اطلاعات جالب و خواندنی درباره فوتبال

مجموعه اطلاعات جالب و خواندنی درباره فوتبال و مسابقات جام جهانی

فوتبال

فوتبال یکی از پرطرفدارترین و متداول ترین بازیهای تیمی جهان است. فوتبال در بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی و اروپا ورزش ملی به شمار می آید.فوتبال در زمینی بازی می شود که طول آن بین 91/4 تا 119 متر ( 100 تا 130 یارد ) است . در هر طرف زمین دروازه ای نصب شده که ارتفاع آن 2/4 متر ( 8 پا ) و فاصله بین دو تیر آن 7/3 متر ( 24 پا ) است.
هر تیم ده بازیکن و یک دروازه بان دارد. فقط دروازه بان می تواند به توپ دست بزند آنهم فقط در محوطه ای به ابعاد 40 در 16 متر در اطراف دروازه که به محوطه 18 قدم معروف است . بازی را داور اداره می کند. تصمیمات داور در تعبیر و اجرای مقررات قطعی است.

تاریخچه توپ فوتبال

عده ای معتقدند که در دوران اولیه زندگی بشری انسان با قلوه سنگها فوتبال بازی می کرد! این تصور چندان عجیب نیست چون جنس برخی از توپهای اولیه از سنگ بود!
تاریخچهء پیدایش توپ نشان می دهد که در زمانهای قدیم سنگ مدوری را به جای توپ امروزی به کار می بردند. اگر چه با این سنگ غلطان خو می شد توپ بازی کرد ولی بسیار خطرناک بود و به اصطلاح سر می شکست!
بعدها به جای سنگ از چیزهایی مانند استخوان مدور و چوب سوخته ساییده شده استفاده می کردند.
قدم مهم بعدی اختراع توپ نرمی بود که با بهم بستن الیاف و یا مواد دیگری مانند علف , نی و حتی برگ درختان به وجود آمد. در افریقا و آمریکای جنوبی از کائو چو توپ ساخته شد .
در معابد مصر توپهائی بدست آمد که از پوست حیوانات ساخته شده بود و داخل آنرا با یونجه پر کرده بودند . ولی توپ به صورتی که امروزه مشاهده می شود و از اختراعات قرن اخیر است.

فوتبال در تمدنهای کهن

هر گز هیچ ورزشی با این سرعت شیوع پیدا نکرده است ... و هرگز هیچ بازی دیگری نتوانسته است انبوه مردم را تا این حد شیفته خود کند ... چه فوتبال در عرض چند سال در سر تا سر دنیا برای خودش برتری و سیادتی پیدا کرده است که در تاریخ ورزش جهان بی سابقه است.
توپ بازی از اختراعات قرون اخیر نیست.
در واقع گذشته از آنکه در تمدنهای کهن از این بازی خبر داشتند, چینی های ادوار گذشته حتی اقوام و ملل اولیه نیز توپ بازی را می شناختند.

فوتبال چینی

دوهزارو پانصد سال پیش از میلاد مسیح فوتبال در چین عزت و حرمتی داشته است و مخصوصا در محافل نظامی آن سرزمین یکی از بهترین ورزشها برای تقویت عضله ها شمرده می شده است.
قرنها پیش در سرزمین پهناور چین امپراطوری حکومت می کرد به نام هوانک متین که بیش از هرچیز به سلامت و نیروی جسمانی سپاهیان خود اهمیت می داد و بر اساس همین فکر بازی تسوه کوه را ابداع کرد.
این بازی یکنوع بازی دسته جمعی بود که در زمین مسطح و وسیعی انجام می گرفت, بازیکنان به دو دسته تقسیم می شدند و توپی را که از هشت تکه چرم بهم دوخته شده و میانش را با پر یا چرم پر کرده بودند مورد استفاده قرار می دادند و هر دسته تلاش می کردند که آن را از خط مرکزی دسته دیگر بگذرانند.
عده ای نیز معتقدند که این بازی پدر فوتبال امروزی است. بهرحال در آن هنگام بازی تسوه کوه فقط به سپاهان اختصاص داشت و مردم عادی از این بازی محروم بودند.
در قرن ششم میلادی این بازی از چین به ژاپن راه یافت و تنشی تنو ولیعهد ژاپن علاقهء آتشینی به آن پیدا کرد ... و هنوز چندان زمانی نگذشته بود که به عنوان کماری بازی دلخواه خانواده های بزرگ و اعیان و اشراف آن کشور شد. و هنوز هم که هنوز است دو باشگاه در آن کشور این بازی را به همان نام قدیم خود کماری حفظ کرده اند ... با این تفاوت که بازی کماری تنها در جریان بعضی از جشنها که رنگ مذهبی دارد و مراسم آن در جوار معبد ها برگزار می شود صورت گیرد ...
کماره در واقع به آئین مذهبی ارتباط دارد . توپ که از پشم و پیله حیوانات پر شده است بدست کشیش معبد مجاور به میان زمین بازی آورده می شود و بازیکنان لباسهای پر شکوهی که یادگار ایام گذشته است به تن می کنند.و طبق قاعده بازی توپ باید مدت بیست دقیقه در هوا بماند و هرگز به روی زمین نیفتد ... چنین بازیهایی در هند و اندونزی هم رواج دارد.

خورشید بازی در مصر

در مورد فوتبال و چگونگی پیدایش آن بحث و جدل زیاد است. محققی نوشته است : در افسانه های اساطیری مصر قدیم آمده است که مصریان به وجود رب النوع روشنایی اعتقاد داشتند و تصور می کردند که خدای روشنایی در کهکشان زندگی می کند و کاری که بعهده ی اوست این است که نیمه شب به سراغ کره خورشید برود و آن را طوری در پهنهء آسمان بغلطاند که در مدتی معین که همان روز است نور آن همه زمین را روشن کند ... چون در روی زمین یک حشره که همان سوسک سرگین خوار است همین کار را منتها با گوله ای سرگین از اوایل صبح تا هنگام غروب انجام می دهد به نظر مصریان این سوسک که در مصر قدیم معروف به اسکارا بوش بود مظهر خدای روشنایی بود و خود سوسک و فرعون نیز برای تجلیل از اسکارابوش ترتیب نوعی بازی را داده بود که وسیله آن بازی یک گوی بزرگ بود و بازیکنان که دو دسته بودند یکدسته سعی داشتند این گوی بزرگ را به خانه اش برسانند و دسته دیگر که روح خبیثه بودند سعی در جلوگیری از این کار را داشتند .
این بازی سخت مورد توجه مصریان قدیم بود و به آن خورشید بازی می گفتند . آن خورشید بازی بعدها به اروپا نیز رخنه کرد و بیش از همه جا در فرانسه گل کرد به طوری که ژودو تسولیل یعنی بازی خورشید و یا خورشید بازی در قرن سیزدهم و چهاردم میلادی در فرانسه رواج داشت ....

فوتبال در یونان قدیم

یک محقق آمریکایی به نام آبراهام لوشفر یونان قدیم را مهد اولیه ی فوتبال می داند و در رساله ای که به همین منظور نوشته آورده است که اسپارتی ها مبتکر اصلی فوتبال امروزی هستند و بازی با توپ به وسیله ی پا جزو تعلیمات نظامی هر اسپارتی بود. همه مردان اسپارتی از بدو تولد سرباز دولت بودند و این سربازی تا آخر عمرشان ادامه داشت. یک پسر اسپارتی تا دو سالگی نزد مادرش می ماند تا با شیر او تغذیه کند و برای این دو سال نیز مادر او پول شیر از دولت می گرفت. از دو سالگی به پرورشگاههای مخصوص می رفت و از 7 سالگی وارد مدرسه نظامی می شد. تا با فنون جنگی آشنا شود و یکی از این فنون توپ بازی بود ... توپی که باید وارد دروازه می شد منتها دروازه ی فوتبال اسپارتی ها فقط یکی بود و بازیکنان نیز فقط یک تیم بودند! و می بایست توپ را هر طوری شده وارد دروازه کنند و به هر کاری مجاز بودند,دویدن,پریدن,کشتی گرفتن,توپ را با دست پرتاب کردن,توپ را گرفتن و دویدن! این بازی را که بعدها از اسپارت به همه جای یونان سرایت کرد اسفروماجیا می گفتند که معنی آن به یونانی نبرد به خاطر توپ است و جالب اینکه افلاطون فیلسوف و حکیم بزرگ یونانی نیز این بازی را دوست داشت و آن را بازی میکرد.وی در یکی از رسالاتش نوشته بود که اسفروماجیا مفیدترین تعلیمات نظامی است و تعلیمات نظامی نیز برای هر مرد یونانی واجب ترین واجبات است.

فوتبال در قرون وسطی

هنوز این نکته روشن نشده است که اصول و قواعد فوتبال در قرون وسطی و در اوایل قرون جدید چه بوده است ... نخستین ذکری که از این بازی به میان می آید مربوط به سال 1349 میلادی است و آن زمانی است که ادوارد سوم از خدمهء پادشاهی خواستار می شود که از این سرگرمی بیهوده که مانع تمرین تیر اندازی با کمان می شود دست بردارند . و محتمل است که منظور سلف او (ادوارد دوم) نیز در مقام منع توپ بازی یا به زبان دیگر منع استفاده از توپهای پر سر و صدا اشاره به همین بازی فوتبال بوده باشد...
شارل دوکانژ که از سال 1610 تا 1668 می زیسته است در کتاب خود از توپ درشتی یاد می کند که در (پیکاردی) با آن بازی می کرده اند و برای بازی کردن با آن از پاها استفاده می کرده اند .... این نکته نشان می دهد که مردم در آن زمان از بازی فوتبال خبر داشته اند و چه در این سوی دریای مانش و چه در آن سوی دریای مانش از سالها پیش به این بازی می پرداخته اند . طبق اشاره هایی که در اسناد بدست آمده وجود دارد می توان خیال کرد که ابتدا توپ را به هوا پرتاب می کرده اند و آن وقت بازیگران یا رقبایی که حضور داشته اند جد و جهد می کرده اند تا توپ را به تصرف بیاورند و به زمین خودشان ببرند نه اینکه خواسته باشند آن را به داخل زمین حریف ببرند.
مسابقه ها اغلب در میان دهکده هایی نزدیک صورت می گرفته و اغلب در جریان مسابقه هم زد و خوردهایی روی می داده است و به همین سبب هم منتقدانی درباره ی آن گفته اند: ورزشی را که این همه بی فایده است و در خلال آن لگدهایی به زانو می خورد و استخوانهایی می شکند ورزش تندرستی نمی توان نام داد ... سپس ورزشی که در زمان گذشته اینهمه عامه پسند و محبوب بود ناگهان وجهه خود را نزد دوستدارانش از دست داد ... تا آنجایی که محققی در سال 1801 نوشت: فوتبال که در زمان گذشته اینهمه محبوب بود امروز دیگر از آنهمه شیفتگی و ستایش برخوردار نیست و روز به روز از رونقش کاسته می شود.

فوتبال در دورهء رونسانس

اما در ایتالیای دوره ی رونسانس وضع چنین نبود و حتی بسیار مانده بود که چنین پیش بیاید. (آنتونیو اسکائینو) نخستین کسی است که کتابی به عنوان (کتاب توپ بازی) در سال 1555 انتشار داد .... این کتاب که عموما از بازیهای توپ حرف می زند از فوتبال هم سخن به میان می آورد و مجموعه قواعد آن را هم بیان می کند.مختصری از این قواعد بقرار زیر است:
توپی که بکار برده می شد پر از باد بود و حداکثر 10 اونس وزن داشت. طول زمین بازی چندان بود که انسان هر چه نیرومند می بود نمی توانست سنگی را از این سر به آن سر زمین بیندازد. بعکس عرض زمین معادل نصف طول آن بود .... خود بازی هم تا اندازه ای به رگبی امروز شباهت داشت. تعداد بازیکنان نیز از 20 تا 40 نفر متغیر بود.
در این سر و آن سر زمین تیری جای داده میشد....هر گروهی لباس متفاوت داشت ... برای آنکه بازی آغاز بشود توپ را به وسط زمین می آوردند و برای شروع بازی قرعه کشی می کردند . هر یک از دسته ها برای خودش کاپیتان داشت ... و ترتیب و آرایش دسته ها محسوسا مثل امروز بود.

پیدایش جام جهانی

فوتبال در اواخر قرن نوزده در همه اروپا بازی میشد و هر جا هم قوانین و مقررات خاصی داشت تا اینکه در سال 1863 انجمنی به نام انجمن فوتبال در انگلیس تشکیل شد و اولین قوانین فوتبال وضع شد و به دنبال آن در سال 1870 در انگلستان تعداد بازیکنان هر تیم مشخص گردید .
در سال 1904 (فدراسیون جهانی فوتبال) تاسیس شد, دو سال بعد از این تاریخ (انجمن فوتبال) انگلیس نیز به این فدراسیون پیوست ولی پس از جنگ جهانی اول به خاطر بخاطر اینکه نمیخواست با دشمنان پیشین خود مثل آلمان ,اتریش و مجارستان همکاری داشته باشد خود را از فدراسیون جهانی فوتبال کنار کشید ولی مجددا در سال 1924 به آن ملحق شد.
جام جهانی شاید مهمترین واقعه در تاریخ فوتبال باشد که از سال 1930 در (مونته ویدئو)اروگوئه برای اولین بار مسابقات جهانی فوتبال آغاز شد . جام جهانی نخست به نام مبتکر و بانی فرانسوی آن (جام ژول ریمه) نامیده شد. این مسابقات هر چهار سال یکبار صورت می گیرد.

دو دوره ای که مسابقات انجام نشد

بازیهای فوتبال جام جهانی از سال 1930 میلادی شروع شده و با احتساب هر 4 سال یکبار می بایست در طول این 76 سال 20 دوره بازی انجام شده باشد اما دوره فعلی دوره هجدهم بازیهاست. پس دو دوره دیگر چه شده است؟ این دو دوره می بایست در سالهای 1942 و 1946 انجام میشد که در سال 1942 چون جنگ بین الملل دوم در جریان بود و دنیا در آتش و خون دست و پا می زد طبعا هیچکس حال و حوصله مسابقه فوتبال نداشت و در 1946 نیز چون تازه جنگ تمام شده بود ملتها و دولتها سرگرم جمع و جور کردن خود بودند, وقتی برای برگزاری مسابقات و تماشای آن نداشتند به همین جهت دو دوره بازیها برگزار نشد!

قهرمانان دوره های مسابقات جام جهانی
 

 اروگوئه

1930

دوره  اول

ایتالیا

1934

دوره  دوم

ایتالیا

1938

دوره  سوم

اروگوئه

1950

دوره  چهارم

آلمان

1954

دوره  پنجم

برزیل

1958

دوره  ششم

برزیل

1962

دوره  هفتم

انگلیس

1966

دوره  هشتم

برزیل

1970

دوره  نهم

آلمان

1974

دوره  دهم

آرژانتین

1978

دوره  یازدم

ایتالیا

1982

دوره  دوازدهم

آرژانتین

1986

دوره  سیزدهم

آلمان

1990

دوره  چهاردهم

برزیل

1994

دوره  پانزدهم

فرانسه

1998

دوره  شانزدهم

برزیل

2002

دوره  هفدهم

؟

2006

دوره  هجدهم

چند نکته از مسابقه های جام جهانی فوتبال

پر گل ترین دوره جام جهانی

در جام جهانی 1954 سوئیس, در 26 بازی 140 گل به ثمر رسید و معدل گل هر بازی بالای 5 بود.

کم گل ترین دوره جام جهانی

در جام جهانی سال 1990 ایتالیا در 52 بازی تنها 115 گل به ثمر رسید که معدل گل هر بازی فقط 2/21 بود. پائین آمدن تعداد گلها تا اندازهء زیادی از زیبایی مسابقه های جام 90 کاست و این احتمال پدید آمد که فوتبال تماشاگران خود را از دست دهد. به همین دلیل فیفا به فکر چاره افتاد و تصمیمهای تازه ای گرفت که یکی از مهمترین آنها در نظر گرفتن سه امتیاز برای هر پیروزی در جام جهانی 94 بوده است که نتیجهء مثبتی به بار آورده است.

کم تماشاگر ترین دوره

اولین دوره جام جهانی که در اروگوئه برگزار شد تا به امروز کم تماشاگرترین دورهء این جام بوده است که تنها 434500 نفر از کل بازیها دیدن کردند.در آن دوره سیزده تیم به رقابت پرداختند که در نهایت تیم اروگوئه با پیروزی چهار بر دو در مقابل آرژانتین به مقام قهرمانی رسید.

محبوبترین بازیکن

بی تردید (پله) ستارهء فوتبال برزیل محبوبترین فوتبالیست تاریخ جام جهانی است.بسیاری از کارشناسان او را بهترین فوتبالیست تاریخ جام جهانی برگزیده اند و بعد از او (بکن باوئر) را در ردیف دوم قرار داده اند. (پله) معروفترین فوتبالیست جهان هم به شمار می آید. او در جامهای جهانی 66,62,58 و 70 تیم ملی برزیل را همراهی کرد و با این تیم سه بار فاتح جام جهانی شد.

موثرترین بازیکن

(دیه گو مارادونا) موثرترین بازیکن تاریخ جام جهانی است.او در جام جهانی 1978 یک تنه نیمی از بار تیم آرژانتین را بدوش کشید و این تیم تنها با داشتن مارادونا توانست به جام جهانی دست یابد. مارادونا در جام جهانی 90 هم تیم شکست خورده و آشفته آرژانتین را نجات داد و این تیم را به مقام دوم جهان رساند. همچنین بعد از شکست 5 بر صفر آرژانتین در برابر کلمبیا در بازیهای مقدماتی جام جهانی باز هم برای نجات این تیم وارد میدان شد و تیم کشورش را به جام جهانی رساند. او در دور اول جام جهانی 94 هم عامل اصلی حرکت و پیروزی آرژانتین و صعود این تیم بوده است.

بهترین گلزن جام جهانی

عنوان بهترین گلزن جام جهانی به (ژوست فونتن) فرانسوی تعلق دارد که در جام جهانی 1958 با سیزده گل زده به مقام آقای گلی دست یافت.

پر آقای گلترین دوره

جام جهانی 1962 شش آقای گل داشت. چهار نفر از این شش نفر از مجارستان,شوروی,شیلی,و یوگسلاوی بودند.گارنیشا و واوا از برزیل هم دو نفر دیگر بودند. به این ترتیب , برزیل تنها کشوری است که در یک دوره جام جهانی دو نفر آقای گل داشته است. هر یک از شش آقای گل جام جهانی سال 1962 چهار گل به ثمر رساند.

حساسترین پنالتی

در مسایقه نهایی جام جهانی 1978 آرژانتین تیمهای هلند و آرژانتین در مقابل هم قرار گرفتند . مسابقه تا ده دقیقه آخر یک بر یک مساوی بود . در این دقیقه داور یک پنالتی به نفع هلند اعلام کرد. به ثمر رساندن پنالتی یعنی پایان بازی و پیروزی هلند و فتح جام جهانی برای این تیم . اما در ناباوری همگان , هلندیها این پنالتی را به هدر دادند و بازی به وقت اضافی کشیده شد. در وقت اضافی آرژانتین دو گل به ثمر رساند و در نهایت با نتیجه 3 بر 1 فاتح مسابقه شد و آرژانتینی ها برای اولین بار به فتح جام جهانی فوتبال نائل شدند.

بیشترین گل در مرحله نهائی

تیم ملی فوتبال مجارستان در دوره نهائی جام جهانی 1954 , 27 گل به ثمر رساند که تا به امروز هیچ تیمی نتوانسته حتی به آن نزدیک شود. در جام 1954 مجارستان ده گل وارد دروازه السالوادور کرد که این هم یک رکورد در تاریخ جام جهانی است . بهترین نتیجه جام 54 را هم مجارستان با پیروزی 8 بر 3 مقابل آلمان بدست آورد اما در مسابقه نهایی با نتیجه 3 بر 2 از همان تیم آلمان شکست خورد.

سریعترین گل

سریع ترین گل در طول تاریخ جام جهانی را (اول نیبرگ) مهاجم تیم ملی سوئد در کمتر از سی ثانیه بعد از شروع بازی, وارد دروازهء تیم ملی مجارستان در جام جهانی 1938 کرد. در جام جهانی 78 آرژانتین هم , در مسابقه ایتالیا و فرانسه دروازه ایتالیا در ثانیه 31 بازی باز شد.

فوتبال در ایران

بازی فوتبال از حدود هشتاد سال قبل در ایران معمول شد و پیش از همه شاگردان مدارس به این بازی پرداختند . اولین مجمع فوتبال ایران در سال 1299 دایر گردید . اولین مسابقه ای که تیم ایران با یک تیم خارجی داد با تیم باکو در سال 1308 بود که در این مسابقه شانس برد نداشت.
در سال 1322 فدراسیون فوتبال در ایران تشکیل شد و از هنگامی که به بازیهای میدانی از جمله فوتبال توجه بیشتری شد فوتبال ایران کم کم جانی گرفت و ظرف چند سال به پیشرفتهای چشمگیری نایل آمد. به طوری که اولین پیروزی رسمی قاره ای به مسابقات (جام آسیایی) نصیب ایران شد و کشور ما عنوان برنده جام آسیا را کسب کرد.

ایران در مسابقات جام جهانی فوتبال

تیم ملی فوتبال ایران برای اولین بار در سال 1978 توانست وارد مسابقات جام جهانی آرژانتین شود. ایران برای رسیدن به این مرحله راه دور و درازی پیمود , مهمانهای زیادی را در خانه پذیرایی کرد به مهمانیهای زیادی رفت تا سرانجام وقتی در استادیوم آزادی (غفور جهانی) مهاجم لاغر اندام و تیز پای شمالی, گل پیروزی تیم ایران را وارد دروازه میهمانش (استرالیا) کرد جواز ورود به آرژانتین را امضاء شده دریافت کرد.
ایران در مسابقات سال 1974 میلادی که در آلمان برگزار شده بود که در آخرین مسایقه توسط همین استرالیا حذف شده بود و استرالیا گر چه جزو قاره اقیانوسیه است اما از آنجا که به هر علتی در فدراسیون بین المللی فوتبال جزو سهمیه آسیا منظور شده بود و رقابت اصلی از ابتدای مسابقات مقدماتی نیز میان همین دو تیم یعنی استرالیا و ایران بود که همه را درو کردند و در آخرین مرحله ایران باخت و استرالیا روانه آلمان شد . برای گرفتن انتقام تیم ایران چهار سال صبر کرد و باز استرالیا جزو سهمیه آسیا شد اما اینبار ایران پیروز شد و به آرژانتین رفت.
در آرژانتین ایران جزو گروه (4) همراه با هلند و اسکاتلند و پرو قرار گرفت. در این مسابقه ایران 3 بر 0 از هلند و 4 بر 1 از پرو شکست خورد و با اسکاتلند یک بر یک مساوی کرد که گل اسکاتلند را نیز یار خودی یعنی (آندرانیک اسکندریان) وارد دروازه ایران کرد که به خاطر همین اشتباه مطبوعات فکاهی آن زمان به او (آندرانیک اسکاتلندیان) لقب دادند و به هر تقدیر پرونده ایران در جام جهانی با دو شکست و یک مساوی (8 گل خورده و دو گل زده) بسته شد و از گروه 4 هلند و پرو صعود کردند.
بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی 1978 آرژانتین عبارت بودند از : ناصر حجازی - حسین کازرانی - حسن نظری - منصور عبداللهی - آندرانیک اسکندریان - علی پروین - حسن روشن - غفور جهانی - قاسم پور - نایب آقا - صادقی و عادلخانی
رهبری تیم ملی در این مسابقات با (حشمت مهاجرانی) بود.

در سال 1376 نیز تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران بعد از بیست سال برای دومین بار با شکست دادن تیم ملی فوتبال استرالیا در یک بازی بسیار تماشایی و نفس گیر توانست به شانزدهمین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال (1998) فرانسه راه پیدا کند. تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در بازیهای مقدماتی راه پرفراز و نشیبی را را پیمود و در لحظاتی که امید کمتری به موفقیت این تیم بود با لطف و عنایت خاص خداوند و غیرت و ارادهء بازیکنان بطور معجزه آسایی بیرق پیروزی را بر دست گرفت و میلیونها ایرانی داخل و خازج کشور را به وجد آورد و موجی از خوشحالی براه انداخت.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.