ناصرالدین شاه هم راضی به بستن بازوبند پهلوانی نشد


ناصرالدین شاه هم راضی به بستن بازوبند پهلوانی نشد

علی سعیدلو در حال بستن بازوبند پهلوانی بر بازوی محمود احمدی نژاد

رادیو فردا , مهدی رستم پور : در همایشی که در مجموعه ورزشی آزادی تهران با حضور محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران برگزار شد، باستانی کارها بر روی تاتامی که مربوط به ورزش های رزمی و آسیای شرقی است، اقدام به اجرای حرکات این رشته ورزشی کردند.

در حاشیه این مراسم، علی سعیدلو معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی، بازوبند پهلوانی را دور بازوی آقای احمدی نژاد بست.

آقای سعیدلو روز جمعه در برنامه تلویزیونی ورزش و مردم گفت علت این اقدام نمادین آن بود که آقای احمدی نژاد به راستی یک پهلوان هستند و در مجامع بین المللی پهلوانانه از حقوق ملت ایران دفاع می کند.

در گزارش زیر، به تاریخچه ورزش باستانی ایران اشاره شده و این که آقای احمدی نژاد، اولین مقام حکومتی ایران در تاریخ قبل و بعد از اسلام است که حاضر شد بازوبند پهلوانی را دور بازویش ببندند.

پهلوانی در ایران باستان

هرودوت، مورخ یونانی درباره ایرانیان می نویسد: «ایرانیان تا ۲۰ سالگی سه چیز را می آموختند: سواری، تیرو کمان، راستگویی. کلمه پهلوان و پهلوانی، دارای ریشه پارتی است که هر فرد زورمند را منتسب به پارت یا پرتو و پهلو دانسته اند.»

کشتی یا کستی نیز نام کمربند مخصوص زرتشتیان بوده که پهلوانان برای رویارویی با حریفان به کمر خود می بستند.

در مشرق زمین، ایرانیان نخستین تمدنی بودند که تربیت بدنی را در نظام آموزشی خود گنجاندند. چینی ها آن را غیر ضروری می دانستند و هندی ها نیز مذموم می شمردند.

قرن ها پیش از اسلام و میلاد مسیح، ایرانیان نبرد تن به تن و بدون سلاح را کشتی می خواندند. غیر از آثار زرتشتیان، نوشته های مورخین یونانی و رومی و همچنین شاهنامه فردوسی، همه دال بر اصالت و قدمت فرهنگ کشتی و پهلوانی در ایران است.

پس از اسلام نیز این آیین باستانی تداوم پیدا کرد که در زیر، با تفکیک قرن ها، به آن اشاره شده است:

قرن چهارم

معزالدوله ازسلاطین آل بویه بود که با کیسه های زر به استقبال نبرد پهلوانان می رفت و به هر کس که پیروز می شد، انعام می داد. اما بازوبند پهلوانی هرگز دور بازوی معزالدوله و حکام بعدی اش نقش نبست.

قرون پنجم و ششم

داعیان فرقه نزاریه اسماعیلیه در مکانی سرپوشیده در دامنه الموت به سرکردگی حسن صباح، به کشتی و تمرین های جنگی می پرداختند.

هر کس که زمین می خورد خود را سرشکسته نمی دانست. هدف از کشتی گرفتن این بود که بدن ورزشکاران قوی شود و اهمیت نمی دادند که در موقع تمرین، زمین بزنند یا زمین بخورند.

اولین مرتبه که اشعار فردوسی در موقع ورزش کردن خوانده می شد در همین زمان بود. در اصل فرقه باطنیه (یکی از فرق اسماعیلیه) این روش را در ایران متداول کردند. بازوبند و نشان پهلوانی اما همچنان فقط بر بازوی پهلوانان بسته می شد.

قرن هفتم       
مغولان بر ایران مسلط شده بودند. «اوکتای قا آن» پسر چنگیزخان از این ورزش بسیار خوشش می آمد و مخالفتی با ادامه حیات آن نکرد.

جوینی در «تاریخ جهانگشا» اشاره های جالبی به این موضوع دارد. اما در کتاب او نیز هرگز اشاره ای به بسته شدن بازوبند پهلوانی دور بازوی حکام مغول یا دست نشاندگان آن ها نشده است.

قرن هشتم

این قرن با نام «پوریای ولی» آراسته شده و جامعه ورزشی ایران هنوز او را پیر و مراد ورزش در تاریخ ایران می دانند. ترویج آموزه های پهلوانی در عصر پوریای ولی شدتی دو چندان یافت.

قرن نهم

پهلوانی در این قرن با ظهور یوسف ساوه ای همراه است. حکام وقت به خصوص در ناحیه خراسان به این ورزش شدیداً علاقه داشتند و یکی از اصلی ترین تفریحات برای تماشا به شمار می رفت. با این تفاوت که بر خلاف رزم های گلادیاتوری در مغرب زمین، نه خونی ریخته می شد و نه فرد مغلوب به قتل می رسید.

قرن دهم

پهلوان بیک قمری، پهلوان مزاقی، پهلوان مفرد قلندر (که داستان های جالبی از او در ادبیات کلاسیک ایران وجود دارد) و پهلوان محمد از جمله نخبگان قرن بودند که با وجود آن ها، هیچ گاه بازوبند پهلوانی به دور بازوی سلاطین بسته نشد.

هزاره دوم هجری

در این دوره فرهنگ پهلوانی وارد مرحله جدیدی شد و پهلوانان به شدت مورد توجه و حمایت حکام قرار گرفتند.

هیچ گاه به اندازه دوران صدارت ناصر الدین شاه، پهلوانان ارج و قرب نداشته اند. ناصرالدین شاه عاشق تماشای رقابت پهلوانان بود و هرگاه بساط پهلوانی در میدان ارک چیده می شد، می آمد و ساعت ها رزمیدن پهلوان محبوبش یعنی پهلوان یزدی را نظاره کند.

حتی ناصرالدین شاه هم که بارها بانی بسته شدن بازوبند پهلوانی دور بازوی پهلوان یزدی، پهلوان اکبر خراسانی و پهلوان محمد عبدل بود، به رغم رضایت خود پهلوانان که همگی او را تکریم می کردند، هیچ وقت بازوبند پهلوانی را دور بازوی خودش نبست.

رضا شاه دوران

پهلوان حاج میرزا محمود شریف جورابچی برای سامان بخشیدن به جمعیت پهلوانان و جلوگیری از سوء استفاده برخی اوباش زورمند، جمعیت گردان ایران را تشکیل داد که دارای مرامنامه بود.

میرزا محمدعلی اسکویی، حاج محمدصادق بلورفروش، پهلوان حاج محمد نجاران از جمله صاحبان بازوبند در این برهه هستند.

در سال ۱۳۱۳ «جشن هزاره فردوسی» در اغلب شهرهای ایران برگزار شد. این جشن در تهران در دو نوبت انجام گرفت. نوبت اول به میان داری پهلوان حاج سید حسن رزاز در میدان جلالیه و نوبت دوم به میان داری پهلوان حاج میرزا محمود شریف.

هیچ سند و مدرکی دال بر بستن بازوبند دور بازوی رضاشاه در تاریخ وجود ندارد.

بازو بند قهرمانی روی بازوی جهان پهلوان تختی



محمدرضا شاه

آخرین پادشاه ایران نیز علاقه فراوانی به آیین پهلوانی داشت. پهلوانی کشور در حیاط کاخ سعدآباد و مقابل دیدگان او و امرای ارتش و سران مملکت برگزار می شد. او بارها بازوبند پهلوانی را دور بازوی عباس زندی و جهان پهلوان تختی بست.

مصطفی طوسی، ضیا میرقوامی، ابوالقاسم سخدری و یعقوب علی شوروزی از دیگر پهلوانانی بودند که به افتخار تصاحب بازوبند نائل شدند. اما محمدرضا شاه به رغم تبحری که در برخی رشته های ورزشی داشت، هرگز اجازه ندارد بازوبند را حتی به صورت نمادین، دور بازویش ببندند.

جمهوری اسلامی

پس از انقلاب اسلامی در رقابت های پهلوانی، بارها علیرضا سلیمانی از کرج، محمد حسن محبی از کرمانشاه و ایوب بنی نصرت از آذربایجان شرقی صاحب بازوبند شدند.

اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبرناطق نوری بیشتر از سایر مسئولین اقدام به بستن بازوبند کرده اند. اما آن ها نیز هرگز به صورت نمادین، صاحب بازوبند نشدند.
 
پاندورا - آلمان - کلن
کسی میدونه مقبره پوریای ولی کجاست?فقط میدونم توی یک شهر کوچیک هست در اطراف غرب یا شمال غرب ایران.یک بار شنیدم در خوی هست اما مطمئن نیستم
شنبه 1 آبان 1389

ARAMESH2 - استرالیا - سیدنی
اینا در دروغگوئی , کلاهبرداری , دزدی لنگه ندارند. چه روئی هم داره این رئیس جمهور بی اعتماد و دروغگو! خجالت هم خوب چیزی ها که مردیکه اصلا نداره.
شنبه 1 آبان 1389

ahoora mazda - نیوزیلند - آوکلند
فضله نژاد پهلوان دروغ و پر روئی
شنبه 1 آبان 1389

immortal1977 - هلند - امرسفورت
پاندورا - آلمان - کلن . رفیق استقلالی مطلب پایینو از wikipedia کپی کردم.بازی برگشت و شایدم فینال حذفی منتظرتونیم ;) راستی کمی دیر شده ولی تبریک بابت برد الکیتون D: . مقبرهٔ او در جنوب غربی شهر خوی و در محله قاضی این شهر از شهرهای استان آذربایجان غربی در گورستانی که به نام خود پوریای ولی معروف است قرار دارد که امروزه به اشتباه مقبره پسر او که در شهر خیوه از شهرهای کشور ازبکستان قرار دارد به خود پوریای ولی نسبت داده‌اند.
شنبه 1 آبان 1389

benjamin86 - انگلیس - اکسفورد
ای ول پهلووننننننننننننننننن :)))) بزن زنگوووووووو :))))) نامروت چقدر هم بهش میاد =)))))))))))
شنبه 1 آبان 1389

پاندورا - آلمان - کلن
immortal1977 - هلند - امرسفورت . همیشه سرور لنگیاییمD: ممنون بابت اطلاعات.خوی رو شنیده بودم.امیدوارم درست باشه...راستی همشهری حاج فتح الله زاده هست:))
شنبه 1 آبان 1389

leyli maman - مالزی - کوا لا لا مپور
نگاه کنید تو رو خدا :مثل خری که(دور از جون خر)به نعلبندش نگاه میکنه داره به بازوبند پهلوانی نگاه می کنه.........
شنبه 1 آبان 1389

hassan5 - ایران - تهران
در مراسم پهلوانی گاهی اوقات دلقک هم میامد . ا-ن به ان دلقک بیشتر شباهت دارد
شنبه 1 آبان 1389

naslesookhteh - ایران - تهران
یعنی از این به بعد میشه سید دکتر پهلوان محمود احمدی نژاد.
شنبه 1 آبان 1389

$persian$ - ایران - تهران
immortal1977 - هلند - امرسفورت . وای راست میگی چه حالی میده 3برد تو 1فصل،داربی های رویایی برای ارتش آبی
شنبه 1 آبان 1389

aminbvlgari - انگلستان - لندن
اهورا جان .پوریای ولی مثل رستم و سهراب افسانه می با شد.
شنبه 1 آبان 1389

svenskpojke - سوئد - یمتلند
خدا لعنتشان کند که اسم پهلوانی را هم خراب کردند
شنبه 1 آبان 1389

sir.amir - انگلستان - منچستر
ناصرالدین باید بازوبند خانم بازی میزد احمدی مشنگ هم بازوبند پروی لعنت بر هردوشون خائنین وطن دوران قاجار و دوران حکومت فاشیئستی اسلامی تازی این عوضی ها
شنبه 1 آبان 1389

raha1984 - المان - هامبورگ
پهلوان پنبه ناجوانمرد و نامرد و نابخرد احمقی نژاد !
شنبه 1 آبان 1389

pelle - سوئد - استکهلم
دارند قند تو دل مموتی آب میکنند مثل بچه دبستانیها که وقتی به بازوشون بازوبند مامورانتظامات می بستند که مواظب باشند بقیه بچه ها آشغال در حیاط مدرسه نریزند.
شنبه 1 آبان 1389

immortal1977 - هلند - امرسفورت
$persian$ - ایران - تهران . با همین کریهاست مگر اینکه اینجا ببینمت :) خوش اومدی ولی عجله نکن تیم لگنتون زهش کم کم در میاد D:
شنبه 1 آبان 1389

delmorde - سوئد - یوتوبوری
فکر می کنم نه در ایران بلکه در دنیا خائن تر و پروتر و دروغگوتر از این بوزینه احمق کسی وجود داشته باشد به حق بازوبند پهلوانی در دروغگوئی خیانت به ملت و جنایت و پروئی شایسته این ملیجک است در این رشته ها گوی سبقت را ربوه و رکوردار میدان است. ایا در این امور تائیدش نمی کنید؟!
شنبه 1 آبان 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.