انتشار نسخه فارسی خاطرات مشرف در افغانستان

در خط آتش ،خاطرات رئیس جمهور پاکستان، پرویز مشرف است که توسط بنگاه انتشاراتی میوند کابل منتشر شده است

انتشار آثار فارسی به خصوص در زمینه های تاریخی در افغانستان همیشه محدود بوده اما به هیچ روی قابل صرف نظر کردن نیست. در این کشور، اکنون کار انتشار کتاب اندکی به پیش رفته است. سابق براین افغانها آثار فارسی خود را در ایران یا پاکستان چاپ می کردند اما اکنون به نظر می رسد راه چاپ آنها در افغانستان گویا هموارتر شده است.

به گزارش کتابخانه تاریخ اسلام و ایران، کتاب «در خط آتش» یکی از جدیدترین آثاری است که توسط بنگاه انتشاراتی میوند در کابل به چاپ رسیده است. این کتاب خاطرات پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان است که زندگینامه خود را به ضمیمه مرور بر مهم ترین تحولات سیاسی پاکستان طی چند سال گذشته بیان کرده است.

طبعا بخش های نخستین آن بیشتر جنبه فردی دارد اما هرچه به دوران ریاست وی بر ستاد مشترک و فرماندهی ارتش و سپس کودتا و گرفتن پست ریاست جمهوری نزدیک می شود، جالب تر و خواندنی تر می شود.

وی در شانزدهم نوامبر سال 2002 مقام ریاست جمهوری را در دست گرفت. طبعا مدعی است که همه چیز در قالب دمکراتیک آن هم به بهترین صورت آن انجام پذیرفته است.

با واقعه یازدهم سپتامبر تغییرات عجیبی در دنیای جدید آغاز شد و پاکستان به عنوان مرکز تروریسم نقش محوری داشت.

در اخبار این روزها – اسفند 85 - دیدیم که به هر حال یک پاکستانی به نام خالد شیخ محمد مسوولیت یازدهم سپتامبر را پذیرفت. وی مرد شماره سه القاعده تا پیش از سال 2003 بوده است.

در تمام جریان تررویستی القاعده نیروهای عرب عربستانی و پاکستانی حضور قاطع داشته اند. رتبه بعد از یمنی ها و سپس از مصر و نقاط دیگر بوده است. مهم تر نقش دولت پاکستان در حمایت تام و تمام از طالبان طی سالهای سال بوده است.

فصل بیستم این کتاب (از بخش چهارم) در باره جریان های پس از یازدهم سپتامبر و مسوولیتی است که جناب ایشان در مبارزه با تروریسم بر عهده گرفته است.

فصل بیست و یکم کتاب شاید از همه مهم تر باشد زیرا اختصاصا مروری بر اطلاعاتی است که وی معتقد است با استفاده از نظام اطلاعاتی پاکستان در باره ملاعمر و بن لادن در اختیار می گذارد. دو شخصیتی که طی یک دهه گذشته شخصیت های دوگانه ای برای بسیاری از مردم جهان و مبهم برای غالب مردم دنیا بوده اند.

وی با اشاره به این که ما به همراه امریکا و سعودی مجاهدین افغان را علیه نیروهای شوروی تجهیز کردیم می نویسد که فکر نمی کردیم که با خاتمه جهاد چگونه می توان این افراد را به زندگی مثمر و عادی سوق داد. این اشتباه بزرگی بود که برای افغانستان و پاکستان خیلی گران تمام شد و امریکا هم به آن بی توجهی کرد. وی می گوید طالبان پدیده تازه بعد از شوروی نبودند آنها از سوی همان آموزگاران در همان مدارس دینی آموزش یافته بودند که مجاهدین تولید شده بودند.

مشرف تأیید می کند که طالبان مورد حمایت کامل دولت پاکستان بود و تمام تلاش پاکستان این بود تا نشان دهد که با حمایت از طالبان منافع سیاسی پاکستان در منطقه را افزایش دهد. از سال 1996 عرب های زیادی که بعد از جهاد افغانستان به کشورهایشان بازگشته بودند دوباره به افغانستان آمدند. شمار زیادتری از افرادی با این مدل فکر از بنگلادشی ها، چچنی ها، ایغوری های چینی و ... راهی افغانستان شدند. تروهای القاعده در سفارت خانه های امریکا در کنیا و تانزانیا در سال 98 آغاز شد و کم کم خطر این گروه برای امریکایی ها مطرح گردید. به تدریج القاعده موضع ضد سعودی هم گرفت و این در حالی بود که همچنان با مقامات پاکستانی در تماس بودند. تا آن که بالاخره واقعه یازدهم سپتامبر رخ داد و طالبان با تحویل ندادن بن لادن افغانستان را آماج حمله امریکایی ها قرار دادند.

سیر داستان نشان می دهد که پاکستان تا چه اندازه در تمام این قضایا حضور مداوم و جدی داشته است. اساسا روی کار آوردن مشرف برای پایان دادن به این نقش بوده و تلاش امریکایی ها برای مهار کردن تروریسم طالبان و پاکستان به دست مشرف بوده است.

وی سپس شرحی از زندگی گذشته بن لادن به دست داده و به مهم ترین مقاطع زندگی سیاسی وی از سالها پیش از روی کار آمدن طالبان اشاره می کند.

وی در فصل های بعدی به بحث در باره کشیده شدن جنگ به پاکستان، تعقیب جنایتکاران، تنگ ساختن دام، القاعده در کوهستانها، سازگاری تروریسم با دین و در نهایت مروری بر پاکستان جدید هسته ای، آزادی زنان، دیپلماسی نوی پاکستان و مسائلی از قبیل زلزله و رسیدگی دولت به زلزله زدگان دارد.

مقدمه مشرف بر این کتاب از اول اگوست 2006 است و مترجم مقدمه اش را در زمستان 1385 نوشته و بنابرین اثر کاملا تازه و جدید است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.