رونالد ریگان به کارتر: این که اجازه دادیم شاه ایران سقوط کند، لکه سیاهی در کارنامه آمریکا است

صحبت های رونالد ریگان در سال ۱۹۸۰ در مناظره انتخاباتی با جیمی کارتر:
«این که اجازه دادیم شاه ایران سقوط کند، لکه سیاهی در کارنامه آمریکا است. ما قدرت را از او گرفتیم و به یک دیوانه متعصب دادیم که باعث مرگ هزاران ایرانی شده است.
+335
رأی دهید
-9

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۸
    زنبور - کپنهاک، دانمارک

    با اینکارا تون نمیدونم چطوری میخواین آبروی ریختتون توی منطقه جم کنین
    7
    178
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    بردبار - بندر ماه شهر، ایران

    ایران و ما مردمشو به خاک سیاه نشوندید حالا بفرمایید غذاتون رو از ما تحت روسیه و ملاهای پرورش داده سیستم کمونیستی دولوپی کوفت کنید(این همون غذای موردِ علاقه کارتر و جانشینش ریگان بوده و هست)
    6
    123
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

    هر کى از زشتیها و پلیدیهایى که آمریکا در ارتباط با ایران و شاه مرتکب شده چیزى بگه و بنویسه ، سینه چاکهاش تو سایت تحمل نمیکنند و بدجور قاطى میکنند ! حالا اینجا که دیگه ریگان اینطور اعتراف و انتقاد میکنه از سیاستهاى ننگینشون در ارتباط با سرنگونى شاه ، عشاق مجنون و سینه چاک آمریکا چطور توجیه و تحمل میکنند !!؟؟
    7
    99
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک

    اجتناب ناپذیر بود. با ملتی که ما هستیم، اجتناب ناپذیر بود. یکبار برای همیشه، میبایست که این ملت اولاد حسن ابن علی را در قدرت و در حکومت ببینند. ملت دید، اما یاد نگرفت. هنوز هم خدا در پشت راه میرود! ترس آقا، ترس. تا ترسها حل نشوند جای دوری نمیشود رفت. چون از ترس لولوی خدا ترجیح میدهیم سر جایمان بمانیم و مقلد باشیم. نه؟!شعارمان که یادتان هست؟ : جاروکش خمینی ام من!! تا شاه کفن نشود، این وطن وطن نشود!! زرشک!
    18
    84
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان

    قابل توجه تمام کسانی که میگن مردم ایران انقلاب کردند خصوصا سلطنت طلبهای دو آتشه که در بغل امریکا لم دادند هی میگن 57 خیانت کردند به شاه هی به مردم گیر میدن
    23
    47
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان

    [::زنبور - کپنهاک، دانمارک::]. دوست عزیز در هیچکدام از کشورهای منطقه مردم متاسفانه حافظه تاریخی ندارند زود همه چیز را فراموش میکنند
    7
    52
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    kolah-ghermezi - ونکوور، کانادا

    اینم سند دیگه که به یه سری کاربران عزیزی که ملت رو به فحش می کشیدن و باعث سقوط شاه می دونند. همین الان هم مردم کل ایران بریزن بیرون تا غرب ( مخصوصا انگلیس مکار ) نخواد آب از آب تکون نمیخوره !! سال ۵۷ هم ارتش رو امریکا و انگلیس گول زد.شاه اشتباه کرد در جانشینی بختیار بعد از ترک جلسه در میان درجه داران ارشد دستور داد که در نبودش از حسین فردوست دستور بگیرن دقیقا همون حرامی که دست نشانده غرب بود و شاه هرگز متوجه نشد. امریکا هم از طریق فردوست ارتش رو خنثی کرد و انگلیس هم لیاس سربازی تن افراد معمولی کرد و همون افراد با سیاه بازی به ملت پیوستن و اینطور شد که همه سربازان گول همین رو خوردن و به ملت پیوستن و فرشته رفت و دیو تشریف آورد. ملت بیسواد ( فرهنگی سیاسی ) مثل آب خوردن گول خوردن و الان همون افراد خیلیهاشون به گوهر خوردن افتادن و پشیمانی سودی ندارد. سر جر و بحث رضا شاه با فردوست ولیعهد ( نوجوانی شاه ) یک هفته قهر کرد و سر سفره نرفت. چون این ناحلال زاده در سوییس با شاه هم مدرسه ایی بود، ( از همون موقع انگلیس ایشون رو در آب نمک خوابونده بود که به موقع اش ازش استفاده کرد.
    7
    78
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dara20 - تهران، ایران

    مزدوران رژیم کلاه‌شان را کمی بالاتر بگذارند. رژیم دستنشانده آخوندی با دسیسه آمریکا و اروپا به مردم ناآگاه و احمق ما تحمیل شد. مردمی که خوشی و سعادت زیر دلشان را زده بود و مفهوم مجانی و رایگان بودن و آقایی و سروری را نمی فهمیدند و یکشبه از بار و دیسگو و کاباره و مراکز لحو و لهب مسلمان شدند و مسجد نشین شدند و عربده کشان آب جفتک به بخت کشور زدند و فریب آب و برق و خانه مجانی از سوی کثیف‌ترین جانور . تاریخ، خمینی بی‌ شرافت را خوردند. خیانت آمریکا نابخشودنی است
    9
    86
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    scandal - برلین، آلمان

    با "حذف" شاه، دشمن دیرنه خود را که همان "شوروی" بود از هم متلاشی کردید، زیرا آن "شاه" بود که با بالا بردن قیمت نفت، باعث پولدار شدن "دشمن" شما شده بود، که با سقوط او اثری از شوروی باقی‌ نماند و از طرفی از سر نعمت "خمینی هندی‌زاده"، اسراییلی که بزرگی آن به اندازه فندق بود، تبدیل به یک کدو تنبل شد! پس انگلاب اسلامی "دشمن" ایران و "دوست" شما میباشد.
    6
    63
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۹
    ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان

    علتش اینه که همیشه در سیاست خارجی‌ تون گول انگلیس را میخورید
    5
    77
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان

    خوب دیگه کارت بازی امریکا را پوتین دزدید.
    5
    38
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dogisgod - مونرال، کانادا

    دوستان مپندارید که وقتی شما از چیزی آگاهی یافتید، همه جوانب برای شما مکشوف گشته، این مناظره قدیمی، محرمانه نبوده، امروز که بهش توجه میکنید و آگاه میشید، فکر میکنید نکات جدیدی کشف کردید؟ زیاد هم جدی نگیرید، این ادعاهای این دو نفر برای کسب رای از اکثریت مردم عامی امریکاست و ممکن است ادعاهای ما اینجور ولی شما اونجور کردین باشه. اونم در زمانی که ایران صاحاب گروگانهای امریکایی بود! به رقیب میگه گروگانا تقصیر شماست! به مردم امریکا میگه انقلاب ایران و گروگانا تقصیر اینه پس به من رای بدین، تمام. اگه اونقدر ساده هستین که فک میکنین که واسه دلسوزی برا سرنوشت ایران هست که اونوخ من گوگولیم و هیچی.
    34
    11
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dogisgod - مونرال، کانادا

    کوتاه اینکه اینها اقرار صادقانه به اشتباه یا واقعیت کامل تاریخی نیست و طرف صحبت رای دهندگان و رقیب انتخاباتی است. امریکا و کلا سیاست مداران، بیشرفتر از این حرفا هستند که حقایق یا اشتباهات خود را اقرار کنند، افغانستان چقدر براشون اهمیت داره؟ یا اوضاع جاهای دیگه که مسببش هستن. منم گوگولی!
    32
    12
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dogisgod - مونرال، کانادا

    آخی! دلسوزی برای مرگ هزاران ایرانی اونم وسط دعوای انتخابات، اونم ریگان ونه کارتر! طرف صحبت این آقا مردم ایران نیست ها، شماها مثل دانش آموزی میمونین که بعد از 250 سال، تو دبیرستان قانون جاذبه به گوشش میخوره فک میکنه چیز تازه ای کشف شده و هنوز بقیه پی به عظمت این موضوع نبردن!
    29
    8
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    هر پدیده اجتمایی را می‌توان از زوایای مختلف بررسی کرد. کودتای کثیف روس ها در افغانستان با کمک چپ های روسو فیل افغانی علیه شاه نسبتا لیبرال افغانستان زنگ خطری بود برای امریکا . طرح معروف کمربند سبز که اشاره به پرچم اسلام در مقابل پرچم سرخ است ٫چند سال قبل از انقلاب ریخته شد . بدین معنا که بنیاد گرایی اسلامی تقویت شود . و جنبش ملیگرا و چپ تضعیف گردد . حماس را در برابر الفتح . در ترکیه و مصر اخوان المسلمین ، در افغانستان مجاهدین و بعدها طالبان ، و در ایران عزیز ارتجاع سیاه اسلامی تولید و یا تقویت شد . شاه تو این وسط بعنوان مهره سوخته قربانی سیاست کثیف شد .
    6
    36
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
    آقا ! مردم انقلاب نکردند! خیالتون راحت شد؟! آمریکا اومد تظاهرات سه میلیونی براه انداخت و شعارهای آنچنانی داد و انقلاب کرد و رفت! خوب؟! شما ملت دلیر و شجاع و بیدار شلغم تشریف داشتید یا لبو؟!! هین؟!
    28
    25
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
    این صدو پنجاه بار! آقا! خیلی از کشورها دوست دارن در کشورهایی دیگه رژیم بردارند و رژیم بزارن. نه؟! خوب؟! مردم آن کشورها باید هوشیار باشند یا نه؟! اخه شماها استدلالتون چیه؟! جدن چی میگید؟ که در زیر سایه بون نشسته بودید یا در شمشک کباب و ریحون میزدید و آمریکا اومد انقلاب کرد و رفت؟! اینهمه مخبطی مغزی یعنی چی؟!آمریکا بخاطر منافعش به هر جایی که بتونه جیش میکنه. خوب؟! من و شما چیکاره ایم؟! نقش ما نقش ماسته یا لبو؟!! هان؟! عجب. اینهمه کوچه علی چپ هنر میخواد!!
    26
    27
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    معلم فراری - کیف، اوکراین

    از زمانی که پای امریکا در معادلات سیاسی ایران باز شد دمکراتها همیشه حتی بدتر از انگلیسیها در ضدیت با مردم ایران و پیشرفتش بر اومدن و جمهوری خواهان همیشه در صدد تقویت شاه و پیشرفت ایران گویا رئیس جمهورها کاملا یک مترسک بودن وهستند و کنترل از جای دیگری.
    7
    29
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
    برای آن دسته از آدمها که جدی هستند، فقط به یک مطلب ساده اشاره میکنم: وقتی شما بعنوان یک ملت باورتان میشود که "تا وقتی انگلیس و امریکا نخواهند هیچ برگی تکان نمیخورد" خود انگلیس و امریکا بخاطر این باور عمومی با دمشان گردو میشکنند و از این باور و توهم شما هزاران هزار استفاده و سوءاستفاده میکنند. شما به چرت زدن علاقه دارید و گرنه هیچوقت چنین حرفی را نمیزدید. همین.
    15
    25
    ‌سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    شاه و شیخ - قم، ایران
    فکر کنم کم کم, چاکران و مخلصان و دست بوسان بیت شاه و شیخی دارند یه چیزایی بگی نگی میفهمند, که آن قیام 57 انقلاب مردمی نبود که یک کودتای آمریکایی- انکلیسی-روسی بود و ملت هم سیاهی لشکر. پس بیخود نبود و نیست که هر انسانی که سرش به تنش میارزید را نیست و نابود کنند تا فقط یک ملت ناآکاه و گوش به فرمان احساسات تربیت کنند.
    24
    8
    ‌سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
    [::شاه و شیخ - قم، ایران: در این حالتی که فرمودید، لیاقت ملتی که بقول شما سیاهی لشکر است ، بیشتر از این هم نیست. مگر نه؟!
    13
    14
    ‌سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::]. دوست گرامی، در لابلای کامنت های شما ، من احساس می‌کنم که شما همواره نوک تیز انتقادات را بر نقش نادانی توده ها در این بلای بهمن ۵۷ و یا بطور کلی در عقب ماننده گی فرهنگی جامعه مطرح می‌کنید ، هر چند من در کلیت حرف های شما اشکالی نمیبینم ، اما به نظر من شما نقش واپسگرانه روشنفکران را در تاریخ نوین ایران را کمتر در زیر ذره بین انتقاد قرار میدهید. در کشوری که روشنفکرانی از جمله جلال ال احمد مدرنیت را زیر سوال می برند ، و یا امثال شریعتی که با ژان پل سارتر همنشین می‌شود اما به اسلام سیاسی رو میاورد و الگوی زن بودن را در فاطمه می‌ بیند ، یا بازرگان ملی گرا که برای اثبات حقانیت اسلام از ریاضیات مدد می طلبد و یا روشنفکران حزب توده که ضد مدرنیت امثال خمینی را همطراز ضد امپریالیسم بودن می دیدند چه توقعی از مردم نادان و خرافاتی می‌توان داشته باشیم. واقعیت اینه که روشنفکر ایرانی بطور کلی هرگز ذهنیت مدرن نداشته است.
    10
    16
    ‌سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد: کورش جانم. من کامنت شما را محکم تایید کردم و شکی در گفتار شما ندارم. از مخبط گریهای شریعتی ، جلال آل احمد و حتی بازرگان نیز به دفعات در این سایت نوشته ام. اما عزیزم: چهل سال بجای خود نگری و در خود تفحص کردن، آدرس این و آن را دادن و انگشت تهمت به دیگران دراز کردن یعنی معلولیت ذهنی. یعنی گشادگری. یعنی فرار از خود و مسئولیتهای خود.مگر عیر از این است عزیزم؟ تمام زندگی به برادران و به نزدیکانم گفته و تاکید کرده ام: فقط و فقط یقه خودتان را بگیرید. هر بلایی به سرتان میاید از خودتان است. مگر عیر از این است؟! اینهمه امریکا و انگلیس و روسیه گفتن یعنی چی کورش جان؟!! یعنی من تمیزم! من میفهمیدم! من حالیم بود! ولم کن بخوابم!! مگر غیر از این است عزیزم؟! با مهر.
    11
    16
    ‌سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::]. با تشکر از شما. مثل همیشه از بحث و نظرات شما استفاده میکنم. در هر صورت درد دل زیاد است . با سپاس
    8
    10
    ‌سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.