غرق شدن یک پایه سکوی نفتی ایران در خلیج فارس


غرق شدن یک پایه سکوی نفتی ایران در خلیج فارس

پایه سکوی میدان مشترک نفتی «هنگام» در مرز ایران و عمان در آب‌های خلیج فارس غرق شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پایه سکوی یک‌هزار و ۹۰۰ تنی میدان مشترک نفتی «هنگام» به دلیل وجود اشکالاتی در طراحی ساخت این سازه دریایی در عمق ۸۰ متری آب دریا غرق شد.

میدان مشترک نفتی «هنگام» در فاصله تقریبی ۴۵ کیلومتری جزیره قشم و بر روی خط مرزی ایران و عمان در خلیج فارس قرار گرفته است.

بهزاد رحمتی، مدیر اجرایی شرکت نفت سازه قشم به‌عنوان مجری و مسئول نصب این سکوی میدان نفتی، از اعزام یک گروه ویژه برای نجات سازه غرق شده به خلیج فارس خبر داد.

وی دلیل غرق شدن این سازه دریایی را «پاره شدن پرده‌های دیافراگمی» آن عنوان کرد.

یکی از مدیران شرکت نفت فلات قاره به خبرگزاری مهر گفته است «وجود برخی از اشکالات در طراحی این سکوی نفتی» موجب شده در زمان غوطه‌ور بودن امکان عملیات بلند کردن سازه به دلیل افزایش وزن فراهم نشود.

پیش از این محمود زیرکچیان‌زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره گفته بود با نصب پایه سکوی میدان مشترک نفتی در آب‌های خلیج فارس و حفاری چاه‌های جدید ظرفیت تولید نفت از این میدان تا سقف ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

زیرکچیان‌زاده، گفته بود به این منظور باید در مجموع پنج چاه در خلیج فارس حفاری شود. تاکنون حفاری دو حلقه چاه میدان نفتی «هنگام» به پایان رسیده و حفاری سومین چاه نفتی در خلیج فارس در حال انجام است.

ایران در حال حاضر با حفاری دو حلقه چاه و نصب یک پایه سکوی نفتی روزانه ۱۶ هزار بشکه نفت خام از میدان «هنگام» برداشت می‌کند که با غرق شدن پایه دوم این میدان حفاری چاه‌های جدید با مشکلاتی مواجه شده است.

میدان مشترک «هنگام» پیش از انقلاب اسلامی ایران و در سال ۱۹۷۵ با حفر یک حلقه چاه کشف و در پی آن در سال ۲۰۰۶ میلادی با حفر دومین چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد بیش از ۷۰۰ میلیون بشکه نفت و حدود دو تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی در این میدان ذخیره‌سازی شده است.

در همین حال عمان با مشارکت یک شرکت انگلیسی، تولید نفت خام از این میدان مشترک را از اسفند ماه سال ۱۳۸۷ و با ساخت یک خط لوله به طول ۲۵ کیلومتر از بخش مشترک میدان هنگام – البخاء و استفاده از تأسیسات موجود در رأس‌الخیمه امارات را با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه نفت در روز آغاز کرد.
 
طرح توسعه زودهنگام میدان مشترک نفتی «هنگام» از شهریورماه سال‌ جاری با استخراج روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت با درجه ای‌پی‌آی توسط شرکت ملی نفت ایران آغاز شده است.

تولید نفت خام از میدان مشترک «هنگام» از چهارم اردیبهشت ۱۳۸۹ با تولید روزانه چهار هزار و ۵۰۰ بشکه آغاز شده است.

حدود ۸۰ درصد این میدان نفتی که در تنگه هرمز قرار دارد در آب‌های ایران و ۲۰ درصد دیگر آن در آب‌های عمان قرار گرفته است.
 

بین الحرمین - ایران - تهران
معلومه خونه ای که ستونش در زمین غصبی بنا شده عاقبتش ویرانی هست .
سه‌شنبه 10 اسفند 1389

saitama - ژاپن - توکیو
dkdkگرامی شما کار خودت را انجام بده بعضی ها نمی فهمند
سه‌شنبه 10 اسفند 1389

delmorde - سوئد - یوتوبوری
دختر من با داشتن لیسانس به قسمت استخدام این شرکت مراجعه کرد به او گفتند شما نمی توانی اینجا استخدام شوید مگر در سطح پائین شغلی زیرا کسانی که مستخدم این سازمان هستند همگی فارغ التحصیل های خارج از کشورند و اکثرا دارای درجه دکترا هستند. حالا ملاحظه میفرمائید این فارغ التحصیلان با درجه دکترای الکی بودجه کشور را چگونه به باد می دهند و چه گندی زدند. ساخت سکوی نفتی با بی دقتی و بزن برو و دانش کم نتجه اش ضرر هنگفت. درحالیکه برای شرکتهای خارجیابتدائی ترین است. بیسوادان. فقط میتوانند یک کیف مهندسی دست بگیرند و با غروی ابلهانه قدم بردارند. عملا بی بهر از دانش کافی در کار.پز عالی جیب خالی.
سه‌شنبه 10 اسفند 1389

dara20 - ایران - تهران
به درک دیگی که برای ما مردم نجوشه میخوام واسه هیچ کثافت مفتخور حکومتی نجوشه. پول نفت رو یا صرف منافع شخصی خوشان می کنند یا در جهت سرکوب ملت بکار می گیرند. مرگ بر جمهوری اسلامی.
چهار‌شنبه 11 اسفند 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.