پهنای این عکس ۱۹۰هزار کیلومتر است!


پهنای این عکس 190هزار کیلومتر است!

امیل کرای‌کامپ این تصویر زیبا را با استفاده از تلسکوپ 25 سانتی‌متری خود از سطح خورشید گرفته است. قطر لکه بزرگی که در سمت راست دیده می‌شود، 2 برابر زمین و پهنای عکس معادل 190هزار کیلومتر است.

برای تهیه این تصویر، کرای‌کامپ از فیلتر خورشیدی روی تلسکوپ خود استفاده کرده و توانسته علاوه بر ثبت جزئیات این لکه‌، دانه‌های خورشیدی را نیز ثبت کند. هر یک از این دانه‌ها در واقع مقطع ستون‌هایی بلند درون خورشید هستند که حدود 1000 کیلومتر پهنا دارند و پلاسمای داغ هیدوژن و هلیوم را به دلیل سبک‌بودن از داخل خورشید به سطح منتقل کرده و آنها را پس از خنک شدن و سنگین‌تر شدن به پایین منتقل می‌کنند.

تصویر مقابل نیز موقعیت این لکه را که  1195 نامیده شده، در روز 4 اردیبهشت 1390 روی خورشید نشان می‌دهد. این لکه با چشم غیرمسلح نیز قابل تشخیص است، البته به شرط رعایت نکات ایمنی! یادتان باشد هرگز بدون استفاده از عینک جوشکاری یا فیلتر مناسب به سطح خورشید نگاه نکنید که به چشم آسیب می‌رسد. توجه داشته باشید که خورشید هر 28 روز یک بار به دور خودش می‌گردد و بنابراین موقعیت لکه 1195 روی خورشید به سمت راست تصویر جابجا می‌شود.

با افزایش فعالیت‌های خورشید و نزدیک‌شدن به زمان اوج این فعالیت‌های یازده ساله، تعداد و ابعاد لکه‌های خورشیدی نیز رو به افزایش گذاشته و پیش‌بینی می‌شود طی دو سال آینده، طوفان‌های خورشیدی بیشتری زمین را تحت تاثیر قرار دهد. شفق‌های قطبی و اختلال در فعالیت ماهواره‌ها و شبکه‌های انتقال برق و مخابرات (بخصوص در عرض‌های جغرافیایی بالا و نزدیک به قطب) از جمله تاثیرات طوفان‌های خورشیدی بر زمین به‌شمار می‌رود.






H2012 - ایران - کرج
سلام، فوق العاده بود . تبارک الله احسن الخالقین.
دوشنبه 5 اردیبهشت 1390

saitama - ژاپن - توکیو
و ان روز که خورشید در چشمه ای گل الود در زمین فرو برود.!!!!!!!. از فرمایشات تازینامه وکسی که از اوضاع خارج از زمین اگاهی نداشته حالا هی بگید این کتاب اسمانی است
دوشنبه 5 اردیبهشت 1390

sash - ایران - تبریز
saitama - ژاپن - توکیو. برات متاسفم با این طرز فکر سطح پایینی که داری.
دوشنبه 5 اردیبهشت 1390

saitama - ژاپن - توکیو
sash در عوض من از سطح فکر بالای شما خوشحالم
سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1390

مانفرد - ایران - ایران
sash-ایران-تبریز میشه بگی از چه چیز saitama-ژاپن-توکیو ناراحت شدی؟
سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1390

man-malaysia - مالزی - کوالالامپور
sash. این مریض دل تنگی از اخوند ها داره و همه کامنتاش فقط بد و بیراه گفتنه
سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1390

saitama - ژاپن - توکیو
من فقط ایه ای از قران را نقل کردم
چهار‌شنبه 7 اردیبهشت 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.