قابل ذکر است که مستوریشن یا خودارضائی در متون مذهبی اغلب به امری اطلاق میشود که منجر به انزال منی میشود و این را میتوان از خود اسطلاح استمنا که مصدر باب استفعال منی است را مشاهده نمود که در زبان عربی به معنی طلب منی میباشد درحالیکه در متون علمی به هرگونه فعالیتی که توسط خود فرد برای رسیدن به لذت جنسی صورت میگیرد اطلاق میشود .
تاریخچه خودارضائی
آمار و اطلاعات درستی در دست نیست که اولین بار چه کسانی خودارضائی را باب کرده اند ، لیکن از نقاشی های بدست آمده در چین و هند در معابد کلئوپاترا و کتب جنسی قدیمی ، میتوان حدس زد که این امر از گذشته های بسیار دور در بین مردم شایع بوده و رواج داشته است .
بر اساس مستندات فقهی و روایاتی که به امام ششم شیعیان ، حضرت جعفر صادق ( ع ) منسوب اند میتوان نتیجه گیری کرد که این امر در صدر اسلام و جوامع اسلامی هم شیوع داشته است ، همچنین بیرون ریختن منی در محیطی بجز رحم زنان از گذشته های دور در مذهب یهودیت امری مطرود بوده که خود این نشانی از قدمت این امر دارد .
خودارضائی تا اواخر ده شصت قرن بیستم میلادی از جمله اعمال مضر و مترود در جامعه پزشکی شناخته میشد ، لیکن با توجه به توسعه و گسترش علوم مختلف ازجمله پزشکی ، روانشناسی و ….. این تصور که خودارضائی دارای مضرات بسیاری است کم کم رنگ باخت و جای خود را به یک واقع گرایی داد که بر مبنای مستندات علمی ایجاد شد و بر اساس آن خود ارضائی جزئی از رفلکسهای طبیعی بدن شناخته شد و مضراتی که برای آن برشمرده میشد با آزمایشات و تحقیقات بیشتر علمی رد شدند و توجیه علمی نیافتند .
امروزه در بیشتر کشورهای توسعه یافته و جوامع پزشکی و روانشناسی جهان ، خودارضائی به عنوان یک رفلکس طبیعی بدن در پاسخ به نیازهای جنسی شناخته میشود و کسانی که خودارضائی میکنند بیمار شناخته نمیشوند . (+)
با توجه به آمارهایی که از کشورهای توسعه یافته بدست آمده است ( مطالعات جانوس و کینزی در ایلات متحده آمریکا ) بیش از ۹۰% مردان و ۸۰% زنان حداقل یک بار در طول عمرشان خودارضائی کرده اند ، متاسفانه آماری در این زمینه در مورد کشور ایران موجود نیست اما میتوان پیش بینی نمود که با توجه به وضعیت جنسی کشور و بالا بودن سن ازدواج و رابطه جنسی در ایران ، این امار در ایران نیز صادق است و شاید هم از این حد هم شایع تر باشد .
آیا خودارضائی عوارض دارد یا نه ؟
این سوالی است که بیشتر جوانان بعد از انجام خود ارضائی از خود میپرسند که در آینده چه بلایی قرار است برسرشان بی آید ! دلیل وقوع چنین حالتی از یک طرف برمیگردد به شایعات زیادی که در مورد خودارضائی نقل شده و همچنین یک رفلکس روانی معمول که همیشه پس از انجام عمل جنسی بر روی روان افراد انجام میگیرد و افراد را وادار به پرسش این سوال از خودشان میکند ! ( متاسفانه در این مقاله قصد برسی این پدیده را نداریم اما حتما در آینده در باره آن بحث مفصلی خواهیم کرد ) .
معمولا عوارض زیر را به خودارضائی نسبت میدهند :
که بر اساس مطالعات انجام شده مشخص شده که خود ارضائی عامل هیچ یک از این عوارض نبوده و یا حد اقل عامل اصلی بروز انها نمیباشد ، بر فرض مثال در زیر به چند مورد که شایع ترینها میباشند اشاره میکنم و از ذکر موارد بیشتر خودداری میکنم : ( به علت جلوگیری از طولانی شدن مقاله )
سیاهی دور چشم : معمولا به دلیل فقر غذایی و کمبود آهن صورت میگیرد و عوامل ارثی نیز در بروز آن موثرند .
عقیم شدن : معمولا یا ارثی است و یا برساس عوامل محیطی و بیماریهای مختلف ایجاد میشود و خودارضائی هیچ تاثیری بر روی بروز ان ندارد .
پاره گی پرده بکارت : در اثر دخول آلت یا اشیا بزرگ به درون واژن یا سوانح شدید در ناحیه لگن ایجاد میشود و معمولا ورود دست در حین خودارضائی باعث آن نمیشود مگر اینکه دست شدیدا وارد واژن شود و خارج شود ! (+)
زود انزالی یا ارضائی : معمولا زود انزالی زمانی معنا پیدا میکند که فرد متاهل باشد و زمانی که فرد مجرد است و خودارضائی میکند واژه انزال زود رس معنایی پیدا نمیکند ، اما اینکه آیا خودارضائی عامل زودانزالی است ، شاید بتوان گفت که اگر زودانزالی ۱۰۰ دلیل داشته باشد خود ارضائی زیاد یک دلیل از ۱۰۰ دلیل آن میتواند باشد و جالب است بدانید که یکی از روشهای درمان انزال زودرس نوعی خودارضائی است که در این صورت مشخص میشود خودارضائی قبل از انجام عمل جنسی خودش نوعی کمک کننده به درمان انزال زود رس است تا عامل بروز ان و همچنین در زنانی که خودارضائی کرده اند ، خود ارضائی بهترین شیوه برای درک ارگاسم ( نقطه اوج لذت جنسی ) است و زنانی که در گذشته جنسی شان خودارضائی نکرده اند معمولا در درک معنای لذت جنسی دچار مشکل اند و در روابط جنسی شان دچار مشکلات زیاد میشوند ، درنتیجه در زنان نیز خودارضائی عاملی برای زودارضائی نیست بلکه کمک کننده ارضای جنسی است .
کوچک شدن بیضه ها : این امر که برخی هنگام مشاهده میشود که بیضه ها کوچک میشوند به دلیل خودارضائی نیست بلکه به این دلیل است که بیضه ها در فرایند تولید اسپرم مداوم در حال تغیر وضعیت برای رسیدن به دمای مطلوب برای ساخت اسپرم اند ، در نتیجه گاها به درون بدن کشیده میشوند و جمع میشوند که به غلط کوچک شدن بیضه ها دانسته میشوند .
همان طور که در بالا مشاهده نمودید خودارضائی ، معمولا با بیماریها و مشکلات جنسی دیگر به اشتباه مرتبط تلقی میشود و این به آن دلیل است که با رواج شیوع این باورها در سنین پایین ، هنگامی که فرد پا به سن های بالاتری میگذارد وقتیکه دچار هر مشکلات جنسی میشود در قدم اول میرود سراغ خودارضائی که به نظر من شاید طبیعی باشد زمانیکه فرد اطلاعات علمی کاملی در این موارد ندارد این تصور را داشته باشد .
اما اینکه چرا خودارضائی این قدر قبح وانمود داده میشود ، به این مسئله برمیگردد که اخلاقیونی که مخالف خودارضائی بودند ، در گذشته ، سعی میکردند با سیاهنمایی در این مورد ، جوانان را از انجام این عمل بترسانند و به ازدواج تشویق کنند ( تئوری چماق و هویج ) ، درنتیجه با بزرگنمایی کذب و ساختن شایعاتی بی پایه و اساس سعی بر ایجاد رعب وحشت در میان آنها میکرند تا با استفاده از این خاصیت فطری ( ترس ) از انجام این عمل جلوگیری کنند ، در نتیجه سیاهه نمایی هایی که انجام داده اند با پیشرفت دانش بشری و افزایش آگاهی فردی و اجتماعی مورد رد قرار گرفتند و مترود شده اند ، امروزه دیگر در هیچ کجای دنیا جز جاهایی که تعصبات مذهبی و ….. رواج دارد ، این باورها از نظر علمی پذیرفته نیستند و مترود اند .
مشخصا هرچه قدر که دانش یک فرد بیشتر باشد ، کمتر این باورهای غلط بروی احساساتش حاکم است و میتواند تصمیم گیری بهتری انجام دهد و هدف من هم از نوشتن این مقاله همین است ، پس ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید .
خودارضائی از نظر مذهبی چه حکمی دارد ؟
همان طور که در ابتدای مطلب متذکر شدم ، خودارضائی از نظر متون مذهبی استمنا خوانده میشود و با یک نگاه دقیق به معنوی لغوی خود واژه استمنا و متون مذهبی میتوان دریافت که از نظر اسلام استمنا بدان معنا است که اگر فردی با خود کاری کند که از او منی خارج شود ، استمنا کرده است و این امر موجب ابطال روزه از احکام مذهبی مسلمانان است ، که خود این نتیجه گیری نشان از آن دارد که خودارضائی به معنای واقعی ان از نظر علمی که هرگونه فعالیتی که برای ارضاء فرد توسط خودش برای رسیدن به نقطه اوج لذت جنسی است ، در اسلام مد نظر نمیباشد و اسلام صرفا خودارضائی را فقط با بیرون ریختن مایع منی تعریف میکند ( آن هم در مورد ابطال روزه ) ، لذا در اینجا میتوان به این نتیجه ثانوی هم رسید که از نظر مذهبی ( اسلامی ) خودارضائی زنان که در آن مایع منی در کار نیست هم ، اصولا امری ممنوع قلمداد نمیشود ، چون در هیچ رساله علمیه ای توسط هیچ فقیه طراز اولی نامی از حرام بودن خودارضائی برای زنان به میان نیامده است و فقط تنها و تنها اشاره به همان بیرون ریختن منی توسط خود فرد در زمان روزه بودن شده است .
اما با همه این تفاسیر خود ، حرام بودن عمل استمنا که یک نمونه خودارضائی قلمداد میشود ( چون خودارضائی معنای وسیعی را شامل میشود که استمناء یکی از آنهاست ) نیز جای بحث بسیار دارد ، زیرا حرام بودن عمل خودارضائی جزء احکام اولیه اسلام نیست ، یعنی اینکه هیچ سند مستندی در قرآن و سنت در مورد حرام بودن خودارضائی در دست نیست و فقط از آن به موردی ابطال کننده برای روزه یاد شده مانند جماع ، قی کردن و …… و تمامی تفاسیری هم که رای بر حرام بودن عمل استمناء میدهند فقط و فقط به چند روایت از بعضی بزرگان مذهب شیعه تکیه دارند که خود این هم علی رغم صحت و سقم روایات وارده ، جای بسیاری برای بحث دارد ، زیرا که اسلام هیچ گاه دینی تک بعدی نبوده و احکام اسلامی همیشه با توجه به شرایط زمان و مکان قابلیت بروزرسانی را دارا میباشند .
کلا جدا از همه مسائل دینی مطرحه در مورد خودارضائی ، در حال حاضر چندین نظریه در مورد این امر رایج است که در دسته های زیر قابل تقسیم بندی اند :
در این بین افرادی که با خود ارضائی مشروط موافقند ، معتقدند که باید حد و مرزی برای انجام این عمل در نظر گرفته شود و انجام آن را به صورت مشروط در آورد تا از عوارض افراط در مبادرت به آن جلوگیری نمود ، این دسته از سکسولوژیست ها ، معتقدند که خودارضائی زمانیکه با یک احساس تنش همراه شود ، یا به این معنا که فرد به مرحله ای برسد که اگر خودارضائی نکند دچار تنش روحی شود و همچنین در زمانیکه دارای شریک جنسی است و به اصطلاح میتواند از راه سکس نیاز جنسی اش را پاسخ بدهد و یک سری زمانهای دیگری ، نشانه بیماری و مشکلات جنسی است ، لیکن این افراد معتقدند که باید با مشروط کردن خودارضائی از بروز چنین بیماریهایی جلوگیری کرد .
در مقابل ، افرادی هم که اصولا خود ارضائی را مضر میدانند ولی در شرایط خاص مانند عدم دسترسی به شریک جنسی ، احتمال گرفتار شدن در دام گناه و احتمال ابتلا به ایدز و ……. آن را مجاز میدانند و خودارضائی را به معنای ابزاری پیش گیرنده برای جلوگیری از گناهان و مشکلات بزرگتر قبول دارند .
با توجه به این تعاریف و همچنین احادیث منسوب به بزرگان شیعه که بیشترین عامل اصلی حرام بودن استمنا را اثر سوء ان بر جوانان در تمایل به ازدواج میدانند ، میتوان به این نتیجه رسید که استمنا میتواند در احکام دینی نیز ابعاد دیگر خود را بگیرد و به صورت مشروط حرام یا مباح یا مکروه شود ، چون جزء احکام ثانویه است و پایه و اساس قوی برای حرام بودن کلی آن موجود نمی باشد .
به نظر شخصی اینجانب و باز هم میگویم اینجانب ، نه یک فقیه یا مرجع تقلید چون من نه فقیه ام و نه مرجع تقلید ، استمنا در موارد زیر حرام است :
و در شرایط زیر مکروه و مباح است :
لیکن این فقط برداشت من ، به عنوان یک فرد مذهبی علاقه مند به فقه است و هیچ پایه واساس دیگری ندارد ، لذا از همه شما دوستان عزیز خواهشمندم تا با مراجعه به مراجع تقلیدتان و آیات اعظام رای اصلی را از حضرات دریافت کنید و نظر شخصی من را فقط نظر شخصی خودم بدانید نه نظر اسلام ! و در صورت کسب رای از حضرات با پایمردی بر اعتقاداتتان از خطوط قرمزتان رد نشوید که در این صورت میتوانید راه های ترک استمنا را از این لینک بخوانید .
من به دلیل اینکه معتقدم اسلام دینی چند بعدی و کامل است و همچنین استمنا جزء احکام ثانویه است قائل به این هستم که با توجه به زمان و مکان میتوان احکام را به هم تبدیل کردم و حرام را به حلال و حلال را به حرام تبدیل نمود ( البته در این مورد و موارد مشابه دیگر که جزء احکام ثانویه اند و نه در مورد احکام اولیه و مواردی مانند شرب مشروبات الکلی ، زنا و ….. ) ، دلایل این هم که در ۳ مورد استمنا را حرام میدانم این است که در این سه مورد آثار روانی و اجتماعی این عمل به ضرر فرد و زندگی فردی و اجتماعی اوست و لذا چون اسلام ضرر به خود و جامعه را حرام میداند در این سه مورد استمنا حرام است و در موارد دیگر با توجه به شرایط زمان و مکان میتواند مجاز باشد ، البته این را هم فراموش نکنید که شرایط را باید خود فرد ، شخصا درک کند و در آن موقع با توجه به درکش و قدرت اختیارش راه درست را انجام دهد ، بدیهی است زمانیکه فرد میداند کارش خطاست نباید با کلاه شرعی درست کردن عمل خودش را توجیح کند و زمانیکه می داند خطایی نکرده نباید با آسمان ریسمان بافتن خودش را ملامت کند و با ایجاد احساس اظراب و افسرده گی روان خود را پریشان سازد .
روش های انجام خود ارضائی :
خودارضائی روشهای زیادی دارد ، که از رایج ترین آنها میتوان به قراردادن آلت تناسلی در بین دو انگشت شصت و اشاره تا تمام کف دست اشاره کرد که در اصطلاح عامه به شصتی و جلق زدن معروف اند و همچنین در خانمها نیز مالش کلیتوریس رایج ترین راه خود ارضائی است . (خودارضائی در مردان بیشتر آلت محور است و در زنان با احساسات و تصور حالات عاشقانه و ماساژ کلیتوریس همراه است )
اما گاها روشهای دیگری نیز توسط افراد مختلف استفاده میشوند که از جمله میتوان به روشهای زیر اشاره کرد :
ولی آیا این راه ها بهترین راه ها و مطمئن ترین و امن ترین راه های خود ارضائی است ؟
مشخصا که هر کاری را باید به روشی انجام داد که کمترین عارضه را ایجاد کند و بیشترین کاریی را داشته باشد ، در مورد خود ارضائی هم این امر صادق است .
در زیر چند راه را برای بهبود کیفیت خودارضائی به شما پیشنهاد میکنم :
در پایان این مبحث جادارد توصیه کنم هرگز در موارد زیر خودارضائی نکنید چون منجر به عارضه و صدمه زدن به بدن ، روان و زندگیتان خواهند شد و در بلند مدت موجب بروز بیماریهای زیادی نیز میشوند :
نتیجه گیری و جمع بندی :
فکر کنم که با خواندن این مقاله متوجه شدید که :
امیدوارم که روشنفکران ما به دور از تعصب و غربزده گی که آنان را وادار میکند کورکورانه خود راشبیه دیگران کنند ( روشنفکرانی که معتقدند باید اسلام را تعدیل کرد و به تفکرات رایج لیبرالی و سوسیالیستی و ….. نزدیک نمود ) و با رعایت تعقل و تفکر و توجه به ابعاد مختلف دین مبین اسلام ، آن را بروزرسانی کنند تا در آینده شاهد تقابل بین دین و سنت و مدرنیته نباشیم و به یک پست مدرنیزم اسلامی برسیم . ( تفسیر خودمان را داشته باشیم ، نگاه خودمان را داشته باشیم و از کسی تقلید کورکورانه نکنیم اما بروز باشیم و متحجرانه سنتهای منسوخ شده را رواج ندهیم )
با سپاس فراوان //// مهدی مصطفایی
منبع : وبلاگ نگاه نو
|