آمریکا خواستار 'آرامش و خویشتنداری' بین نیروهای دولتی و کرد عراق شد

بعضی از شبه‌نظامیان شیعه عضو نیروهای دولتی عراق از ایران حمایت می‌کنند که باعث نگرانی آمریکا از پیشروی آنها در شمال عراق شده است آمریکا خواستار آرامش و خویشتنداری نیروهای دولت مرکزی و کردهای عراق در کرکوک شده است.
 
در واکنش به پیشروی نیروهای دولت مرکزی عراق در کرکوک، صبح سه شنبه، ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر)، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از دولت عراق و دولت اقلیم خودگردان کردستان خواست تا از هر اقدامی که به تشدید تنش بین دو طرف منجر شود خودداری ورزند.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه گفته است که "ایالات متحده گزارش‌های حاکی از بروز خشونت در اطراف کرکوک را با نگرانی و از نزدیک دنبال می‌کند و از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد اقدامات نظامی خود را هماهنگ کرده و آرامش را به این منطقه بازگردانند."
 
در ادامه بیانیه آمده است که "ما از اداره مشترک و مسالمت‌آمیز امور تمامی مناطق مورد اختلاف توسط دولت‌های مرکزی و محلی در انطباق با قانون اساسی عراق حمایت می‌کنیم و از طریق تماس با مقامات دولت‌های مرکزی و محلی در تلاشیم تا تنش را کاهش دهیم، مانع از بروز درگیری بیشتر شویم و مذاکره و گفتگو را تشویق کنیم."
پیشمرگه‌ها و داوطلبان کرد از بخش‌هایی از کرکوک عقب نشینی کرده‌اند  وزارت خارجه آمریکا از تمامی طرف‌های درگیری خواسته است تا "از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری ورزند تا دشمنان عراق که در پی شعله‌ور کردن تعارض قومی و فرقه‌ای هستند نتوانند از این فرصت به نفع خود بهره‌برداری کنند." سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزوده است که "به خصوص یادآور می‌شویم که هنوز تا شکست کامل داعش در عراق باید تلاش بیشتری صورت گیرد و تداوم تنش بین نیروهای عراقی و کرد باعث انحراف از این ماموریت حیاتی خواهد شد."
 
این بیانیه می‌افزاید که آمریکا "به منظور اطمینان از شکست داعش همچنان در کنار شرکای عراقی خود ایستاده است."
 
روز گذشته، دولت عراق اعلام کرد که نیروهای دولتی شهر کرکوک در منطقه نفت‌خیز شمال این کشور را که در اختیار نیروهای کرد بود به تصرف در آورده‌اند. عملیات دولت مرکزی در کرکوک سه هفته پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان صورت گرفته است. دولت عراق با این همه‌پرسی مخالفت کرده و با تاکید بر ماهیت فدرال نظام سیاسی عراق، خواستار مذاکره با دولت اقلیم کردستان در این زمینه بوده است.
 
کرکوک از مناطق عمده نفت خیز عراق است و بروز درگیری در این منطقه نگرانی‌هایی را در مورد آسیب به تاسیسات نفتی در پی آورده است. تلویزیون العالم، وابسته به تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، به نقل از مقامات وزارت نفت عراق گفته بود که دو طرف بر سر جلوگیری از آسیب به تاسیسات نفت و گاز کرکوک به توافق رسیده‌اند. با اینهمه، ساعاتی بعد تلویزیون جمهوری اسلامی گزارش کرد که نیروهای دولتی بر چند میدان نفتی کرکوک مسلط شده‌اند.
 
تلویزیون جمهوری اسلامی در گزارش‌های خبری خود از منطقه گفته است که ساکنان کرکوک "از مسلمان و مسیحی گرفته تا شیعه و سنی و کرد و ترکمان و عرب" از ورود نیروهای عراقی به کرکوک ابراز خوشحالی کرده‌اند.
 
این تلویزیون همچنین بیانیه وزارت خارجه عراق را منتشر کرده که در آن آمده است که "عملیات تسلط بر تمام مناطق استان کرکوک ادامه خواهد داشت." این بیانیه می‌افزاید عملیات نظامی در کرکوک بدون رویارویی قابل ذکری به انجام رسیده و "برخلاف همه ادعاها، کلیه نیروهایی که وارد کرکوک شدند عراقی هستند و نیروهای بیگانه موجود در کرکوک فقط عناصر حزب کارگران کردستان عراق (پ.ک.ک.) هستند."
تظاهرات کردهای عراق در حمایت از نتیجه همه‌پرسی استقلال - عملیات نظامی عراق پس از برگزاری همه‌پرسی صورت گرفته است  به گزارش تلویزیون جمهوری اسلامی، وزارت خارجه عراق در این بیانیه گفته است که در انجام این عملیات "با کشورهای همسایه و کشورهای عربی هماهنگ کردیم تا از ما حمایت کنند، عربستان آشکارا از حق قانونی عراق حمایت کرده است." این بیانیه می‌افزاید که "اقدامات دولت مرکزی، ظلم به مردم کردستان نیست بلکه برای مجبور کردن سران کرد برای بازگشت بر سر میز مذاکره است."
 
بعضی تحلیلگران گفته‌اند که پیشروی نیروهای عراقی در کرکوک می‌تواند باعث نگرانی آمریکا از گسترش نفوذ ایران در عراق شود زیرا این نیروها از جمله شامل شبه‌نظامیان شیعه‌ای است که بعضی از آنها با ایران ارتباط دارند. تلویزیون ایران در اظهار نظر در مورد پیشروی نیروهای عراقی در کرکوک گفته است که تسلط دولت مرکزی عراق بر این منطقه برنامه‌های آمریکا "برای تجزیه عراق" را با شکست مواجه می‌کند.
 
دولت آمریکا، مانند ایران، با همه‌پرسی استقلال کردستان عراق موافق نبود. ایالات متحده نگران آن است که با وجود تلاش گسترده این کشور و متحدان آن برای شکست کامل نیروهای داعش در عراق، در گیری بین نیروهای کرد و دولت مرکزی این کشور پیشرفت در این زمینه را به مخاطره اندازد. در جنگ علیه داعش، ایالات متحده هم به دولت مرکزی و هم به دولت اقلیم کردستان عراق کمک نظامی کرده است.
 
در تابستان سال ۲۰۱۴، با نزدیک شدن نیروهای داعش به کرکوک، واحدهای نظامی عراقی از شهر گریختند و پیشمرگه‌های کرد به منظور مقابله با داعش در این شهر مستقر شدند. از آن زمان، کرکوک در اختیار نیروهای دولت اقلیم کردستان عراق بوده در حالیکه دولت مرکزی بر بازگشت آن تاکید داشته است.
 
کرکوک چند کیلومتر خارج از محدود اقلیم کردستان عراق واقع شده و در حال حاضر، جمعیت آن را که حدود یک میلیون نفر است کردها، اعراب سنی و شیعه، ترکمان ها، و مسیحیان تشکیل می‌دهند. در همه‌پرسی اخیر استقلال کردستان عراق، از اهالی کرکوک هم رای‌گیری شد و مقامات اقلیم خودگردان گفتند که مردم این شهر به استقلال کردستان رای داده‌اند.
+5
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    Kurdistanfreedom - اربیل، عراق
    دوبارە شهر کرکوک از اشغالگران رژیم عراق و سردار تروریست قاسم سلیمانی پاک خواهد شد و پرچم زیبای کردستان باز هم در تمامی شهر کرکوک برفراز خواهد شد، انچە من میدانم این است که بیش از 100 هواپیمای جنگی کشور دوست کردستان یعنی اسرائیل رسیدەاند فرودگاه اربیل و ممکن است به دست ارتش کرد و اسرائیل خود قاسم تروریست جهانی کشته و بە هلاکت برسد
    4
    9
    ‌سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان
    درگیری بین گروه جلال و مسعود نشه صلبات بفرست.
    5
    2
    ‌سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.