سى سال پس از درگذشت آخرین شاه ایران؛ مصاحبه با فرح پهلوى


سى سال پس از درگذشت آخرین شاه ایران؛ مصاحبه با فرح پهلوى

محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران همراه با فرح پهلوی، ملکه سابق در یک مراسم سلطنتی

در روز پنجم مردادماه سال ۱۳۸۹ سى سال از درگذشت محمدرضا پهلوى، آخرین پادشاه ایران مى گذرد.

محمدرضا شاه پهلوى پس از ۳۷ سال سلطنت در ۲۶ دیماه سال ۱۳۵۷ ایران را ترک کرد و پس از مدتى سرگردانى و اقامت و معالجه در مراکش، آمریکا، مکزیک و پاناما سرانجام به مصر رفت و در پنجم مردادماه سال ۱۳۵۹ در بیمارستانى در قاهره چشم از جهان فروبست و پیکر وى در مسجد الرفاعى قاهره به امانت گذاشته شد.

فرح پهلوى، همسر  آخرین شاه  ایران در گفت و گو با رادیو فردا از ماجراهاى آن روزها مى گوید:

شهبانو فرح پهلوى! سپاسگزاریم که دعوت رادیو فردا را پذیرفتید و در این گفت و گو شرکت کردید.

فرح پهلوى: درود بر شما آقاى خاکزاد و درود بر هم میهنان عزیز.

شهبانو! بیست و هفتم ماه ژوئیه که برابر با پنجم ماه مرداد سى امین سال درگذشت محمدرضا شاه پهلوى، پادشاه فقید ایران است. در نخستین سئوال از شما مى پرسم گفته شده که پادشاه ایران از بیمارى که دچار آن شده بودند، بى خبر بودند و این بیمارى از ایشان پنهان نگاه داشته شده بود. این مسئله درست است؟

بیمارى اعلیحضرت همان طور که گفته شده و در کتابم هم نوشته ام، سرطان سیستم لنفاوى بوده. از اینکه به ایشان بعضى وقت ها کلمه سرطان را نگفته اند، درست است. ولى ایشان کاملاً اطلاع داشتند از بیمارى شان. بزرگترین سندش این است، در خاطراتى که آقاى پروفسور ژرژ فلاندرن که یکى از پزشکان ایشان بود، نوشته بود، اعلیحضرت از ایشان پرسیده بودند که آیا دو سال به من (فرصت) مى دى تا اینکه مثلاً پسرم به سنى برسد که من بتوانم کناره گیرى کنم و پسرم به پادشاهى برسد و من بتوانم کارهایى که شروع کرده ام تمام کنم، این خودش دلیل این است که ایشان مى دانستند بیمارى دارند. موقعى که این دکترها مى آمدند، معالجاتى مى شد، معلوم است که مى دانستند چیست. شاید اگر بعضى از دکترها، دکتر ایرانى شان این را نگفته بود، به دلیل یک مقدار سنت هاى مملکت ماست در آن موقع که بیماری هاى سخت را به افراد نگویند که ناراحت نشوند.

من خودم یادم است که با دکترها صحبت کردم گفتم که نمى شود از ایشان قایم کرد این موضوع را. به دو دلیل. هم دلیل انسانى و هم دلیل مملکتى. دلیل انسانى این است که ایشان الان قوى هستند، سلامت هستند و خیلى راحت مى توانند قبول کنند که یک بیمارى را بهشان بگوییم. ثانیاً از همه مهمتر پادشاه یک مملکتى هستند و باید تصمیماتى بگیرند. خود من یادم مى آید وقتى نه ساله بودم و پدرم را از دست دادم، مادرم به من نگفت پدرم فوت کرده. خوب در آن موقع این طورى بود، در صورتى که امروز به بچه ها مى گویند وقتى پدرشان یا مادرشان به خاک سپرده مى شود، باید بچه ها ببینند که قبول کنند مرگ پدر یا مادر را.

چه زمانى پادشاه ایران متوجه شدند که به بیمارى سرطان مبتلا شده اند؟

از همان موقعى که دکترهاى فرانسوى آمدند... البته به خود من در سال ۱۹۷۷ گفتند. قبلاً نمى دانستم. موقعى که دکترها آمدند و دکتر خون هستند و دکتر متخصص سرطان، بزرگترین پروفسور فرانسوى ژان برنارد، مى آید به ایران... خوب ایشان مى دانند موقعى که امتحان مى کنند مى گویند گلبول هاى خون تان بالاست و پائین است... مى دانند که گرفتارى شان چیست. من فکر مى کنم از همان اول که دکترها آمدند ایشان مى دانستند. یک چیزى را مى خواستم اضافه کنم براى اینکه شنیدم یکى از افرادى که خیلى نزدیک به ایشان بودند، در جایى گفته بودند آنهایى که خبر داشتند از بیمارى پادشاه و نگفتند، خیانت کردند.

من مى خواستم بگویم خیانت موقعى هست که وقتی پادشاهى نمی خواهد مطلبى به عموم گفته شود، آدم فاش کند آن موقع، خیانت است. و گرنه موقعى که ایشان نمى خواهند به عموم بگویند که بیمارى دارند، ما نبایست بگوییم. این را مى خواستم اضافه کنم آنهایى که این فکر را مى کنند یا این حرف را مى زنند، فکر مى کنند که اگر اعلیحضرت آن موقع گفته بودند بیمارند، آنهایى که دشمنى با ایشان داشتند، در داخل و خارج دلسوز بودند و نمى کردند این کار را. معلوم است که ادامه مى دادند دشمنى هایشان را.

مى پردازیم به دوره دیگرى از زندگى شما و پادشاه ایران. خروج شما از کشور. شما از ایران خارج شدید. کشورهاى زیادى که رهبران آنها خود را دوستان پادشاه ایران و شما معرفى مى کردند، براى ورود پادشاه و همینطور شما و اقامت شما در آن کشورها مشکل آفریدند. واکنش پادشاه به این نوع برخورد دوستان چه بود و آیا این مسئله جنبه سیاسى داشت؟ آیا رهبران این کشورها سودى را در استقرار جمهورى اسلامى در ایران مى دیدند؟

من در زندگی ام سعى کرده ام و به هموطنانم هم مى گویم که سعى مى کنم روزهاى تلخ را فراموش کنم؛ در گذشته زندگى نکنم و امروز زندگى کنم با امید به آینده. این پیغامى است که براى هم میهنانم دارم. ولى به هر صورت اینها جزء تاریخ است و روزى که خارج شدیم از ایران فراموش نمى کنم اشک پادشاه را و آن فرودگاه سرد و خالى، و در طیاره که بودیم همین فکر که این براى همیشه است یا باز خواهم گشت.

اول به مصر رفتیم که رئیس جمهور سادات ما را پذیرفتند. هنوز در ایران دگرگونى نشده بود و با محبت ما را پذیرفتند. بعد از آنجا به مراکش رفتیم. همینطور پادشاه مراکش، مرحوم ملک حسن، ما را با مهربانى و دوستى پذیرفتند. چیزها تغییر کرد موقعى که بیست و دوم بهمن ۱۳۵۷ این دگرگونى اتفاق افتاد.

من هیچ وقت یادم نمى رود که در شهر مراکش بودیم و موقعى که دائماً رادیو روشن بود و دنبال مى کردیم اخبار را، این اتفاق افتاد و بعد شروع شد ندانستن کجا برویم، کجا به ما اجازه مى دهند و باید بگویم اعلیحضرت خودشان را بالاى تمام دروغ ها، خیانت ها و پستى ها نگه داشته بودند.

تنها دغدغه ایشان، ایران و ایرانى بود و هیچ وقت گله نکردند. فکر مى کنم به عنوان یک سیاستمدار مى دانستند که این افراد، این سیاستمداران به دنبال منافع سیاسى و اقتصادى خودشان هستند و موقعى که یک رژیم دیگرى در یک مملکت هست سعى مى کنند روابط شان را با آن مملکت درست کنند. ولى خوب رفتار غیرانسانى که داشتند واقعاً وحشتناک بود و دروغ ها و مطبوعات که دیگر هر چیزى را مى نوشتند؛ که سال ها من فکر مى کردم اگر همه شما دلسوز حقوق بشر بودید در ایران، بعد از اینکه سال ها اتفاقات فجیعى در ایران افتاد، چطور هیچ کس دیگری از حقوق بشر صحبت نکرد. چون شاه که رفت مثل اینکه ایرانى دیگر حقوق نداشت که از حقوق بشرش صحبت کنند.

در اینجا مى خواستم بگویم بعد از همه این سال ها، بعد از همه این اتفاقاتى که در ایران افتاد، یک مخلوطى بود از یک مقدار نارضایتى هاى داخلى، کمبودهاى داخلى و تمام گروه هایى که مخالف بودند با پادشاهى و تمرین چریکی این ور و آن ور مى دیدند، اعتقادات ایدئولوژى هاى سیاسى مختلف داشتند، جنگ سرد بود، کمونیست ها بودند، شوروى بود، همه اینها دست به دست هم داد و با یک مقدار فشار خارجى که براى من الان روشن شده، چون خودشان دارند در کتاب ها مى نویسند... من فکر مى کنم آن نارضایتى ها براى خیلى ها فکر مى کردند همچین دگرگونى و انقلابى لازم نداشت.

من واقعاً خیلى از سران جمهورى اسلامى را فرزندان ناسپاس همین سیاست هاى سى سال پیش بعضى از ممالکى که امروز آقایان هى مى گویند مرگ بر این مرگ بر آن...(می دانم) به دلیل اینکه خیلى واضح است که سیاست هاى خارجى آن موقع در این انقلاب اسلامى دست داشتند.

باز بر مى گردیم به خاطره اى در سى سال گذشته. پاناما. شما و پادشاه به پاناما رفتید. در آن زمان مقام هاى جمهورى اسلامى ایران از جمله آقاى صادق قطب زاده اعلام کردند که قرار است پادشاه ایران را به ایران تحویل بدهند. این ماجرا درست بود؟ و اگر درست بود شما چگونه مطلع شدید و توانستید که از پاناما خارج شوید؟

بله. این مطلب درست بود. براى اینکه متاسفانه با گروگانگیرى در سفارت آمریکا که ما بایستى از نیویورک خارج مى شدیم و از آمریکا خارج شویم و تنها مملکتى که به ما اجازه اقامت داد، پاناما بود... که بعد از نیویورک رفتیم تگزاس و از آنجا به پاناما... این موضوع پیش آمد و خیلى مسائل دیگر طولانى تر. این شد که خانم سادات به من زنگ زدند که اگر بخواهید مى توانید بیایید مصر. مسائل دیگرى هم هست که آن موقع یادم هست دولت آمریکا دو نفر را فرستاده بود که با اعلیحضرت صحبت کنند و ایشان بمانند و نروند به مصر. من در آن جلسه حاضر بودم و اصرار داشتیم که ترک کنیم. براى اینکه بعضى از دوستان و روزنامه نویسان به ما زنگ مى زدند که بهتر است آن مملکت را ترک کنید.

بعد که مصر قبول کرد ما به آنجا برویم، قرار بود که یک طیاره بفرستند ولى آخرین دقیقه آمریکایى ها گفتند طیاره مصرى نیاید و ما خودمان یک طیاره در اختیارتان مى گذاریم. و بعد داستان این شد موقعى که پرواز کردیم طیاره در جزیره اسور فرود آمد.

چندین ساعت آنجا منتظر بودیم و خیلى تعجب کردیم... یادم مى آید که بعد از چندین سال وزیر خارجه پرتغال را دیدم، او به من گفت موقعى که طیاره آنجا چندین ساعت ماند، ما از مقامات آمریکایى پرسیدیم که به چه دلیل این طیاره در آنجا مانده، گفتند که ما نمى توانیم به شما بگوییم. حتى روز بعدش سفیرشان در واشنگتن رفته بود از وزارت خارجه آمریکا پرسیده بود، آنها باز جواب نداده بودند.

اینجا مى خواهم این مسئله را بگویم درست است که گویا پرزیدنت کارتر تلفن زده بود به اشرف غربال که آن موقع سفیر مصر بود در واشنگتن، سالها سفیر مصر بود، گفته بود من چندین بار به پرزیدنت سادات زنگ زدم ولى جوابم را نمى دهد، مى دانم چرا جوابم را نمى دهد براى اینکه من مى خواستم بهش بگویم که اجازه ندهد پادشاه ایران به مصر بیاید براى اینکه ممکن است به ضرر مصر و صحبت هاى صلح اعراب و اسرائیل شود.

به هر صورت این طیاره آمریکایى چندین ساعت ماند که خیلى نگران کننده بود و اعلیحضرت هم تب داشتند. طیاره سرد مى شد و البته آنجا مقامات محلى آمدند، خیلى با احترام با اعلیحضرت... بعد که رسیدیم در قاهره، سلینجر، روزنامه نویس در کتابش نوشت که آن موقع همیلتون جردن، شاید حتى کارتر هم نمى دانسته... با آقاى قطب زاده تماس گرفته بود که قطب زاده گفته بود اگر پادشاه ایران را برگردانید به پاناما، ما گروگان ها را آزاد مى کنیم یا مى دهیم دست دولت.

آقاى قطب زاده نتوانسته بود چون زمان نوروز بود و تعطیل، نتوانسته بود که آن شوراى انقلاب را جمع کند و تصمیم بگیرند، گویا اشتباه کرده بود آقاى قطب زاده از لحاظ اختلاف ساعت بین ایران و پاناما گفته بود پادشاه را پس فرستادند. بعد به هم خورد برنامه شان که ما به مصر رسیدیم.

شما از انورسادات، رئیس جمهور فقید مصر، یاد کردید که به پادشاه و شما اجازه دادند که به خاک مصر قدم بگذارید. انور سادات این کار را براى دوستى و معرفت انجام داد یا منافع سیاسى هم پشت این ماجرا بوده؟

کاملاً دوستى بود و کلمه خوب را خودتان گفتید. معرفت انسانى و انسانیت. براى این که هیچ منفعتى نداشت. جمهورى اسلامى سر کار هست براى این که پادشاه ایران برود آنجا و هم مردم مصر و هم خود رئیس جمهور فراموش نکردند که در یک زمان خیلى مشکل جنگ مصر و گرفتارى هایى که مصر داشت، ایران خیلى کمک کرد به مصر، این را فراموش نکردند.

من یادم هست موقعى که ما رفتیم و اعلیحضرت در بیمارستان بودند، خیلى از روزنامه هاى خارجى آمده بودند، فکر مى کردند از مردم کوچه و بازار قاهره عکس العمل منفى بگیرند، ولى برعکس. آن هندوانه فروش یا سبزى فروش توى خیابان و بازار مى گفت خیلى خوب شد که پادشاه ایران آمد اینجا، ایشان برادر ما هستند و در موقع هاى سختى به ما کمک کرده اند. البته یک جایى شلوغى هایى شد و حرف هایى زدند ولى اینجا باید بگویم که خدا را شکر که کسى بود مثل مرحوم انور سادات، و ملت و دولت مصر با دوستى ما را پذیرفتند و واقعاً بعد از ماه ها تنها موقعى که یک مقدار احساس راحتى کردیم، موقعى بود که پا در قاهره گذاشتیم و خود من و فرزندانم و خیلى از ایرانیان براى همیشه سپاسگزار خاطره انور سادات و مردم مصر و دولت مصر هستیم.

واقعاً رئیس جمهور انور سادات که قوى ترین و پرقدرت ترین مملکت دنیا نبود به تمام سیاستمداران دنیا نشان داد که حتى در سیاست یک مقدار انسانیت ارزش دارد و یک درس اخلاقى به همه دنیا داد.

به خاطرات تلخى در این سى سال اشاره کردید. خاطرات شیرینى هم احتمالا داشتید. مى توانید از خاطرات شیرین هم براى شنوندگان رادیو فردا بفرمایید.

یک مقدار از خاطرات تلخ که بر ما گذشت، خوب خاطرات شیرین هم در این دوران سى سال بوده. خاطرات تلخى یکى از بزرگترینش درگذشت لیلاى نازنین بود که من اینجا از تمام ایرانیان تشکر مى کنم که شنیدم موقعى این خبر را شنیدند با شمع روشن به دور کاخ نیاوران رفتند و این درد بزرگى بود که از یک طرف خوب بود که اعلیحضرت نبودند که چنین روزى را ببینند. به خصوص شاید خداوند ایشان را دوست داشت که نباشند و ببینند چه به سر مملکت آمده و مى آید و به خصوص حمله صدام حسین به ایران.

واقعاً درود به روان تمام سربازان و افسران ایران و ایرانیانى که مبارزه کردند در این جنگ چندین ساله خانمان سوز و نگذاشتند که مملکت ما به دست خارجى بیافتد.

خاطرات خوش البته بوده، فارغ التحصیل شدن بچه ها از دانشگاه ها و ازدواج شاهزاده رضا با یاسمین و تولد نوه هایم و اخیراً فارغ التحصیل شدن نوه بزرگم «نور» که سال آینده مى رود به دانشگاه و خبرهاى خوشى که از ایران مى شنیدیم که قدرت مردم و پایدارى شان که هنوز هم هست.

با تمام فشارها و زورهایى که مى آورند، مردم ایران با قدرت دارند مبارزه مى کنند و موفقیت ایرانیان در داخل و خارج، خبرهاى خوش بوده است. چیزى که همیشه مى گویم این است که نور بر تاریکى پیروز خواهد شد.
rastad - ایران - تهران
با سلام به بانوی بزرگ ایران زمین شهبانو فرح دیبا . بانوی بزرگ من همیشه از شما به عنوان یک اسطوره یاد میکنم و به وجود چنین بانویی بزرگی با این همه مسائل و مشکلات که در دور و بر شما هست و شما با بردباری تحمل می کنید دورود میفرستم و پای شما بانوی بزرگ را می بوسم . همیشه سلامت و سرفراز باشید که افتخار زن ایرانی هستید .
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

sargalesh - ایران - شیراز
زنده باد شهبانو " همیشه " زیبا و فروتن ! روحت شاد شاه ایران, شاه مردم " بیسواد " ایران ! زیرا هیچکس بجز تعداد محدودی مثل " پدرم " فهمیدند که " شاه " چه فرمودند : اگر " من " بروم ایران " ایرانستان " میشود !
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

kafar - المان - اخن
امیدوارم که این بانوی بزرگ ایران حقایق بیشتر و روشنتری از ان روزها را نگارش کنند .
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

zagros_finland - فنلاند - هلسینکی
آیا اگر شاه بیشتر به مردم آزادی می داد احزاب ،رسانه ها ،مطبوعات و فعالیت سیاسی ازاد بود و شاه داخل قدرت نمی شد و فقط شاهی می کرد ما آلان دچار این اخوندهای نادان و سرکویگر وحشی می شدیم .!؟؟ آنچه مسلو است مردم ایران هم از سیستم شاهی و هم از سیستم مذهبی وحشت دارند و هیچ یک از این دو سیستم استبدادی آزادی برای ایران نمی اورد. تنها راه نجات ایران یم حکومت دمکرات، سکولار است که در ان همه آزاد باشند بی دین و دیندار مسیحی و مسلمان عرب و فارس آذری و کرد و بلوچ............ همه و همه سهر وند درجه یک حتی یک مهاجر .
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

sargalesh - ایران - شیراز
شهبانو عزیزم, باور کن به نیت " شما " بنزین را در پمپ بنزین ایران " بو " کشیدم و داستان مصاحبه شما را که " هوس " بوی بنزین را کرده بودید تعریف کردم که نمیدانید چقدر از شنیدن این خاطرات " مقدس " شما اطرافیان متاثر شدند ! به امید روزیکه همه مردم بکشور عزیز و مقدسشان باز گردند و ایران عزیزمان را از شر این ضحاکان شپشو خونخوار نجات دهیم !
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

odin - بلژیک - انتورپن
در تمام این خانواده پهلوی اگر یکنفر عقل درستی در سرش باشد انهم همین بانوست. اگر شاه مملکت قانون اساسی را زیر پا نمیگذاشت از روز اول چنین روزهایی را بخواب هم نمیدیدم.اما چه فایده این راهیست که همه مستبدین تاریخ میروند و درس هم نمیگیرند. خود را عقل کل میبینند، دیگران را خرها و گاوهایی که باید بانها سواری بدهند و هدایت شوند! حال دایی جان ناپلئونها بیان و بگن: نخیـــــر اقـــــــا اونهایی که اون بالا بودن تصمیم خودشون رو در گوادلوپ گرفته بودن! همین زندگی ابرومندانه و پاک شهبانو در این سی سال گذشته تنها نقطه مثبتی بوده که میتونه بسیاری از گناهان این خانواده رو پاک کنه.
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

فاتح - ایران - تهران
اینهم از عکسهای فرزندان آرتمیس - فرانسه
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

Dionysos - فرانسه - پارسی
واقعا اگر شاه مذهبی نبود و به مذهبیها میدان نمی داد تا تعداد مساجد را 250 برابر کنند ایران امروز به چنین وضعیت اسلام زده فلاکت باری دچار می شد؟ در اینکه سیاستهای استعماری نقش نفرت انگیزی در این انقلاب داشتند هیچ تردیدی نیست اما نقش خود شاه و مذهب گرایی او همانطور که در مقاله داریوش همایون خواندیم یکی از فاکتور هایی بود که ایران را به سوی جهل و مذهب زدگی سوق داد. به جای صرف بودجه برای 50000 مسجد در ایران اگر به فرهنگ و آموزش و تربیت غیر دینی و دموکراسی توجه می شد، جوانان ایران ناآگاهانه خود را به دامان خمینی نمی انداختند.
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

smartrun - کانادا - تورونتو
عاقبت هر ایرانی مذهبی !!! اعدام . تبعید . پناهنده. سنگسار . ووووو....اخه این هم شده زندگی ... چه شاهی چه عادی ... اسم پادشاه ایران و رفتار ایشان وقتی مذهی است!! چطور انتظار داری .... شاه . خمینی . خامنه ای...ووو .......... ادم مذهبی عاقبت جز همین نداره تا اخر عمر زجر می کشن برای چی ? پول ! مقام !
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

sargalesh - ایران - شیراز
همه اشتباه میکنند از شاه انگلیس گرفته تا اوباما و سارکوزی و دیگران ! ایا این دالی بر انه که تمام سیستم و فرهنگ یک کشور را زیر سوال ببریم !? کجا بودند جامعه شناسان, روشنفکران که یک اخطار کوچک ! اقلا سر میدانند?! روحت شاد پدر, که شماها روشنفکر بودید و شهامت داشتید که از دقیقه اول " ضد " اسلامگرایان بودید.
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

nooshin tehrani - ایتالیا - رم
آیا دو سال به من (فرصت) مى دى تا اینکه مثلاً پسرم به سنى برسد که من بتوانم کناره گیرى کنم و پسرم به پادشاهى برسد . زرشک. مگه خونه خاله است که هروقت دلت خواست بری.
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

bavar88 - هلند - امستردام
اره راست میگی تو"نور بر تاریکى پیروز خواهد شد"!!؟؟ فقط به درد لباس پوشیدن می خورید تا ابهت پوشالی خودتان را نشون بدید. انقلاب 57 جواب کوبنده ای بود به این اراجیف. واقعا اینها در کدام دنیا سیر می کنند فکر می کنند که مردم دوباره اینها را سر کار می ارند. نه خیر سر دار می ارند.
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
روحش شاد خانم فرح دیبا مردم ایران کار بدی در حق شاهنشاه کردن امیدوارم روحش ما ایرانیان نمک نشناس را ببخشد
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

pariha - کویت - کویت
واقعا مایه افتخار بودند خدا رحمتش کنه -
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

busyman - کویت - کویت
خیلی خوب بود این جمله نور بر تاریکى پیروز خواهد شد. نور به مزارت ببارد ای بزرگ وار و پدر ایران
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

SashavaNatasha - روسیه - مسکو
آفرین بر تو ای شهبانوی ایران.. من و همسرم هم به شما از بابت لیلای نازنینت تسلیت عرض می کنیم. انشاءالله که غم آخرتان باشد. ارزوی سلامتی را از ایزد یکتا برای شما و بچه هایتان داریم.
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

porharfi - هلند - آرنم
پیشرفتها .آبادانیهای به نسبه.تا اندازه ایی آزادی."نه آزادی و خودمختاری!نه اجازه. احزابی آزاد!!و..و..را ندیده نمیگیرم..با توجه به موفقییتهای دورانِ پهلوی.."اما پرسشِ ِ. همیشگی یه من.."چرا شهبانو در سال1346 تاجگذاری کردند؟؟برای نمایش؟جشن؟. خودنمایی وبزرگ نمایی سلطنتی؟یابرای"روزهایِ بحرانی یه 1356 و1357 وادارۀ امور. تا رضا به سن قانونی برسد؟؟..این پرسش من از سالهای 56 و57 تا امروز بدون ِ. پاسخ ماند...!!!
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

katrina - اسکاتلند - گلاسکو
درودبرملکه ایران زمین فرح دیباویگانه مردایران زمین شاهزاده رضاپهلوی عزیزم...... الان عقده ای های اسهالی ازمجاهدوساندیس خور..میان اراجیف بلغورمیکنند///*روحش شاد *که لیاقتش رانداشتیم بهتره بگم نداشتندبی لیاقت های .....
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
به جای او اکنون عفریته های اسلامی قیافه های تهوع اور و چادر سیاه و نهایت پیشرفت روسری گل منگلی زهرا رهنورد /مرگ بر شورش سیاه 57 و اسلام------.گفتید ---تا شاه در کفن نشود ایران ایران نشود ///شاه در کفن شد// تمام ایران در کفن شد//...در همین سایت هم عقب افتاده های ذهنی اسلام دست بردار نیستند چپ و راست سوره ها و ایه ها خوراک دیوانگان.
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

بچه تهرون - ایران - تهران
بزرگ مردان تاریخ ایران و مصر یادتان گرامی و نامتان ابدی .
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

shinjan - ژاپن - توکیو
درود بر تو که عفت کلام و شخصیت از وجودتان میبارد.
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

iraneslam89 - کلمبیا - کلمیا
sargalesh - ایران - شیراز ( شهبانو عزیزم, باور کن به نیت " تو " بنزین را در پمپ بنزین ایران " بو " کشیدم ) هه هه هه. بدبخت کم پاچه خواری کن خودت را اینقدر ذلیل , الیل و کوچک نشمار سعی کن مرد باش و قوی راستی متمئنی چیز دیگر را بو نکردی به خاطر فررررر
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

sir.amir - انگلستان - منچستر
روان شاد باد واقعا دورود به شرف این پدر و پسر افتخار ایران رضا شاه کبیر و محمدرضا شاه یادشان گرامی باد
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

delmorde - سوپد - یوتبوری
درود به تو شهبانوی عزیزم. هنوز یاد نمی ره سرکار رفتن خودم و همسرم رو مرهون برنامه های خوب سپاه دانش و بهداشت میدانم که ما هم بتوانیم با خدمت به کشورمان امید داشته باشیم در استخدام دولت درائیم و الان از حقوق بازنشستگی برخوردار باشیم. وگرنه ما که پارتی نداشتیم تا مشغول کار دولتی شویم. شاه اگر موافقت می کر که فقط سلطنت کند مطمئنن مردم متعصب و اخونها بهانه ای دستشان نبود و ما این چنین دربدر نمی شدیم. و فرزندانم بیکار نبودند بااین گرانی و مشکلات
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

mohafez - ایران - اهواز
مفسدین فی الارض. باس میرفتن پاناما,از اون طرف میفرستادنشون ایران تا مجازات شن
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
مردم ایران لیاقت همچین مردی رو نداشتن و امروز هم ندارند فقط خوب لباس پوش نبود, خلبان بود! اسکی بازبود! شناگر بود کوهنوردی و اسب سواری به دوزبان فرانسه و انگلیسی تسلط کامل داشت! راستگو بود شهامت پذیرفتن اشتباه رو داشت! متاسفانه سیگاری شدید بود و مهمترین خصلتش این بود که معنای امنیت رو خوب میفهمید و دشمن ایران رو هم خوب میشناخت! از نظر مالی پاک بود عادت داشت در مقابل تهمت پوزخند بزنه و سکوت کنه!. معتقد بود خدا حمایتش میکنه و رو سفید از دنیا رفت! خدارحمتش کنه. .
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

maiden666xx - انگلستان - لندن
اگر این انقلاب اسلامی که فقط عقب افتادگی,جنگ , وتروریست رو براتون به ارمغان اورد نمی شد ! الان ایران گلستان بود. ,ولی افسوس که ایرانیان لیاقت نداشتند.وهنوزم در خواب خرگوشی هستند . ایرانی که درساله 57 بهشت خوارمانه بود تبدیلش کردین به یک طویله اسلامی ومنزوی در دنیا.لیاقتدتون بیشتر از این نیست.تمام
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

esfahan_20 - ایران - اصفهان
برو پا بوس عربت امام رضا عربو.
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

raha1984 - المان - هامبورگ
ای بانوی بزرگ پاینده و تندرست باشید شماها تنها باقیمانده های ایران سربلند و پیروز و پر افتخار هستید بعد از شما این مردم قدرنشناس و خوشی زده زیر دل به غیر خواری و ذلت و نام بد و به خاکستر نشاندن ایران چیزی رو به ارمغان نیاوردنند
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
nooshin tehrani - ایتالیا - رم. منظورش بسته به نوع درمان! بعضی درمانها میتونه طولانی تر باشه و عواقبش مختلفه مثل ریختن موی سر! . منظورش اینه ایا درمانی داری که 2 سال روی پای خودم با همین قیافه بدونه اینکه کسی بفهمه?
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

sargalesh - ایران - شیراز
iraneslam89 - کلمبیا - کلمیا: کبوتر با کبوتر, باز با باز ...... کند همجنس با همجنس پرواز, من , بدبخت, پاچه خواری " شهبانوی عزیزم " را خواهم کرد, و شما, خوشبخت, پاچه خواری عربها را بکنید !
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

ARTEMIS-SW - .فرانسه - .پاریس
iraneslam89 - کلمبیا - کلمیا . مرگ بر اسلامت خدای قاتلت که ایران را لجنزار کرد جاسوس ملا
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

ARTEMIS-SW - .فرانسه - .پاریس
bavar88 - هلند - امستردام . جارو کش حرم امامان قاتل تو یکی
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

ben 15 munich - المان - مونیخ
ما ایرانیها این را میخواستیم والا چیزی کم نداشتیم روحش شاد به امید ازادی وخوشی برای همه ایرانیها.
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

Farzan1 - آلمان - برلین
دوران شاه هان پهلوی بهترین دوران تاریخ و اعتلا ایران زمین است،روحشان شاد باد !!در اینجا باید گفت که ننگ ابدی بر کسانی باد که آتش بیار محرکه ای به نام جمهوری جنایتکار اسلامی در ایران شدند و ایران را ویران کردند...
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

fadayeiran - فارسی - فارسی
درود بر شما فرح دبیا بکی از افتخارات هر ایرانی مربوط به قدرت و عظمت و ابرویی است که ایران وایرانی در زمان شاه داشت
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

Esfahan Nesfe Jahan - آلمان - برلین
دوستان چندی پیش من در بیمارستان بودم زمان کوتاهی باخانمی سر صحبت باز شد از من پرسید از کجای میای? گفتم از ایران گفت من از ترکیه و فرح نام دارم گفتم ولی فرح یک نام ایرانیست گفت درسته . موقعیکه در ایران مراسم تاجگذاری ملکه شما ایرانیها فرح دیبا پهلوی بود و از تلویزیونها مراسم پخش میشد من بدنیا امدم و مادرم گفت من دوست دارم اسم دخترم را فرح بگذارم تا مثل او خوشبخت بشه از او پرسیدم خوشبختی? جواب داد بیشتر از انچه که تصور میکردم!!!!!
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
zagros_finland - فنلاند - هلسینکی . شما کتاب خانه ی دائی یوسف.و در ماگادان چه گذشت رابخوانید تا بدانید چه وحشتی درشوروی بود چیزی که حتی یک میلیونیم ان در زمان شاه نبود همین امروز کوبا کره ی شمالی چین دیروز و امروز... کعبه ی امال کمونیستهای ایران در 57//رومانی..البانی..// مگر میلیونها چپی و مجاهد یااماما نکردند چرا همه ی کاسه کوزه ها را سر شاه می شکنید جمهوری شما را هم دیدیم چرا تنبلی فکری ملت و عدم مطالعه را به گردن شاه می اندازید کمی منصف باشید.
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

admiral - ایران - تهران
درود بر شاه بانوی ایران. فرح بزرگ. دوستتان داریم و به شما افتخار می کنیم
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

surena1611 - آلمان - اشتوتگارت
امیدوارم در حکومت آینده از تجربیات تلخ گذشته درس گرفته بشه و مدیریت صحیح رو جایگزین تندروی ها کنیم. مرگ بر ولی وقیح و مزدوران جنایتکاش
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

homa-ir - المان - هامبورک
sepher-استرالیا- سیدنی. هم میهن گرامی - باتشکرازکامنت شما, باید بگویم شاه فقید, به پنج زبان زنده دنیا تسلط داشتند. و درتمام مصاحبه ها با خبرنگاران خارجی مستقیم جوابگو بودند. حتی امیر عباس هویدا نخست وزیر وقت هم مسلط به پنج زبان. خارجی . حتی اغلب وزرا انزمان کم کم به دوزبان خارجی مسلط بودند. و هیچوقت شاه فقید سیگاری شدید نبودند. چون عاشق ورزش بودند . تفریحی. چرا . وبعد از مبتلا بسرطان حتی یک سیگار هم نمی کشیدند . واز سالیان قبل ازترک میهن شاه فقید مبتلا به سرطان بودند ودکتر ایادی پزشک مخصوص. که میدانست و مرتب و شاه را زیر نظر و بخصوص دوسه نفری که دکتر ایادی برای مواظبت و گزارش وضع روحی و جسمی در اطراف شاه گاشته بود. شادباشی
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

SATTARKHAN - کانادا - تورونتو
iraneslam89 ببینم تو که افتادی زیر دست اخوند و از پول پاچه خواری و ساندیس خوری زندگی میکنی به بقیه میگی مرد باشن?خودت از حرفت خندت نمیگیره?
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
mohafez - ایران - اهواز . مفسد فی الارض رهبر دینت بود که با اجازه از خدای قاتل تو کشت دزدید و کودک نوازی و برده داری را رواج داد و تخم و ترکه هایش شد حزب الله.القاعده طالبان اخوان المسلمین. فدائیان اسلام.الشباب و و..ویروسهای کثیف جامعه ی بشری.
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
. sargalesh - ایران - شیراز . درود به شرفت فرزند ایران که حقیقت را درک میکنی بجای شاه در شورش شوم تعدادی نااگاه و اگاه خیانتکار بدنبال کثیفترین ناپاکترین جنایتکار تاریخ ایران افتادند .کسانی که می دانستند و بی شرمانه نگفتند. حتی رساله ی ننگین او روابط با شیر خواره را ندید گرفته و برای رسیدن به اهداف شوم خود ایران را چنین کردند که شما اسیر..و امثال من میهن تنها در خاطره ها جای گرفت می فهمی چرا گاهی نوشته هایم گزنده است?????همانها که دوباره همان ساز را می زنند می گویند کور و کر شوید چون ما می گوئیم کروبی موسوی!!!!!!
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

طاطا - ایران - ایران
چقدر نجیب و سنگین صحبت میکنه . حیف. دوستش دارم خیلی شبیه مادرمه
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
Dionysos - فرانسه - پارسی . دوست من بهیچوجه با شما هم عقیده نیستم چرا که در همان زمان کسی که می خواست بداند کتاب بود که نخواند شما تنبلی فکری جامعه پولدوستی عدم انجام و ظیفه و عاری بودن از وجدان کاری را که شامل اکثریت جامعه بود به گردن شاه می اندازید اکنون که 30 سال است شاه نیست جز معدود جوانان اگاه و فداکار میتوانید یک ادم صادق به من نشان دهید?????نخیر دوست من انقلاب غرب و نفتخواران جهان بود و انتقامشان از شاهی که گردن کشی کرد و رمالان و تهی مغزان داخلی که بستر را برای ورود اسلام واقعی مهیا کردند.واکنون در کشورهای غربی غنوده و مشغول نوشتن سناریوی دیگری همانها که در کنار برادران دینیشان در سایت بجای واژه ی مار عکس او را نشان میدهند.!!!!!!
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
شخصی دربالا نوشت قانون اساسی را رعایت نکرد قانون اساسی بر گرفته از قانون مشروطیت بود//نظر 5 ملا در ورای قانون و حفاظت از مذهب شیعه...چه باید میکرد ???????کشوری که چپش وابسته به شوروی و بزرگترین گروه مبارزان بر علیه شاه////مجاهد..جبهه ملی. توده ای// همه الوده به تعفن اسلام ننگین..مرگ بر شورش سیاه 57.
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

hafeze shirazi - ایران - تهران
ما ملتی بودیم که خودمان لگد به بختمان زدیم . ملتی بودیم که قدر آنچه را که داشتیم ندانستیم. امروز بعد ازش 30 سال به کمتر از آنچه که در زمان شاه داشتیم , راضی هستیم و نداریم. در آن زمان به معنای واقعی خوشی زده بود زیر دلمان . امروز که نه در زندگی خصوصی و نه در اجتماع و نه در عرصه بین المللی خیلی بی احترام شده ایم فهمیده ایم که چه کسی را از دست دادیم. روحش شاد
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

sargalesh - ایران - شیراز
ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس: میدانم چه دردی میکشید و همه ماها دارای " یک " هدف هستیم و انهم " سرنگونی و نابودی " این ضحاکان اسلامی, ولی راه و روش من برای رسیدن به هدفم فرق میکنه با دیگران, زیرا اعتقاد دارم با کار توضیحی زودتر و موثرتر بهدفمان میتوانیم برسیم. به امید ایران ازاد و شاد
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
maiden666xx - دفعه بعد که کامنت میگذاری و توهین میکنی ملیت خودت را هم بگو یا عرب جدایی طلب جنوب هستی یا پانترک ترکیه پرست، وگرنه هیچ کسی با این حد از نفرت به ایران و ایرانی توهین نمیکند. ضمنا آدم بیخبر، مگر مردم معمولی عن قلاب کردند؟ خیلی ها اصلا خبر نداشتند خمینی کیست و بسیاری شاه را دوست داشتند. عده ای مزدور خارجیان، شوروی و لبنان و فلستین، که شاید هم تو یکیشان هستی، شورش کردند و این بدبختی را ببار آوردند.
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

iraneslam89 - کلمبیا - کلمبیا
ARTEMIS-SW - .فرانسه - .پاریس . حالا که دم از دین کثیفت می زنی بزن چون دین تو کثیف ترین دین است چرا چون من بدین دیگران توهین نکرده و نمی کنم و از هم دینان تو شرمنده ام که توهین کردم به دین مقدسشان و الت آن هم فقط به خاطر توی نادان که به دین دیگران توهین کرده و می کنی اگر دین ( نداری ) که داشتی کمی غیرت و مردانگی هم داشته باش و اینقدر مرده پرستی نکن اگر لیاقت داشتند از وطن خود فرار نمی کردند و آواره این کشور و اون کشور نمی شدند. sargalesh - ایران - شیراز ) باش تا شبت روز و روزت شب و اموراتت خوش و فقط دستمال یزدی را با خود ببر
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

farzad_s - ایران - تبریز
mohafez - ایران - اهواز---مگه مفسد تر از آخوند جماعت کسی هم هست
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

iranazadiran - ایران - تهران
1- رحمت خدا به روح شاه فقید و درود و احترام به شهبانوی ایران زمین. بد نیست در سالروز فوت پدر تاجدار مان که براستی پس از او ایرانیان یتیم شده آواره و یا به خاک مذلت نشستند نقل خاطره ای بی مناسبت نباشد. یکی از دوستان که به تازگی از اروپا باز گشته تعریف میکرد زمانی از آنجا قصد رفتن به مصر برای دیدنی های باستانی داشته به راننده تاکسی تلفنی برخورد میکند که مصری بوده از او در مورد مصر سوال کرده به نظر شما که مصری هستید من ابتدا به چه جاهای دیدنی مصر بروم. راننده مصری که مرد مسنی بوده و در حین صحبت متوجه ایرانی بودن دوستم شده به او می گوید شما قبل از هر جا ابتدا به زیارت مزار محمد رضا شاه ایران بروید و بعد از گفتن این جمله با حالتی خاص می گوید او مرد بسیار بزرگی بود جایی که دفن شده بسیار دیدنی و با ارزش است و پس از عذر خواهی به او می گوید من از خمینی متنفرم و به انگلیسی فحش رایجی به او می دهد ....
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

iranazadiran - ایران - تهران
2- دوستم به او خاطر جمعی میدهد که مردم ایران از رژیم آخوندی ایران رهبران و مسئولینش هیچ دل خوشی نداشته و از آنها بیزارند. ...متاسفانه در کشور ما ابتدا یک پدیده یا روش باب میشود اما پس از آنکه چندین سال به اشتباه و ناقص استفاده و همه گیر شد کم کم فرهنگش که دیگر از دور خارج شده وارد گود میشود به همین خاطر ما همواره رفتار و کردارمان از واقعیت و فرهنگ دور است و در این دو مقوله عقب افتاده تر و متفاوت تر از دیگران. کافیست چیزی باب شود همه هجوم آورده و دنباله روی میکنند بدون اینکه بدانند اصلا به آن احتیاج دارند به تیپ و کلاسشان می خورد به فرهنگ و درکشان می خورد آگاهیش را دارند به اندازه کافی اطلاعات دارند. متاسفانه این بزرگترین معضل ایرانیهاست. اگر ما با چشم بصیرت نگاه کنیم و تفاوت اندیشه و سلامت روح و روان این بانوی گرانقدر و بزرگ منش را با افراد حقیر مقایسه کنیم پی به واقعیتهای بسیاری خواهیم برد. انسانهای بزرگ و شریف قلبی مهربان با گذشت و ایثار گر دارند. .....
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

katrina - اسکاتلند - گلاسکو
homa-ir - المان - هامبورک -درودبرهمای عزیزترازجانم مرسی ازکامنتهای زیبایتان ..
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

iranazadiran - ایران - تهران
3- همچنین که ایشان به شکایت نکردن شاه فقید اشاره کرده می گویند خدا را شکر او نیست تا ببیند چه بر سر مملکت آمده است. آنها خود را نمی بینیند و این رسم انسانهای بامعرفت و صاحب افکار انسانی ست. انسانهای حقیرند که رسم ایثار را نیاموخته کینه و نفرت از تمام وجودشان شعله می کشد و بخیل و خودخواهند. همانگونه که ظهوز انسانهای صاحب معرفت هم از شاه ممکن است و هم از گدا. انسانهای حقیر هم از هر قشری سر در می آورند گاهی به اسم روشنفکر گاهی به اسم آتئیست گاهی به اسم بودیسم گاهی مسیحی گاهی مسلمان مانند خمینی که نفرت و انتقام وجودش را میسوزاند تا جاییکه خونهایی که ریخت کم بود که درشعله انتقام بدست آوردن شاه میسوخت که خداوند این آرزویش را به گور برد. ایرانی به افرادی امثال شاه فقید و ملکه دوست داشتنی و صادق ایران زمین نیاز دارد تا طعم ایرانی بودن را بچشد. شاه فقید به خاطر آنهمه دربدری و مظالمی که به او شد نه از خدا رویگردان شد و نه از مسلمانیش دست کشید......
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

iranazadiran - ایران - تهران
4- معرفت و موحد بودن در وجود او ذاتی بود وگرنه کسی که از ابتدا در کشورهای غیر مسلمان رشد کند چگونه می تواند اینگونه به مسلمانیش عشق بورزد و به آن افتخار کند و بزرگترین افتخار زندگیش را در هنگام مرگ مسلمان رفتن از دنیا بداند. این گوهر وجودیش بوده که همواره خود را می نمایانده و اکتسابی نبوده که با چهار تا کتاب و حریف و حدیث و الگوی بد از بین برود. همچنین شهبانو فرح در این مدت سی سال رویش را از خدا بر نگردانده و بر او منت نگذاشته که چرا با ما که اینهمه خدمت بندهایت را کردیم اینگونه معامله ای کردی و شاهزاده رضا که حتی اسامی فرزندانش را نور و ایمان می گذارد. درخت هر چه پر بارتر است شاخه هایش رسم افتادگی را بیشتر می دانند. و انسانهای فروتن رسم افتادگی را چه نزد خداوند و چه نزد خلق او بهتر از انسانهای تو خالی متکبر از خود راضی . چه آنها که به اصل پی برده اند به این فهم و شعور رسیده که خداوند چه گفته و ادیان چه چیز را از مردم خواسته اند و جایگاه بنده ضعیف کبر و منمیت نیست که کبر جز از شیطان بر نمی آید.....
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

iranazadiran - ایران - تهران
5- درود بر تو شیر زن که آبرو و عزت زنان ایرانی و باعث سربلندی و افتخارشان. پرتو نورانی قلب روشن و پر از ایثارت مداوم باد خداوند این نعمت را هر روز بر تو افزون تر کند و مهرت را گسترش دهد که ودیعت مهر ورزیدن و گذشت را او به هر بی سر و پایی نمی دهد.
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

katrina - اسکاتلند - گلاسکو
iraneslam89 - کلمبیا - کلمیا -توچی غلطی میکنی کلمبیاابدارچی سفارت بروکیک ساندیس ات روبخور زر زرنکن اه
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

katrina - اسکاتلند - گلاسکو
sepher-استرالیا- سیدنی-بالاخره یک کامنت شما به دل نشست اونم چون به خانمهاربطش ندادی مرسیx
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
مشکل بزرگ ایران استبداد بوده و هست. هر کس به حکومت میرسد اول دمکرات هست بعد که پایه هایش محکم شد, به بهانه های مختلف به یک مستبد تبدیل میشود. کم کم افراد کاردان و ازادمنش از دور و برش میروند یا حذف میشوند و متملقان و چاپلوسان و فرصت طلبان جای انها را میگیرند. پدران ما صد سال قبل خوب مشکل را پیدا کردند: حاکم نباید قدرت نامحدود داشته باشد و باید به مردم پاسخگو باشد. انقلاب مشروطه برای اولین بار حاکم را محدود کرد. متاسفانه به بهانه های مختلف مثل ابادانی, مبارزه با کمونیسم, حفظ تمامیت ارضی,جنگ و.. حاکمان دوباره دارای قدرت نامحدود شدند و مردم هم دیگر انها را در مواقع حساس حمایت نکردند. در مورد شاه و رضا شاه همین اتفاق افتاد و در مورد رهبر فعلی ایران هم دارد همین اتفاق می افتد.
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

raha1984 - المان - هامبورگ
mohazeh عربزاده تازی مفسد فی الارض اون خمینی هندی زاده گور به گوری و تمامی دست نشادهاش هستند روزی بشه که همتون ریشهاتون رو بزنید و از ترس سرخاب و ماتیک کنید که شناخته نشدید
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

m.mohajer - المان - ماینز
Dionysos - فرانسه - پارسی...(همانطور که در مقاله داریوش همایون خواندیم)دیگه تو بی سوادیت شک ندارم.ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس نمی خواستم جوابتو بدم ولی داری به اکثریت سبز ایران(انتخاب ملت)توهیین می کنی این اخرین بارت باشه شاگرد شعبان بی مخ ....
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

nikiniki12 - المان - ماینز
خانومی ازاین بانومیباره درودبه ایشان وباارزوی رسیدن به ازادی!
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

بچه تهرون - ایران - تهران
قابل توجه کلیه بچه بسیجیها وخورده اشغال بسیجیها که به پهلویها تنها سازندگان ایران نوین دشنام وناسزا میدهند. زیاد راه دور نمیریم کسانی که خمینی خون اشام را برسر کار اوردند 1 قطب زاده2 ابراهیم یزدی رذل 3 ابولحسن بنی صدر 4بهشتی و خیلیهای دیگر خیلی زود تقاص این عمل را پس دادند خیلی زود نوبت شماخورده اشغالها هم فرا میرسد بنامید تقاص خدا یا عمل وعکس العمل و یا راز بقا .تا وقت هست نفس عمیق بکشید که به اخر خط نزدیک میشوید.
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

pahlavi100 - آمریکا - کالیفورنیا
اینطور که پیداست، بازار تکفیر شاه هنوز هم گرم است و همانطور که روزی مد شده بود، هر که می‌خواست وانمود کند سری تو سر‌ها دارد حتما باید دو تا دری وری هم به محمد رضا شاه می‌‌گفت، هنوز هم دمده نشده و خریدار دارد. از این رو برای اینکه بگویم منهم پخی هستم و چیز‌هایی‌ سرم میشود، یک ایراد بسیار بزرگ از شاهنشاه میگیرم. به نظر من بزرگترین و نا‌ بخشودنی‌ترین گناه او این بود که مستبد و دیکتاتور نبود و دستور نداد هزار نفر مثل این دوستان روشنفکر ما در این سایت را زنده به گور کنند تا هفتاد میلیون باقی‌ امروز اینقدر رنج نکشند. --- برای ما ملت گوسفند مزاج فشار چکمهٔ رضا خان رفاه و پیشرفت می‌‌آورد. اگر نه سی‌ و دو سال است که زور می‌زنیم و در جا و سایه استبداد پهلوی بر سرمان نیست چرا به جای هر چیز، فقط پسرفت کرده ایم؟.
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
iraneslam89 - کلمبیا - کلمبیا . وجودت افکارت دینت توهین به نفس انسانیست بسیجی مک دونالد خور..ایران را به گند کشیده اید از رو هم نمیروید اعدام تجاوز به پسر و دختر سنگسار شلاق رواج صیغه فروش دختران این پرونده ی شما است .
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

Dionysos - فرانسه - پارسی
آرتمیس عزیز حرف من و شما یکیست اما شما طور دیگری تحلیل می کنید. وقتی مردم ایران به بلوغ فکری نرسیده بودند آیا لازم بود که شاه چراغ سبزی هم به روحانیت تشان بدهد تا پنجاه هزار مسجد و مرکز خر پروری راه بیندازند؟ اگر شاه به دنبال تجدد و مدرنیزه کردن بود باید بودجه هنگفتی را صرف آموزش و تربیت سکولار مردم می کرد نه صرف تربیت ملا مکتبی ها ی عقب مانده ذهنی تا اخلاق و بینش مردم را فاسد کنند و جاهل اسلامگرا تحویل جامعه بدهند. محمد رضا پهلوی در خارج تحصیل کرد وقت داشت و امکان مطالعه و شناخت دموکراسی و جامعه سکولار را داشت. چرا این کار را نکرد؟ چون خودش هم مذهبی و خرافه پرست بود. این یک واقعیت تلخیست که متاسفانه جوانان امروز ما هم دوباره آنرا تکرار می کنند. شاد باشید
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

Dionysos - فرانسه - پارسی
m.mohajer - المان - ماینز، در اینکه بنده الله و فارغ از خرد هستی هیچ تردیدی ندارم. باش تا صبح سبز دولتت بدمد.
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

hamed_58 - سوئد - گوتنبرگ
خدایا نمک نشناسی ما را نسبت به این خانواده ببخش. pahlavi100 - آمریکا - کالیفورنیا. دوست عزیز متاسفانه همینطور هست که میگوئید. اگر ان روز ایشان جلوی این اسلامیها, توده ای ها, فدائیان و مجاهدین و دیگر خیانت کاران به ایران ایستاده بودند و مثل خود همین نظام اسلامی با این گروهک ها برخورد میکردند امروز وضع چنین نبود. iraneslam89 - کلمبیا - کلمیا. یک سئوال! سواد تو در چه حد است??? از غلطهای املائیت پیداست که با زبان فارسی مشکل داری.
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
m.mohajer - المان - ماینز . ساکت باش صدای مرا خاموش نخواهی کرد ع..قلابی دوزاری..فاتح رژیمی مرا در همین سایت تهدید به مرگ کرد بلو استار مرا تن فروش نامید و سبزاللهی ها که در صدد حقنه کردن خمینی شماره 2//موسوی و کروبی بعنوان ناجی// به خرد باختگان هستند بدترین توهینها///ولی هستم و می نویسم با وجدانی اسوده چرا که درد را می شناسم و درمان //برچیده شدن قوانین ددمنشانه ی اسلام// همان حربه ایکه از 1357 در دست شما و رهبران شماست برای سواری از ملت...مرگ بر گندم نمایان جو فروش.
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

xixix - انگلیس - منچستر
در پاسخ دوست عزیز pahlavi100 - آمریکا - کالیفورنیا . که کمی در بکارگیری کلمۀ مناسب دچار اشتباه شدند باید عرض کنم: در عرصۀ روابط اجتماعی ما ایرانیان نقطه ای درخشان و بارز داریم که در خارج از دنیای سادگی و بی پیرایگی ، یک نقطه ضعف برایمان محسوب میشود. فرق بین مردم در جامعه ایران و اروپا یا آمریکا در این است که به سختی میشود طرز تفکر یک فرد خارجی را تغییر داد، در صورتی این کار شدنی می باشد که حرفها و دلائل شما منطقی و با دلیل و برهان باشد و هیچ وقت تحت تأثیر عواطف و احساسات قرار نمی گیرد، در مورد کوچکترین چیزها ساعتها فکر میکند. ولی در مورد مردم ما این حرف صادق نیست و اگر دشمن جان ما هم درد دلی چه شفاهی و چه کتبی برای ما بکند، ما او را خواهیم بخشید ! درست بودن این حرف را امتحان کنید. یکی از دلائلی که جمهوری اسلامی سالها حکومت کرده و خواهد کرد استفاده از همین نقطه ضعف بوده ./.
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

homa-ir - المان - هامبورک
Katrina- اسکاتلند- گلاسکو. به به چشمم روشن, خیلی خوشحالم کامنتی ازشما دیدم , نورانی کردی سایت UK را. کجابودی - دلم تنگ شده بود برات . پیش خودم فکرکردم حتما از سوئد * d * مهمان امده . فدای تو نازنین خوشگل - هما
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

farhad_uk - انگلستان - - لندن
روحش شاد
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
katrina - اسکاتلند - گلاسکو . البته باید از شهبانو نیز مینوشتم. زنی مهربان وفادار معتقد دوست داشتنی که بیشترین فشار این خانواده بزرگ ایران بر دوش اوست! نجابتش را میستایم و براستی که شایسته ان مرد بزرگ است. کسانی که فوزیه را و بعد ثریا را ملکه می خواستند کجایند که ببیند زن ایرانی هیچ چیز کم که ندارد بلکه مظهر وقار و مدیریت توی بحران است. اگر کامنتها مرا خوانده باشی میدانی که من با ازدواج با خارجی مخالفم . حالا میتوانی یک نمونه را ببنی اگر ولیعهد مادرش مصری بود اموز موضوع گونه دگربود. ادامه
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
katrina - اسکاتلند - گلاسکو . بیشترکامنتها من معمولا نمی رسه برای همین خلاصه می کنم! که ایرادات اساسی وارد بود به ان سیستم و به عنوان کسی که خانوادهاش از ان سیستم ضربه خورده اگر من رهبر انقلاب بودم غیرتم اجازه نمیداد که شهبانو و شاه کشورم مورد بی احترامی قرار گیرد! شما اگر تاریخ مشروطیت را خوانده باشی میبینی مردم وقتی قیام میکنند و محمد شاه را خلع میکنند به روسیه تبعیدش میکنند ماهینانه برایش پول میفرستند چون نمیتوانن بگذارند پادشاه ایران درفقر زندگی کند این ننگ کشور است! مردم ان زمان مسلمان بودندو ایرانی غیرتمند !
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

homa-ir - المان - ّهامبورک
یاران عزیزم - خواهشن سری به سایت (( محمدرضا پهلوی , سرگشته میان. مذهب و فرنگی مابی)) رابخوانید و من درجواب Dionysos- فرانسه- پارسی. در نوشتار ایشان تعداد مساجد درزمان شاه فقید 255 برابر شده است . داده ام . قضاوت منصفانه با خودشما دوستان عزیز
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
ho ma-ir - المان - هامبورک . هما جان سپاس از روشنگری تون. من هم چیزهایی رو که مطمئن بودم نوشتم. البته هیچوقت عکسی با سیگار از این همیشه زنده یاد نیست . رسم ایرانی کشتن هموطن خودش نیست این بزرگترین درسی بود که شاه به تاریخ داد! همونطور که اسفندیار گفت: چنین نیست رسم و ائین من----سزا نیست در ارایش دین من---که ایرانیان را به کشتن دهیم--خود اندر میان تاج بر سر نهیم!!!
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

homa-ir - المان - هامبورک
sepher- استالیا- سیدنی. سپهر جون- باید اضافه کن , پادشاهی که معتاد به سیگار وازچهره و دندانهایش مشخص است . ملکه دانمارک است . وهمچنین هلموت اشمیت. و خانمش . هلموت اشمیت تنها کسی است که چه درتلویزن المان و چه در. مصاحبه با خبرنگاران و .. همیشه سیگار به سیگار جلوی دوربین و جای سیگاری روی میز و دود سیگار جلوی دوربین به هوا میرود. شاه فقید یک ورزشکار ماهر و خلبان ماهری بودند. شادباشی
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

sam.man - المان - برلین
iraneslam89-----اقای محترم لطفا این اسم خونخوار رو از کنار اسم ایران پاک کن-----
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
homa-ir - المان - ّهامبورک . با افزایش درامد مردم و گسترش شهر ها و ورود روستائیان به شهر مردم در محلات مسجد می ساختند! یعنی اگر شاه میخواست جلوی مسجد سازی را بگیرد که دیگه وا مصیابتا میگفتند کافر و مخالف عبادت! راستش رابخواهید مقلات بی بی سی را خواندهم نویسندگانشان و تحلیلهایشان صادق نیست! نه فقط در این مورد بلکه در کل خط سیاسی مشخصی دار که من بهش میگویم حزب توده انگیس!!
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
Dionysos - فرانسه - پارسی . عزیز????? اکنون بزرگنمائی نقائص قبل از شورش اب به اسیاب ملا و ازدیاد رژیمیهای سایت است که جنایات رژیم و اسلامشان را توجیه کنند لطفا عمیقتر بیندیش. اکنون شاهی نیست ولی همان سبزاللهی که با شما وارد مبارزه شد خواست روی اعصاب منهم برود دشمن من و شما اسلام و حزب اللهی و و است نه مساجد قبل از شورش..
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

iraneslam89 - کلمبیا - کلمبیا
katrina - اسکاتلند - گلاسکو . غلط را تو و کسی که به تو ادب یاد داد بکند ..... احتمالا از بچه های گوشه خیابان جنوب شهر ایران باشی چون اگر اصل و نصب داشتی توهین نمی کردی حیف من نوشتن فارسی را خوب نمی توانم و گر نه حالیت می کردم که یک من ماست چقدر کره داره . و آفرین اگر من طبق گفته تو آبدار چی سفارت و سانیس خورم بهتر از این است که آشغال ته مانده غذا های بیرون ریخته که شب و روز دنبالش....
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
iranazadiran - ایران - تهران دوست عزیز. همانطور که گفتید مصری ها کمک شاه را هنگام اخرین جنگ اعراب و اسرائیل فراموش نمیکنند. دوستان مصری من برایم تعریف کردند که شاه دستور داد چند نفتکش ایرانی در بحبوحه جنگ به مصر بروند. در ان جنگ ارتش مصر خیلی نزدیک بود اسرائیل را شکست دهد.
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

آنتی اسلام - ایران - اهواز
باز دوباره زنده باد ها و مرده باد ها شروع شد!! خود تو چی هستی؟! به تو چی بگیم؟! مرده باد یا زنده باد؟!
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
iraneslam89 - بسیجی رهبر مستقر در جبهه جهاد مواد مخدری کلمبیا! خیلی شلوغ میکنی. کار و بازار کساد شده نه؟
پنج‌شنبه 7 مرداد 1389

homa-ir - المان - ّهامبورک
. iraneslam- کلمبیا- کلمبیا. تو که نام اسلام را یدک میکشی- چطور بخود مزدورت اجازه توهین به بچه های گوشه و خیابان جنوب شهر ایران میدهی- و به Katrina خانم و دیگر یارانم اهانت میکنی بدان غذای ته مانده شب هزاران شرافت به پول باج گیری. و مزدوری تو وامثالهم است . تو کجا فارسی نمیدانی . خیلی هم خوب میدانی و کامنتهایت و بکاربردن الفاظ ملحوست کاملا گویاست . دروغ در ذات مزدوری ات است . نشان بده یک من ماست چقدر کره داد. باپول مزدوری که خوابش راهم نمیدیدی حالا درامریکا مثل... و یا مثل ولایت فقیه ات عربده کشی میکنی . دهانت راببند . وبیشترازاین پاچه گیری نکن .
جمعه 8 مرداد 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت اول: pahlavi100 - آمریکا - کالیفورنیا دوست عزیز. من با طرز فکر شما مخالفم. به نظر من این صحیح نیست که شما خودت و ملت ایران را به گوسفندانی تشبیه کنید که یک چوپان خوب لازم دارند. دیدگاه من کاملا متفاوت با شماست. به نظر من, شما و من و مردم ایران, صاحب این مملکتیم و دنبال چوپان و رییس نمیگردیم بلکه کاملا برعکس. ما نوکری میخواهیم که خدمتگزار مملکت و مردم باشد وحق ما هم هست که هر وقت خواستیم او را بازخواست کنیم, کنترل کنیم یا حتی عوض کنیم. مهم نیست اسم این نوکر; شاه باشد, یا رهبر, یا رییس جمهور یا هر چیز دیگر.
جمعه 8 مرداد 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت دوم: مشکل اینجاست که هر که می اید بعد از چند سال فراموش میکند که قرار بود خدمتگزار و نوکر ملت باشد و خود را پدر و صاحب مملکت فرض میکند و کم کم قیدها را حذف میکند و برای بقیه تعیین تکلیف میکند. خوبی مشروطه این بود که تلاشی برای افسار بستن به حاکم بود. انقلاب, استبداد راحذف نکرد بلکه به یکی دیگر منتقل کرد. کارهای عمرانی شاه و رضا شاه بسیار مثبت بود و من تاالان در هیچ جا نخوانده ام که مردم در مجموع نسبت به کل انها اعتراضی داشته باشند. من تصور میکنم که خود شما هم اخر سر مشروطه را تایید میکنید. به امید موفقیت شما و سرافرازی همه ایرانیان.
جمعه 8 مرداد 1389

Dionysos - فرانسه - پارسی
ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس، چشم حتما. دوست عزیز می بینید که اگر بحث و جدلی با شاه دوستان نباشد زیاد نمی نویسم. تردید نکنید : اون یارو سبزاللهی روان پریش هم از مزدوران و سفارتیهای ولایت مستقر در آلمان هست اما خودش رو سبز موسوی و اقلیت و ساکن ایران معرفی کرده. خوبی اسم دیونیزوس، خدای شراب، این است که مسلمانهای متعصب خشک مغز چون به شراب حساسیت دارند با نشان دادن ضدیتشان نسبت به دیونیزوس زود دستشان رو می شود حتی اگر ادعا بکنند اقلیت هستند! فقط دین اسلام می تواند مردهای اسلام زده مزدور را ضد زن و شهوت پرست و مزاحم و بد دهان تربیت کند. شاد باشید
جمعه 8 مرداد 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
Dionysos - فرانسه - پارسی . سپاس از همراهی
جمعه 8 مرداد 1389

homa-ir - المان - هامبورک
انتی اسلام- ایران - اهواز. اقای محترم - هنوز نمیدانی که که به رفته گان زنده باد و درود و یادی از نام نیک و اعمال و خدمات و اعمالشان یاد میکنند و زنده نگه داشتن نامشان یاد. و درود می فرستند . ایا برای زندگان که هنوز زنده هستند . فاتحه میخوانند ?
جمعه 8 مرداد 1389

sepher - -استرالیا - سیدنی
homa-ir - المان - هامبورک . هما جون عزیزم ,حق با شماست سیگاری نبوده احتملا یه پکی زده مردم (فردوس) بزرگش کردن عادت داریم همه چیزروضربدرصدکنیم! :-) البته منفی هارو!.
جمعه 8 مرداد 1389

katrina - اسکاتلند - گلاسکو
sepher-استرالیا- سیدنی- ممنونم دوست من ازتوضیحاتی که دادید cmهای ارزنده ای بود well done...xxx
جمعه 8 مرداد 1389

katrina - اسکاتلند - گلاسکو
iraneslam89 - کلمبیا - کلمبیا -خوشحالم مسافرتم چندروزی عقب افتادتوانستم به سایت سرک بکشم و... روبه موقع پاسخ بدم ..اول اینکه شمال جنوب شرق وغرب نداره ایران سرای من است ولی بهتره بدونی من بچه شهرک اکباتانم هیچ ترسی هم ازگفتنش ندارم بزودی هم راهی تهران هستم وافتخارمیکنم بهترازبه قول خودت پس افتاده کلمبیایی هستم دوم اینکه خوب من میدونم تووامتال توفارسی بلدنیستیدچون تازی هستید ایرانیه واقعی تازیپرست نیست .سوم باامثال توجیره خوراخوندی بدترازاین حرفها بایدگفت حیف شغل شریف ابدارچی باید به توگفت . بدست علی گدادرکلمبیا..چهارم میخوای ادب کنی تو???حرفی نیست میگم داداشم همچین ادب کنه تا تو.. بفهمی که یک من ماست چقدرکره داره!فقط بزدل نباش توکه یک خانم روتهدیدمیکنی ادرست روبده تاحالیت کنم..بی ابرویی درخون تمام اسهالیون هست چندخودت روفروختی ???من صدبرابرش روپرداخت میکنم تافقط اون روببندی مزدوره وطن فروش بروبمیرکه برای تکه ای نان خودت رو ابرووشرف نداشته ات روفروختی..حیف نان!
جمعه 8 مرداد 1389

katrina - اسکاتلند - گلاسکو
homa-ir - المان - ّهامبورک -درودبرهمای عزیز ومهربانم ..سپاسگذارم بی نهایت ...خوشحالم که باردیگرفرصتی پیش امده تادررکاب شمانازنین بانوی ایران زمین باشم فدای همای بامزه ام بشوم من هم کلی دلم تنگ شده بود راستش کمی درگیربودم وهمیشه به یادسرورم ..مسافر نداشتم بیشترمسافربودم عسل بانوی uk..
جمعه 8 مرداد 1389

آنتی اسلام - ایران - اهواز
. homa-ir - المان - هامبورک منظور من همین زنده باد... و مرگ بر .. ها است. یعنی سیاه و سفید دیدن زندگی. شخص بخصوصی را مد نظر نداشتم. فرهنگ قدیمی ایرانی ها را نشانه گرفتم نازنین
شنبه 9 مرداد 1389

pahlavi100 - آمریکا - کالیفورنیا
katrina - اسکاتلند - گلاسکو --- کامنت شما شیر دختر ایرانزمین، مشت محکمی بود به پوزهٔ وطنفروشان این سایت.
شنبه 9 مرداد 1389

pahlavi100 - آمریکا - کالیفورنیا
shahram khosh maram - ایران - تهران --- آقای محترم، شما ایراد می‌گیرید که خود را صاحب مملکت فرض میکرد و برای بقیه تعیین تکلیف میکرد. آقای Dionysos ایرادشان اینست که تعیین تکلیف نمیکرد و وادار نمیکرد از دینشان دست بکشند. والا اگر من پادشاه بودم، روزی دو بار از دست شما مردم خود کشی‌ می‌کردم.
شنبه 9 مرداد 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
katrina - اسکاتلند - گلاسکو . دورود و سپاس, وظیفه ای بود, وقتی دانشگاهیان حقیقت را تحریف میکنند مجبورم بنویسم خلاصه و فشرده اما بدانیدهر کلمه را با واسوس و دقت وافری نگاشتم که در هر سیستم قضایی حاکمیتش معلوم شود الا خود به خواب زدگان!. کاترین جون یه سو تفاهمی در ابتدای مباحثه داشتیم که شاید من مقصر بودم چون درست توضیح ندادم و بقول الویس little l thing I should say and done, I never got time بقیه شو ترجمه نکنم اینجاهستXX https://www.youtube.com/watch?v=VI94AsuvUUAfeature=related
شنبه 9 مرداد 1389

sepher - -استرالیا - سیدنی
در پاسخ به تهمت ناجوانمردانه که به ایشان میزنند بنده مطلبی نوشتم که از نقطه نظر استاندارهای جهانی مالی و حسابداری و از نظر علم حقوق ثابت میکند محمد رضا شاه پهلوی به هیچ عنوان تخطی مالی نداشته و تا به امروز هیچ مدرکی که خلاف این را صادر کند دیده نشده. بنده سلطنت طلب نیستم و وکیل ایشان هم نیستم! چون ایشان درقید حیایت نیست بنده بر خود فرض دیدم مطالبی را که میدانم با شما در میان بگذارم! دروغگویان رسوا میشوند! . https://iranianuk.com/article.php?id=52625
شنبه 9 مرداد 1389

shahram khosh maram - ایران - تهران
pahlavi100 - آمریکا - کالیفورنیا دوست عزیز. مردم در همه دنیا نظرات مختلفی دارند و اشکالی هم ندارد. موفق باشید.
شنبه 9 مرداد 1389

Dionysos - فرانسه - پارسی
pahlavi100 - آمریکا - کالیفورنیا، در هیچ کشور سکولاری سیاستمدارها خودشان را با مذهبشان معرفی نمی کنند و دیگران را وادار به ترک دین نمی کنند. کسی که خودش مذهبی باشد و مذهبش را به نمایش عمومی بگذارد نمی تواند الگوی یک آدم سکولار برای دیگر مذهبی ها باشد. عقاید شما قابل احترام هست اما من مثل شما فکر نمی کنم. بدرود و شاد باشید.
یکشنبه 10 مرداد 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.