیم که رجحان و استحباب دارد.
سالها از فصلها و فصلها از ماهها و ماهها از هفته ها تشکیل می شوند و با بررسی روزهای هفته زمانهای راجح و مناسب مباشرت را مورد مطالعه قرار می دهیم. در وصایای پیامبر اسلام (ص) به حضرت علی (ع) می خوانیم که شب دوشنبه وقت مناسبی برای مباشرت است. زیرا اگر فرزندی خداوند در آن شب مقدر کند حافظ قرآن می شود و به قسمت الهی خشنود و راضی خواهد بود.
چنانچه شب سه شنبه مباشرت واقع شود و فرزندی حاصل شود پیامبر (ص) فرمود: شهادت روزیش گردد و پس از آن که به توحید خداوند و نبوت من شهادت داد خداوند با مشرکان عذابش نکند و دهانش خوشبو باشد؛ او رحم دل و دست و دل باز شود و زبانش از دروغ و تهمت و بهتان پاک باشد. فرزندانی که در اثر مباشرت شب پنجشنبه متولد شوند، حاکم یا عالم شوند و اگر در روز پنجشنبه به هنگام رفتن خورشید از وسط آسمان مباشرت واقع شود و فرزندی درست شود شیطان به او نزدیک نشود و پر فهم باشد و خداوند سلامت دین و دنیا روزیش سازد و اما شب جمعه چنانچه مباشرت برای بچه دار شدن واقع شود، سخنگو و خطیب شود و در شب جمعه پس از عشاء مباشرت برای بچه دار شدن بسیار مناسب است، زیرا فرزند از ابدال شود و اگر روز جمعه پس از عصر نزدیکی برای فرزنددار شدن انجام شود و فرزندی حاصل شود دانشمند معروف و شهیر شود.
حضرت رسول (ص) به حضرت علی (ع) فرمود توصیه مرا حفظ کن همان طور که من از برادرم جبرئیل حفظ کردم. (مکارم الاخلاق ج 2ص 404)
بنابراین پیشنهاد می شود که وقت عروسی عصر پنجشنبه باشد که شامگاه جمعه را زوجین در منزل خود سر کنند، نه این که عروسی روز جمعه باشد و شامگاه شنبه زوجین به خانه بخت روند. در عین حال زوجین باید به زمانها و موقعیتهای حرام و مکروه مباشرت جنسی توجه داشته باشند.