ریشه کلمه جهنم


ریشه کلمه جهنم

َریشه شناسی "جهنم"
"جهنم" شکل عربی شده ی واژه ی "گِهینُّم" [Gehinnom] در زبان عبری است — زبان ِ کهن تر و از همان شاخه ی زبان های سامی در منطقه ی بین النهرین — و به معنی:
"دره ی پسر هینّوم" [“Valley of the Son of Hinnom”]

این دره در شهر اورشلیم، و در جنوب کوه صهیون واقع است، که در زمان های قدیم محل سوزاندن زباله های شهر بوده. بعد ها، افراد آن منطقه، بر اساس اعتقاد خود، جنازه ی کسانی را که از رستگاری نومید شده بودند، مثل آدمهایی را که دست به خودکشی می زدند، در این مکان می سوزاندند.

اما اتفاق های دیگری هم در این منطقه رخ می داد. محل عبادت آن دسته از قوم بنی اسرائیل هایی بود که به دین های کنعانی و فنیقی ایمان داشتند و پیکره هایی از خداهای آنها را — مانند، "مُلِک" [Molech] و "باآل" [Ba’al] — در این دره ساخته بوده و عبادت می کردند.

ولی اندک اندک، نادانی قوت گرفت و منجر به پی آمدهای دهشناکی شد، و آنها در آن مکان، قربانی کردن را شروع کردند، و روزی، شخصی به نام هینّوم [Hinnom] ، فرزند خود را در آنجا قربانی کرد، و از آن پس، آن نقطه را
"دره ی پسر هینّوم" نامیدند.
Gey Ben-Hinnom /ĝ-ben-hinnōm/
"valley of the son of Hinnom"
بعدها، واژه ی "پسر" [ben] نیز از آن کم شد، و به "گِهینُُّم" ]"دره ی هینّوم" [Gehinnom] کوتاه شد.

اینکه در ابتدا، آن دره، برای مردم، محلی برای از بین بردن زباله های خود بوده، و بعد، از روی خرافات و نادانی، آن را به عبادت گاه و قربان گاه تبدیل کرده اند؛ یا اینکه، بر عکس، از عبادتگاهی به زباله دانی پیشرفت کرده، خیلی آشکار نیست، و بسته به گمان و بینش ما دارد.

اما، شاید نکته مهم این باشد که کل این ماجرا ها، بعد از سلیمان و داودِ قصه های سامی ها شروع می شود که مربوط به سه هزار سال پیش اند، و می توان منشا"گِهینُّم" را در زبان پارسی کهن یافت. چرا که بسیاری از واژگان و آئین های زبان و فرهنگ آریایی، در دوران های بعدی، به زبان و فرهنگ ِ مردم منطقه های دیگر از جمله یونانی و عبری راه پیدا کرد.
واژه ی اوستایی گَئِثانَنی [gaeθānani] که در زبان ِ کهن ِ سانسکریت هم با کمی دگرگونی ِ آوایی وجود دارد، در بر گیرنده ی ریشه ی واژگانی مانند "گیتی"، "کیهان" و"جهان"، و به معنای "جهان های زیرین" است که به باور آریایی ها به هفت طبقه بودن دنیای مردگان اشاره دارد که مکانی است سرد — که خود انعکاس دهنده ی ذهنیت ایرانی ها ی باستان است که با توجه به موقعیت جغرافیایی زندگی خود، زمستان و سرما را سخت و عذاب آور می دانستند، بر خلاف قوم های سامی و اسرائیلی که از گرمای سوزان رنج می بردند.
بهرحال، "جهنم"، که گهگاه بصورت "جهنم دره" در زبان فارسی متداول است، دره ای در اورشلیم است که در حال حاضر یکی از مراکز گردش گری آن شهر محسوب می شود. حتی افرادی در آن قربان گاه روزگاران قدیم، دراز می کشند تا تصویری از نادانی ِ جنایتکارانه ی پیشینیان را بازسازی کنند.

عکس هایی از نقاط مختلف "جهنم" [Gehennom/Gehenna]:

این تصویر جهنم نقاشی شده در سال 1900 است

دام در جهنم در سال 1900

توریست در جهنم

پلی در جهنم و بنایی از دوران عثمانی بر روی آن

اینهم بازسازی قربانی کردن در جهنم

khosh bavar - ایران - یزد
چه جای با حالی ! پس با این حساب, دیگر از جهنم نمیترسم ! و چقدر زیبا و جالب میبود که اگر ریشه کلمه بهشت را هم پیدا میکردید و اگر عکسی هم از حوریان بهشتی تهیه میکردید, دیگر چه بهتر ! با سپاس فراوان از همکاری و همدردیتان, زیرا 1 میلیارد انسان خوش باور منتظرند وارد بهشت شوند و خوابهای رویایی میبینند !
چهار‌شنبه 26 مرداد 1390

شمبلیله - انگلیس - لندن
پس کارهای بدبد کنیم میریم اسرائیل !!
چهار‌شنبه 26 مرداد 1390

dkdk - دانمارک - اسلیس
اگر واقعا جهنم اینجاست همه عاشق جهنم میشوند.و ای کاش هر انسانی تنها تنها به انسان بودنش احترام میگذاشت در ان صورت جدا از هر دین و مذهبی انسانها خوبی.پاکی.راستگوئی.امانت داری.وفاداری.شرافت.و درستکاری را سرلوحه اعمالشان قرار میدادند و انگاه بود که دنیا به گلستانی بدون خار تبدیل میشد.اما افسوس که خیال و رویاست.در ضمن مهم نیست که چه دین و مذهبی دارید یا اصلا لامذهب هستید.مهم اینه که به خداوند بزرگ ایمان داشته باشید.و د اخر خداوند متعلق به تمامی مردم دنیاست.و لطفا هرگز خداوند را با عمل انسانها بخصوص اخوندهای ایران نسنجید.هر انسانی مسئول اعمال خویش است و تنها نادانها و تهی مغزهاگناه انسانهای بد را پای خداوند مینویسند.
چهار‌شنبه 26 مرداد 1390

ali bidin - ایران - تهران
آدم خواب رو می شه بیدار کرد ولی کسی که خودش رو به خواب زده هرگز. از مارکس پرسیدند چرا بیشتر توجهت رو به طبقه کارگر معطوف کردی و برنامه ای برای دهقانها نداری؟ گفت یک کشاورز از لحظه ای که بذر رو تو خاک می ذاره تمام وجودش اضطرابه و آرامشش در توکل به یه قدرت خیالیه که براش بارون ببارونه و از بذرش محافظت کنه و محصولش رو پر بار کنه ولی یک کارگر رو اگه بهش بگی این پیچها رو نبند و به خدا توکل کن تا بسته بشه ناحودآگاه بهت می خنده چون با تمام وجودش حس می کنه که همچین چیزی محاله. انسان تنها، بی پناه و مضطرب، باید تا چند دهه دیگه این بار جهالت رو بدوش بکشه؟
چهار‌شنبه 26 مرداد 1390

0102 - افغانستان - هرات
اینها که خوابیدند همه رفتن به جهنم
چهار‌شنبه 26 مرداد 1390

مبحوت - فنلاند - هلسینکی
پس فایده نداره که خامنه ای و جرج بوش برن به جهنم. چیزیشون نمیشه.
چهار‌شنبه 26 مرداد 1390

Dara va sara - استرالیا - ملبورن
پیام خدا به شما/ از طرف خداوند..خودتان نماینده های من را درست کرده اید که کاسبی کنید و سر همدیگر را کلاه بگذارید ،و هر گندی که میزنید پای من را وسط می کشید و هی خدا خدا میکنید. بروید مثل آدم زندگی تان را بکنید و این قدر داستان و شعر درست نکنید.من که میلیاردها ستاره و خورشید در اسمان کاشتم عرضه ندارم که شما را راهنمائی کنم و باید نماینده بفرستم. همه شماها چند میلیاردی سلول خاکستری در آن مغزهایتان دارید ، بکارش ببرید و بجای تسبیح و استخاره انداختن ، از این سلول ها استفاده کنید تا فاسد نشود
چهار‌شنبه 26 مرداد 1390

khorramdin babak - فرانکفورت - فرانکفورت
قران یک کپی از انجیل است. انجیل خودش یک کپی از تورات است. تورات قصه های دستکاریشده زرتشتی ها و بودایی ها است. اگر موسی و عیسی و محمد امروز زنده بودند.به جرم کپی غیر مجاز کتاب مجازات می شدند.
چهار‌شنبه 26 مرداد 1390

Mahyar-Tpour - ایران - تهران
IsraHELL
چهار‌شنبه 26 مرداد 1390

zagros_finland - فنلاند - هلسینکی
خیلی نگاه کردم خمینی و صدام رو ندیدم . حتما تو اتش جهنم جزغاله شدند ..هاهاهاهاااااااااااااهاهاهاهاهاااااااااهاهاهاها
چهار‌شنبه 26 مرداد 1390

pelle - سوئد - استکهلم
منو باش!! تا حالا فکر میکردم واژه جهنم ازریشه آ... اله جنتی گرفته شده .
چهار‌شنبه 26 مرداد 1390

jamshidabd - امارات - دوبی
ریشه اعتقاد به خدا و موهومات هم باید مثل این علنی اعلان کنند که روشنفکرهای ما بدوننند هر چند میخ اهنی نرود در سنگ.
چهار‌شنبه 26 مرداد 1390

sarvestan - ایران - تهران
khorramdin babak - فرانکفورت - فرانکفورت. خیلی حرف جالبی زدی
چهار‌شنبه 26 مرداد 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
هر چه خرافات و جنایت بود دربست از یهودیت به اسلام منتقل شد و قسمتی از مراسم زردشتیگری به وسیله ی سلمان // یهودیان انقدر عاقل بودند که تنها از یهودیت به عنوان اتحاد دینی بهره بردند//جز اندکی خل و چل کنار دیوار ندبه که سر می کوبند// و شد یکی از ازاد ترین کشورها برای مردمش حتی اتئیستهای اسرائیل و ابراز عقیده 100 در صد ازاد// در عوض کشورهای اسلامی /نه همه ی انها/ از جمله ایران بنگلادش پاکستان افغانستان تمام قوانین ددمنشانه ی انرا در قرن 21 اجرا از سنگسار کثیف تا کشتن مرتد و مخالفین به عنوان مفسد فی الارض وحجاب ننگین و استثمار زنان /ننگ بر بی هویتی و بی سوادی درد اصلی این کشورها/
چهار‌شنبه 26 مرداد 1390

Khashayarshah - ایران - تهران
تصورتان را قبل از آگاهی این واقعیت در مورد جهنم بیاد بیاورید و آن دو را یعنی جهنم واقعی و جهنمی را که روحانیت در ذهن ما ساخته است, مقایسه کنید. حاصل این مقایسه, تبلیغ دروغ روحانیت از جهنم است. سایر تبلیغات روحانیت هم از قبیل خدا, اسلام, بهشت, فاطمه, علی, حسین, حسن, امام زمان و ولایت فقیح بر همین اساس است. روحانیت یعنی تخصص در گول زدن و منحرف نمودن مردم.
چهار‌شنبه 26 مرداد 1390

homa-ir - المان - هامبورگ
جهنم خیلی قشنگه , من دلم میخواد برم جهنم , چه سبز وخرمه . . اقلا در جهنم , قیافه نحس اخوند نمی بینیم ,
چهار‌شنبه 26 مرداد 1390

Pezhman - اتریش - وین
پس امام خمینی الان در اسرائیل است.
پنج‌شنبه 27 مرداد 1390

sara5 - ایران - تهران
شمبلیله - انگلیس - لندن اسرائیل اره همگی یک سری به تور گهینم میرویم
پنج‌شنبه 27 مرداد 1390

garfield - ایران - تهران
اسلام هر چی داره از یهود کپی کرده. حتی ریشه یکسری کلماتشم عبریه.
پنج‌شنبه 27 مرداد 1390

felora - ایران - تهران
نه بهشت ونه جهنم! اصلا زندگی بهتر از مرگه به خاطر لبخند یک مادر / عشق به یک عزیز / دیدن برق شادی تو نگاه یک امیدوار/ ویک بشقاب چیپس با طعم نمک دریایی...
پنج‌شنبه 27 مرداد 1390

tiger.man - بریطانیا - گیلفورد
زرتشت وگوتماما بودا که از بزرگترین مصلحان اجتماعی تاریخ بشر در کنار کنفسیوس هستند حدود 1200 سال بعد از حضرت موسی ظهور کردند، برید مطالعه کنید بعد اظهار نظر کنید.
پنج‌شنبه 27 مرداد 1390

shana - ایران - خوزستان
اگه این جهنمه من دلم می خواد بقیه عمرم رو ،برم به جهنم .
پنج‌شنبه 27 مرداد 1390

+2
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.